Marantz 2238B herstellen

Gestart door Jacobus, februari 17, 2019, 18:52:30

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jacobus

Goedeavond,

Voordat ik m'n vraag stel wil ik me graag even voorstellen. Ik ben Jacob Jan en woon onder de rook van Groningen. Elektronica is een hobby van me en na een aantal flipperkasten lijkt mij een een receiver een leuke uitdaging.

Na het open halen van de kast en een manual gedownload te hebben lijkt me de uitdaging toch iets groter dan dat ik dacht. Misschien is er iemand hier die mij hiermee op weg kan helpen. Meten en solderen lukt mij aardig.

De uitdaging is een 2238B waar geen geluid meer uitkomt dan alleen maar gekraak over de linker speaker bij zowel het 1e en 2e systeem. De fm-tuner heb ik kunnen testen door de tape1 en tape2 uitgangen aan te sluiten op een andere versterker. Dat werkt.

Waar kan ik het beste beginnen?

Met vriendelijke groet Jacob Jan

Frits Denon

Allereerst van harte welkom, Jacob Jan! Helaas kan ik je nu niet verder helpen, heb geen elektrotechnische kennis, maar ben wel vintage stereo en muziekliefhebber en kom ook "Ut Grunn¨. Oostelijk van Groningen, wel te verstaan.

Ben benieuwd hoe het je vergaat met jouw ontdekkingsreis en ik hoop dat je stappen gaat maken. In het Noorden is een techneut voor vintage apparatuur zeer welkom!

Groet,
Frits
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

Simon_Jaarsma

Vaste monteur is Hal9000 (rotterdam) en SB_marantz (Westland)

Citaat van: Frits op februari 17, 2019, 19:00:14
een techneut voor vintage apparatuur zeer welkom!


Monteurs genoeg maar meeste fixen niet voor anderen. Ik neem wel dingen aan maar niet veel in 1 keer. Heb nu nog een pioneer sx5580 te doen.
VintageStereo op YT

HAL9000

Citaat van: Jacobus op februari 17, 2019, 18:52:30
Goedeavond,

Voordat ik m'n vraag stel wil ik me graag even voorstellen. Ik ben Jacob Jan en woon onder de rook van Groningen. Elektronica is een hobby van me en na een aantal flipperkasten lijkt mij een een receiver een leuke uitdaging.

Na het open halen van de kast en een manual gedownload te hebben lijkt me de uitdaging toch iets groter dan dat ik dacht. Misschien is er iemand hier die mij hiermee op weg kan helpen. Meten en solderen lukt mij aardig.

De uitdaging is een 2238B waar geen geluid meer uitkomt dan alleen maar gekraak over de linker speaker bij zowel het 1e en 2e systeem. De fm-tuner heb ik kunnen testen door de tape1 en tape2 uitgangen aan te sluiten op een andere versterker. Dat werkt.

Waar kan ik het beste beginnen?

Met vriendelijke groet Jacob Jan

Hallo Jacob-Jan,

hoor je ditzelfde gekraak uit beide kanalen? of puur uit Links?

Reageert de FM tuner? meters en stereo? zo niet? Dan zou ik eens dieper kijken bij de voeding.

Jon

Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

stijn

Citaat van: Jacobus op februari 17, 2019, 18:52:30
De uitdaging is een 2238B waar geen geluid meer uitkomt dan alleen maar gekraak over de linker speaker bij zowel het 1e en 2e systeem.

Heb exact hetzelfde voorgehad en het was een slecht contact van de Tape Monitor knop. Paar keer in&uit duwen en probleem was opgelost, soms is het simpel..

Jacobus

Even deze afstoffen.

Heb de receiver weer op de operatietafel. Voorversterker en tuner lijken goed te zijn. Heb de pre-out, tape 1 en tape 2 out op een andere versterker aangesloten en dat werkt allemaal prima.

Na wat youtube filmpjes gekeken te hebben blijkt er een speaker-relais ter beveiliging in te zitten. Deze schakelt zichzelf niet in. Na het kapje er afgehaald te hebben en de contacten schoon gemaakt te hebben gebeurde er nog steeds niets.

Speakertjes van zolder gevist en de stoute schoenen aan getrokken. Handmatig de relais ingeschakeld. Dit gaf als resultaat dat 1 speaker begon te roken. Links komt er namelijk constant 69 volt op de speaker.


tbanis55

Oeps ......

Eindtor(ren) defect.  Overigens lijkt het dus dat het relais terecht niet op kwam... er stond immers gelijkspanning op de uitgang. En daar wordt op getest.

