Audiophile or Audio-Fooled? How Good Are Your Ears?

Gestart door TurboMarco, januari 10, 2019, 22:37:20

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

TurboMarco

(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Vinyl_Fuchs

Main set up:
Vv.: Nat Audio Plasma R; E.v. 2x Nat Audio Se1 Mk II; Sacd-speler: Sony scd555 ES met art-speakmod.; Platenspeler: Denon SL 7D; Element: Denon DL-A100; Phono: ASR Audio Basis Exclusive X2; Marantz ND8006; AKG Q701; LS: Klipsch La Scala ALK.

thanatos

Ik heb die test op het filmpje ook gedaan (leeftijd 39)

In mijn set kon ik de verschillen tussen 128 / 320 er goed uithalen. 320 tov WAV was lastig maar met een paar nummers toch te horen bij een paar nummers in ruimtelijkheid en stem.

Maar ik luister met plezier naar goede muziek op spotify in 320.

xander32

... barbaars; ik geniet net zo van de albums/tracks via Spotify als die flac files vanaf mijn nas. Nog erger, ik heb volop genoten van de Top 2000 middels internetradio  :-o.

Maarten110

Citaat van: xander32 op januari 11, 2019, 08:34:09
... barbaars; ik geniet net zo van de albums/tracks via Spotify als die flac files vanaf mijn nas. Nog erger, ik heb volop genoten van de Top 2000 middels internetradio  :-o.

same here.......

ik geniet meer van het album Swangsong van Carcass in MP3 op mijn mp3spelertje en brakke oordopjes (om maar niet door mijn collega's gestoord te worden op de werkplek) dan tijdens een demo van een setje top-Dynaudio's (van destijds meer dan 100.000 gulden) met een enorme Duson-set erop met een CD-tje uit eigen collectie.

Een enthousiaste medewerker van een HiFizaak liet me die destijds luisteren toen ik kwam proefluisteren naar wat setjes luidsprekers in een wel hele andere prijsrange.

Wat een analytische, kille en emotieloze luisterervaring was dat terwijl dat meetbaar vast wel 100 x beter is dan mijn huidige Creative-spelertje.


xander32

Nu ik weer met speakers aan het schuiven ben om tot een optimale opstelling te komen, is het wederom opvallend, hoeveel je daarmee kan winnen of verliezen aangaande de geluidskwaliteit. Centimeterwerk. En dan zittende op de sweetspot blijkt dat ook weer centimeterwerk; zit ik rechtop, of ietwat onderuit gezakt, wat meer naar links of juist naar rechts, de stand van mijn hoofd; alles heeft impact. Dan hebben we het nog maar enkel over het fysieke deel, niet eens over de psyche, mijn gemoedstoestand.

Waar ik naar toe wil;
In het licht van bovenstaande is het verschil tussen een 320 mp3 en eenzelfde track in wav of flac natuurlijk te verwaarlozen, dat neigt zelfs naar het 'lachwekkende'  :yes:.

renes59

Ik luister naar muziek en als dan het geluid goed is, is dat mooi meegenomen. Mijn set speelt naar tevredenheid en heb er voor gezorgd dat het naar tevredenheid klinkt. De tijd van veranderingen is voorbij, alleen vervanging als iets kapot gaat. Ik luister naar muziek op zolder alleen vanaf cd en lp. Beneden luister ik naar Spotify en YT. Via de laptop en de koptelefoon direct op de laptop aangesloten, niet meer via een aparte koptelefoonversterker. Dat kan met de nieuwe Audio Technica want die heeft een lage weerstand van 40 Ohm. Ik hoor wel dat sommige muziek minder klinkt dan andere maar hoe dat komt heeft mijn interesse niet de muziek is er niet minder om.
Mijn oren worden minder, ik hoor nog tot ongeveer 13000Hz en dat zal met de jaren minder worden. Dat test ik met een test cd waar per trek een toon uit de speakers komt en op een gegeven moment hoor ik niets meer.
Een goed geluid begint met een goede opname en dat ligt buiten ons bereik om daar wat aan te veranderen.
Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

Maarten110

je moet (nou ja, je moet helemaal niks behalve eten, drinken en ademhalen) gewoon lekker van je muziek genieten  pompom

Zoldar

Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

agr64

 :gp: ... Heb zelf wel eens de test gedaan een cd track op verschillende manieren te rippen en dan te luisteren en proberen te vergelijken. Dat is/was lastig afhankelijk van de soort muziek dacht  :-o ik de verschillen echt te kunnen horen en soms ook niet. Basis blijft een goede opname maar ook hoe het compressie algoritme te werk gaat. Verklaart voor mij ook waarom ik md's ( vooral bij jazz en fusion) nog steeds geweldig vind klinken.

Laat ook mooi zien dat de beleving en je oordeel over wat je goed vindt klinken een persoonlijke smaak is die je los van je technisch hoorvermogen hebt ontwikkeld. Daardoor dus mogelijk ook los komt te staan van de technische theoretische spec's van je installatie.  :? Deze laatste maar niet hardop in huiselijk kring gaan roepen...

Marvin

Citaat van: xander32 op januari 11, 2019, 09:51:22
Nu ik weer met speakers aan het schuiven ben om tot een optimale opstelling te komen, is het wederom opvallend, hoeveel je daarmee kan winnen of verliezen aangaande de geluidskwaliteit. Centimeterwerk. En dan zittende op de sweetspot blijkt dat ook weer centimeterwerk; zit ik rechtop, of ietwat onderuit gezakt, wat meer naar links of juist naar rechts, de stand van mijn hoofd; alles heeft impact.
(Knip)
Vergeet niet dat je naar een DC luistert, die zijn hier extra gevoelig voor.
Maar desalniettemin heb je gelijk natuurlijk. 

tbanis55

Mens en machine .....
Blijft een lastige aanpassing......

Vooral leeftijd speelt nogal eens parten zowel bij mens als machine.

Gelukkig:  er zit een toonregeling op de machine !  ;-)
Het gaat toch uiteindelijk om je beleving . nietwaar?.

Veel luisterplezier !

Ton