Draaicondensators

Gestart door tbanis55, februari 13, 2019, 10:06:47

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

tbanis55

Troubleshooten aan de draaicondensator

Bij de oudere (vintage)  receivers / tuners wordt voor het afstemmen een draaicondensator gebruikt; zowel voor de AM als de FM.
Voor de beeldvorming:  voor elk (AM en FM)  is een deel voor het antennecircuit, en een ander deel voor de oscillator om daar een goed gelijkloop mee te krijgen en dus een middenfrequent signaal (10,7 MHz  resp. 452KHz).

Helaas gaat het nog eens mis; meestal als gevolg van oxidatie.
Hierdoor heb enige ruis als ontvangst en daar houdt het bij op; afstemmen lukt dan niet meer
Dit probleem is gelukkig redelijk eenvoudig op te lossen.

Om te beginnen worden ALLE draden van de draaicondensators losgehaald.
Vervolgens een elco (50uF/250V) opladen (*)
Deze aansluiten (met krokodillenklemmetjes) op de aansluitingen van de draaicondensator.
Door de overslag zal de oxidatie wegbranden.

Daarna de draaicondensator weer aansluiten en als het goed is kan er weer afgestemd worden.

N.b.: (*) Een (regel-)scheidingstrafo kan hier eveneens behulpzaam bij zijn.

In het kort: het gaat hier slechts om het wegbranden van de oxidatie.

Veel succes !

Ton

HAL9000

Maakt dat wel uit? oxidatie?  Ik dacht dat vuil juist heel problematisch kon zijn.
Ik spuit ze altijd schoon met compressie lucht als ik gerasp hoor bij het afstemmen.  :yes:

Jon

Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

tbanis55

Als het afstemmen niet meer (goed) gaat en bijkomend veel gekraak opleverd bij afstemmen, dan is dat vaker oxidatie dan vuil (overigens sluit het een het ander niet uit).

Om, in ieder geval, van oxidatie af te komen is het een van de methodes :  spanning erop !  (maar wel eerst afkoppelen natuurlijk !)

Als je met perslucht hetzelfde resultaat hebt, is dat natuurlijk ook prima;  hoef je in ieder geval niets af te koppelen.

gr.

Ton

HAL9000

Hoi Ton,

Als de afstem condensator zijn verroest is, dan is er vaak meer aan de hand.

Jon
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

tbanis55

Zeker Jon !
Een nogal vochtige ruimte zal dan ongetwijfeld de boosdoener zijn.
gr.
Ton