1072 versteker, rechter kanaal alleen hard gekraak

Gestart door ArtenVerho, februari 14, 2019, 21:09:03

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

ArtenVerho

Beste allen,

Ik ben al jaren trotse eigenaar en gebruiker van een marantz 1072 maar helaas is hij gisteren tamelijk spectaculair defect geraakt. Terwijl hij aan stond maar niet iets speelde hoorde ik opeens geruis op het rechter kanaal wat steeds erger werdt en na 30 seconde moest ik rennen om hem uit te zetten om niet me luidspreker te beschadigen.

Naderhand met multemeter doorgemeten lijkt er flink wat spanning op de speaker uitgang stond welke fluctueerd tussen de ongeveer 25 en -25 volt. Het low filter inschakelen verlaagd de spanning Flink maar de storingen blijft evenzeer aanwezig (ook via de headphone uitgang). Linker kanaal is nog prima!

Hebben jullie een idee wat dit kan zijn? Visueel gezien lijkt er niet veel te zien. Geen lekkende elko's, kapotte zekeringen, etc..

Ik heb wel wat ervaring met solderen maar niet veel verstand van versterkers. Hoe kan ik het beste dit aanpakken? Of is wegbrengen naar een expert in dit geval beter?

Alvast enorm bedankt!

Maarten

EDIT: ik heb een kort stukje opgenomen met me telefoon van het geluid dat uit de koptelefoon uitgang komt (via een paar oude oortjes) en op wetransfer gezet: https://we.tl/t-b9WcPhBqX9


HAL9000

Hallo Maarten!

Er is duidelijk een transistor kapot. Welke er defect is weet ik niet. Een gok dat er een 2sd667/2sb647 9mm transistor defect is gegaan. Heel soms willen de eindtorren ook wel eens rot worden. Ik heb er toevallig ook een staan, alleen gaat de trafo daar van smeulen.  frusty Die is overigens ook nog eens gereviseerd.

Jon
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

ArtenVerho

Hallo Jon,

Zeer bedankt voor je reactie. Is er een manier om met en multimeter te checken welke hier een defect hebben? Ik heb even in de service manual gekeken en het lijkt erop dat er in de 1072 de transistoren die je noemde niet heeft?

Ik neem aan dat je het hier om de transistoren hebt die vast zitten aan de heatsink (zie plaatje in de bijlage)? Ik zal deze in ieder geval is gaan uitzoeken.

Nogmaals dank!



tbanis55

Of het is slechts een slechte soldering die roet in het eten gooit ....

gr.

Ton

HAL9000

Inderdaad,  Kijk naar 2sc2235 en complementair. Die zouden roet in het eten kunnen gooien.
Let ook op oxidatie bij de pootjes. 
Meten per multimeter kan je geen gekraak opsporen. Wel met een scope.
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

HAL9000

Citaat van: tbanis55 op februari 15, 2019, 13:06:21
Of het is slechts een slechte soldering die roet in het eten gooit ....

gr.

Ton
kan altijd inderdaad, maar deze zijn vrij dik gesoldeerd. 
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

ArtenVerho

Bedankt heren!

Hmm misschien maar is investeren in een (goedkope) scope. dan kan ik het probleem in ieder geval wat makkelijker traceren.

Ik denk dat ik als ik dan toch ga solderen etc, de caps maar is vervang. Naar wat ik zo op het oog zie is dit denk ik nog niet eerder gebeurd. Hebben jullie een advies welke elektrolyten eerste te vervangen? C808 en C809 (zijn de grootste)?

Wordt vervolgd!

Maarten

HAL9000

Maarten, 

Voor elko's Kijk naar panasonic NHG, Rubycon 105 graden, Nichicon, BC-vishay (blauw). Ik gebruik zelf Würth-elektronik (rood)  allemaal te koop bij reichelt of Conrad.nl.  Als het maar 105 graden is, en koop GEEN, teapo, multicomp,jamicon,samwha, JJ, JD, claxcon etc.  NEEM ALTIJD MERK.  BC, Rubycon, Würth, panasonic nichicon.

Echter weet ik zeker dat dit geen falende elko is.  Dit is een defecte transistor.  Ik heb hier een volledige gereviseerde 1072 staan met een defecte trafo.  Kan Jouw trafo zo over zetten, dan heb je een zo goed als nieuwe 1072.   :yes:

Jon. 
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

ArtenVerho


Ha Jon,

Dank voor het aanbod! Ik heb echter de 1072 weer werkend gekregen! Ik heb met een eenvoudige scope de aanvoerlijn gaan meten (https://www.eleshop.nl/jye-dso150-serie.html, werkt best aardig). Het leek erop dat er al flink verstoring was tot aan de toonregeling. Vervolgens ben ik alles van de input tot daar nagelopen en ik denk dat ik daarbij een storende verbinding toevallig heb onderbroken want hij deed opeens weer prima! Ik gok zelf dat het de ribboncable aansluiting op het toon regulerings bordje de boosdoener was. Daar loopt de 35v lijn direct naast het rechter kanaal.

Ik heb in ieder geval alles nog is flink schoon geblazen en alle regelaars en schakelaars gelijk flink behandeld met deoxit.

Hij klinkt nu ieder weer van ouds. Er zit nog wel wat ruis afkomstig van de trafo op de uitgang (zowel links als rechts) maar ik hoor die eigelijk alleen maar goed via een koptelefoon. Dit was overigens ook al het geval voorafgaand aan het defect wat ik eerder beschreef.

Nogmaals dank voor jullie hulp. Het is ook goed om te weten dat er een backup 1072 ligt bij Jon mocht deze het alsnog begeven :angel:.

Maarten

ArtenVerho


Ha allen,

Een tijdje is het goed gegaan maar nu heb ik helaas weer gekraak alleen niet continu en nu het linker kanaal... om de ~5min geeft de linker speaker dan vol volume gekraak voor een paar seconde ofzo. Ik ben bang dat volledige revisie toch het beste is...

@HAL9000 heb jij nog steeds de 1072 die een nieuwe trafo zoekt? Ik woon in Delft dus ik kom zonder problemen even bij je langs!

Groet

Maarten

HAL9000

Citaat van: ArtenVerho op april 05, 2019, 09:14:36
Ha allen,

Een tijdje is het goed gegaan maar nu heb ik helaas weer gekraak alleen niet continu en nu het linker kanaal... om de ~5min geeft de linker speaker dan vol volume gekraak voor een paar seconde ofzo. Ik ben bang dat volledige revisie toch het beste is...

@HAL9000 heb jij nog steeds de 1072 die een nieuwe trafo zoekt? Ik woon in Delft dus ik kom zonder problemen even bij je langs!

Groet

Maarten

Beste Maarten,

Ja hoor ik heb de 1072 nog staan. Alles werkt op de trafo na niet.

Jon
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

ArtenVerho