Dolby Atmos mix bij FH RH op SR7011 / aanverwante receivers

Gestart door blueznl, maart 09, 2019, 16:42:42

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

blueznl

Ik heb een 5.1.4 setup. Mijn plafond speakers hangen in een soort 'hybride' opstelling, net toepasbaar voor Atmos en Auro3D. (Nu heb ik eigenlijk geen enkel source materiaal voor Auro3D, dus echt belangrijk is dat ook weer niet  :-D) maar het was gewoon de meest optimale plek om ze op te hangen.

Ik heb dus niet echt 'downfiring' ceiling speakers zoals Dolby suggereert (gaat wat lastig, gaten in een betonnen plafond voor inbouw speakers  8-)).

Er zijn een heleboel verschillende Amp Assign opties, maar het lijkt erop dat drie opties het meest geschikt lijken...

I. Top Front & Top Rear - Atmos 4 speakers, Auro3D nee
II. Front Height & Rear Height - Atmos 4 speakers, Auro3D ja
III. Front Height & Surround Height - Atmos 2 speakers, Auro3D ja

Nu is mij vandaag iets opgevallen, en ik vroeg me af of dat hetzelfde is bij andere Marantz versterkers.

Met I. Top Front & Top Rear is het 3D effect het sterkste in Atmos.

Ik had verwacht dat dit hetzelfde zou zijn met II. Front Height & Rear Height. De speaker config is immers vrijwel gelijk. Tot mijn verbazing echter is de voor / achter mix anders. Staat de SR7011 in Front Height & Rear Height, dan worden de kanalen links achter en rechts achter netjes op de achter speakers afgespeeld, maar de kanalen links voor en rechts voor worden zowel op de plafond speakers voor als de plafond speakers achter afgespeeld. Eigenlijk niet logisch, immers rear height speakers zouden zelfs nog verder van de luisterpositie (kunnen) afstaan, dus waarom zou je daar front kanalen bij in mixen?

Heeft iemand hetzelfde geconstateerd met een SR7011 of een andere surround receiver van Marantz?

Als bron heb ik de Dolby 5.1.4 testfile gebruikt.

Ter verificatie heb ik ook wat DTS:X files geprobeerd. Ik vind het daar wat lastiger om goed de kanalen / objecten te herkennen, maar ik heb het idee dat ook daar de scheiding voor / achter in Front Height & Rear Height wat minder is.

Het is niet echt belangrijk, draai meestal in Atmos mode, maar het was wel verrassend. Iemand hetzelfde of een andere ervaring?

Stadium III

Zet eens een foto van de situatie hier neer
Ik heb atmos zonder auro
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

CBdicX

Citaat van: blueznl op maart 09, 2019, 16:42:42
Ik heb een 5.1.4 setup. Mijn plafond speakers hangen in een soort 'hybride' opstelling, net toepasbaar voor Atmos en Auro3D. (Nu heb ik eigenlijk geen enkel source materiaal voor Auro3D, dus echt belangrijk is dat ook weer niet  :-D) maar het was gewoon de meest optimale plek om ze op te hangen.

Ik heb dus niet echt 'downfiring' ceiling speakers zoals Dolby suggereert (gaat wat lastig, gaten in een betonnen plafond voor inbouw speakers  8-)).

Er zijn een heleboel verschillende Amp Assign opties, maar het lijkt erop dat drie opties het meest geschikt lijken...

I. Top Front & Top Rear - Atmos 4 speakers, Auro3D nee
II. Front Height & Rear Height - Atmos 4 speakers, Auro3D ja
III. Front Height & Surround Height - Atmos 2 speakers, Auro3D ja

Nu is mij vandaag iets opgevallen, en ik vroeg me af of dat hetzelfde is bij andere Marantz versterkers.

Met I. Top Front & Top Rear is het 3D effect het sterkste in Atmos.

Ik had verwacht dat dit hetzelfde zou zijn met II. Front Height & Rear Height. De speaker config is immers vrijwel gelijk. Tot mijn verbazing echter is de voor / achter mix anders. Staat de SR7011 in Front Height & Rear Height, dan worden de kanalen links achter en rechts achter netjes op de achter speakers afgespeeld, maar de kanalen links voor en rechts voor worden zowel op de plafond speakers voor als de plafond speakers achter afgespeeld. Eigenlijk niet logisch, immers rear height speakers zouden zelfs nog verder van de luisterpositie (kunnen) afstaan, dus waarom zou je daar front kanalen bij in mixen?

Heeft iemand hetzelfde geconstateerd met een SR7011 of een andere surround receiver van Marantz?

Als bron heb ik de Dolby 5.1.4 testfile gebruikt.

Ter verificatie heb ik ook wat DTS:X files geprobeerd. Ik vind het daar wat lastiger om goed de kanalen / objecten te herkennen, maar ik heb het idee dat ook daar de scheiding voor / achter in Front Height & Rear Height wat minder is.

Het is niet echt belangrijk, draai meestal in Atmos mode, maar het was wel verrassend. Iemand hetzelfde of een andere ervaring?

Daarom ben ik met deze hele Atmos, DTSX, Auro surround "zooi" gestopt, en terug gestapt naar Stereo.
Voor dit hoogte gedoe goed in de ene opstelling, minder in de andere.
Goed met Atmos, minder met DTS of Auro, of andersom.
Heb diverse opstellingen getest maar 1 die voor alle formaten werkt is er niet, het blijft een compromis.
En nu komt IMAX DTS er ook nog aan, en Sony is bezig met een "immersive" systeem.

Ik zou zeggen wat het beste klinkt, gemiddeld tussen die 3, neem die opstelling en instelling.
Maakt echt niet uit als je een FH en RH opstelling gebruikt, en daar qua instelling TH en TR op los laat.
Als dat beter klinkt, klaar.
Maar wil je ook Auro mee laten doen moet je "rommelen" gezien Auro een andere opstelling wil dan Atmos en DTSX, en dan laat ik de upmixers maar even voor wat het is, want dat verschilt ook weer  :-(

Ik werd er niet vrolijk van dus ben er mee gekapt.
Maar hoe dan ook, het blijft een compromis, of kiezen voor 1 opstelling/systeem en dat gebruiken.
Dan is een Atmos opstelling op dit moment de meest betrouwbare, en waar de meeste content voor te vinden is.
Ik persoonlijk vind alleen de upmixer van DTS, NeuralX, de beste upmixer voor non immersive content, die maakt het meest gebruik van de hoogte kanalen.