surround speakers klinken zwak / speakers vervangen

Gestart door RedHenk, februari 27, 2019, 21:04:22

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

RedHenk

Tips gevraagd , eigenlijk 2
na vervanging van mijn 7008 naar de 7012 valt mij op dat de surround speakers slecht hoorbaar zijn.
Ik heb de audyssey calibratie uitgevoerd op de juiste manier , maar bij een dolby surround movie komt dus het volume zeer zwak over. de afstanden staan juist , en heb nu beide met 6 db opgeschroefd om ze beter te kunnen horen , dit was bij de 7008 absoluut niet het geval en ook de speakers zijn ongewijzigd gebleven.
bij audio over 5 speakers klinken ze daar in tegen wel luid genoeg.
Wat kan hiervan de reden zijn ?

Ook wil ik mijn surround en center speaker vervangen maar deze mogen niet te groot zijn daar de surround speakers in de boven hoeken van de kamer hangen , en wil er ook geen vermogen aan uit geven, ook de center speaker zou ik in een slanke vorm willen. Tips of goede ervaringen met speakers / winkels ?

Stadium III

Wat geeft de meting aan als je audyssey hebt uitgevoerd kwa db
Wat voor speakers praten we over ?
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

CBdicX

Citaat van: RedHenk op februari 27, 2019, 21:04:22
Tips gevraagd , eigenlijk 2
na vervanging van mijn 7008 naar de 7012 valt mij op dat de surround speakers slecht hoorbaar zijn.
Ik heb de audyssey calibratie uitgevoerd op de juiste manier , maar bij een dolby surround movie komt dus het volume zeer zwak over. de afstanden staan juist , en heb nu beide met 6 db opgeschroefd om ze beter te kunnen horen , dit was bij de 7008 absoluut niet het geval en ook de speakers zijn ongewijzigd gebleven.
bij audio over 5 speakers klinken ze daar in tegen wel luid genoeg.
Wat kan hiervan de reden zijn ?

Ook wil ik mijn surround en center speaker vervangen maar deze mogen niet te groot zijn daar de surround speakers in de boven hoeken van de kamer hangen , en wil er ook geen vermogen aan uit geven, ook de center speaker zou ik in een slanke vorm willen. Tips of goede ervaringen met speakers / winkels ?

Dit is niet helemaal duidelijk.
Jij zegt dat de surround speakers te zacht spelen maar audio over 5 speakers (dus surround) gaat wel goed.
Bedoel je dan All Channel Stereo over 5 speakers vergeleken met 5.1 surround ?

En met een center speaker vervangen moet je in je achterhoofd houden dat de center de meest belangrijke speaker is binnen een surround setup.
Die neemt 75% van al het film geluid voor zijn rekening.
Daar een "kleine" speaker voor gebruiken is een slecht idee.
Voor de center zo groot mogelijk, zet de TV daar maar bovenop, en surround is minder belangrijk, dat kan je af doen met bescheiden formaat speakers, die doen 70% van de tijd helemaal niets tot weinig.
Als de surrounds boven in de hoek bij het plafond moeten komen, zou ik daar Dolby Atmos speakers voor gebruiken die ook aan de wand kunnen.
Hangen ze meteen in de correcte hoek, en het Dolby filter is prima te gebruiken voor surround, die hebben weinig bass nodig, word toch via bass-management door de subwoofer gedaan.

RedHenk

CiteerDit is niet helemaal duidelijk.
Jij zegt dat de surround speakers te zacht spelen maar audio over 5 speakers (dus surround) gaat wel goed.
Bedoel je dan All Channel Stereo over 5 speakers vergeleken met 5.1 surround ?

Dit is idd het geval , bij klubben geweest en hier gaven ze aan dat er tussen de types SR in best een volume verschil kan zitten ( lees : surround luider ) en mijn ondervinding met de 7012 was dus juist , dus zelf decibelletje erbij opschroeven.
wel een setje KEFs besteld, T serie voor de center , dit is qua uitstraling / optiek precies wat wij zochten , misschien iets ander geluid door gebrek aan klankkast , maar klinkt echt niet verkeerd.

RedHenk

CiteerWat geeft de meting aan als je audyssey hebt uitgevoerd kwa db
Wat voor speakers praten we over ?
+2 op 6 meter , en 0 op 2.5 meter , dit heb ik dus redelijk ( misschien te...) opgeschroefd
dit met een Jamo 606 set met wat oudere pioneers

CBdicX

Citaat van: RedHenk op maart 02, 2019, 19:39:05
Dit is idd het geval , bij klubben geweest en hier gaven ze aan dat er tussen de types SR in best een volume verschil kan zitten ( lees : surround luider ) en mijn ondervinding met de 7012 was dus juist , dus zelf decibelletje erbij opschroeven.
wel een setje KEFs besteld, T serie voor de center , dit is qua uitstraling / optiek precies wat wij zochten , misschien iets ander geluid door gebrek aan klankkast , maar klinkt echt niet verkeerd.

Wat ik dan weer niet begrijp (van Klubben) is als er Audyssey word uitgevoerd, het niets uit maakt wat de gevoeligheid van onderlinge speakers is.
Je kunt prima 85 dB speakers met 92 dB speakers mixen, Audyssey regelt dit af naar het reference nivo, dus alles gelijk.
Ook grote verschillen in klank door het gebruik van verschillende merken of series, word nagenoeg gelijk getrokken.
Dat er een aantal dB's bij of af moeten is een persoonlijk smaak maar niet echt nodig na de Audyssey run.
Vaak word gezegd dat het grote deel van gebruikers de sub 3 dB harder zetten, als ook de Surround en Surround Back speakers.
Ik deed de center altijd 4-5 dB harder, vond ik gewoon prettiger.

CBdicX

Citaat van: RedHenk op maart 02, 2019, 19:41:53
+2 op 6 meter , en 0 op 2.5 meter , dit heb ik dus redelijk ( misschien te...) opgeschroefd
dit met een Jamo 606 set met wat oudere pioneers

Volkomen normale en begrijpelijk Audyssey waardes voor de betreffende afstanden.