Jammer van je speaker.  Wel een leermoment.

Succes !

Ton


Jacobus

Leer momentje en acht het waren gelukkig niet m'n KEF speakers. Inmiddels 2 avondjes aan het de-solderen geweest.

Alle transistoren zijn er uit en allemaal getest. De enige transistor welke afwijkt is een 2sc1885 op plekje q705 of q706. Deze reageert niet op de multimeter als deze op het diode symbool staat. Terwijl de rest wel naar 000 schieten op het display.

Nu kan ik de oude allemaal terug gaan zetten maar is het dan niet beter om ze gelijk allemaal te gaan vervangen? Daar komt bij dat niet alles meer leverbaar is. Wie weet er een adres waar ik ze allemaal in 1x kan bestellen?
Verder ziet de print er bij de plekken Q741 en q742 niet echt fris uit. Het lijkt op bruine lijm. Aan de bovenkant van de print zaten op beide plekken een Varistor met een STV-3H en aan de onderkant een koolfilmweerstand van 1.2 ohm. Dit haal ik niet uit het service manual.

Het lijkt me ook gelijk een kleine moeite om de print te gaan re-cappen. Hoop een adres te kunnen vinden waar ik alle onderdelen kan bestellen en weer aan de slag kan met de print.

MPX

Als de rest naar 000 schiet, heb je dus op elke overgang sluiting en is alles kapot  :-(
Misschien is het verstandig om eerst te leren hoe je iets door meet.
Dadelijk gaat er nog meer in rook op, dat zou toch zonde zijn  :wink:

Jacobus

Met alle torren naar Groningen geweest en daar laten doormeten bij Okaphone. De meesten kunnen terug gezet worden en 2 worden vervangen. Vervang ook gelijk alle condesatoren en elko's.

De enige 2 welke ik nu nog mis zijn 2x de 2sd-388. Heeft iemand deze nog new-old-stock liggen?

tbanis55

Aangezien het een complementaire eindtrap is, deze ook vervangen zou ik zo zeggen. Bij voorkeur "matched pairs".
Equivalenten zijn er.

go for it!

Ton

Jacobus

Even een update.

Alle condensatoren op het P-700 board en de 2 dikke elko's van de voeding vervangen. Alle transistoren terug gezet en vervolgens alle draden weer aan gesloten waar ze volgens de aantekeningen aangesloten zaten. Alle draden behalve 1 zwarte welke van het chassis naar J728 gaat en vervolgens naar... dat heb ik helaas niet mijn aantekeningen kunnen terug vinden.

Receiver gaat wel gewoon aan en de relais van de speaker beveiliging schakelt nu ook in. Tuner geeft signaal door en kan uit tape 1 en 2 uitgangen beluisterd worden via een andere versterker.

Het slechte nieuws is dat de pré-out belabberd klinkt. Het lijkt wel of de versterker bij het open draaien van het volume direct begint met over versterken. Uit de speaker uitgangen komt het zelfde geluid.

Eindversterker zou niet heel moeilijk in te regelen moeten zijn. Volgens de service-manual zou ik tussen de weerstanden R763(+) en R765(-) op 23mV dc moeten meten. Of dat bijstellen met potmeter R731.
Voor het andere kanaal zelfde verhaal op R764(+) en R766(-) met potmeter R732.

Helaas meet ik daar helemaal niks en krijg ook geen reactie op het verdraaien van de potmeters....

Wat wel lukt is de speaker uitgangen op 0,0mV in te stellen met potmeter R711 en R712

Het manual gaf ook aan dat de voeding op een andere manier hoort te zijn aangesloten. Dat opgevolgd maar geeft ook niet een beter of ander resultaat.

Volgens mijn logica zou het probleem nu in het PE01 tone-amp moeten zitten...

MPX

Dat je geen bias hebt heeft niets met de pre amp te maken.

SB_Marantz

Klopt en ik vraag me af of je de ruststroom wel op de juiste manier meet.
Er zijn TP points maar er is altijd maar 1 manier die altijd werkt en dat is over de E R's.

Er zou zomaar een fout /defect kunnen zitten in de pre-amp.
Heb je die separaat getest?
Dus aan de scope het signaal gemeten en wanner niet mogelijk met een losse in orde zijnde eindversterker?
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

MPX

"Alle draden behalve 1 zwarte welke van het chassis naar J728 gaat en vervolgens naar... dat heb ik helaas niet mijn aantekeningen kunnen terug vinden."

Dat is de massa van de voeding voor de preamp enz.
Die zou ik eerst even aansluiten  :-D