LG SK1 aansluiten op de Marantz NR1509

Gestart door edje1205, februari 08, 2019, 16:54:36

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Maarten110


Citaat van: edje1205 op februari 11, 2019, 22:23:08

Voor de duidelijkheid met deze Y splitter (zie bijlage)  van de SW2 uitgang naar de soundbar.



dit klopt niet, je soundbar moet met de andere splitter worden aangesloten middels de FRONT L+R

Nu stuur je namelijk alleen maar het subwoofersignaal de soundbar in.

Zit er toevallig nog een app bij, zowel de LG als de Marantz, waarmee je het volume kunt bedienen? Als die heel zacht staat dan moet die harder, want die sturen vaak ook het uitgangssignaal aan.



edje1205


Citeerdit klopt niet, je soundbar moet met de andere splitter worden aangesloten middels de FRONT L+R
dat was de eerste opstelling maar die doet ook niks, dus daarna via de SW 'geprobeerd' .


CiteerEen subwoofer wordt niet aangesloten met een Y-splitter maar met 1 losse kabel.
Ik heb een plaatje van de handleiding bijgesloten.

Ja zo heb ik SW1 ook aangesloten werkt zonder probleem


CiteerDe marantz moet wel met een spiltter op de 3.5mm worden aangesloten,
Wat voor splitter ? Heb je een afbeelding ? Schemaatje ?


Citeermaar zoals ik al zei, hoe betrouwbaar is die? Heb je die in een eerdere setup al gebruikt?
Vroeger voor n mengpaneel gebruikt; heb  nog een doos vol kabels, splitters, verloop kabels/stekkers hier.
Wel al wat ouder dus kan wel nieuw kopen als t nodig is.

Stel je hulpvaardigheid/meedenken erg op prijs. Van alle reageerders trouwens  notworthy

Verder prakizeren maar......

Maarten110

#17
Citaat van: edje1205 op februari 12, 2019, 11:05:28
dat was de eerste opstelling maar die doet ook niks, dus daarna via de SW 'geprobeerd' .


Ja zo heb ik SW1 ook aangesloten werkt zonder probleem


Wat voor splitter ? Heb je een afbeelding ? Schemaatje ?

Vroeger voor n mengpaneel gebruikt; heb  nog een doos vol kabels, splitters, verloop kabels/stekkers hier.
Wel al wat ouder dus kan wel nieuw kopen als t nodig is.

Stel je hulpvaardigheid/meedenken erg op prijs. Van alle reageerders trouwens  notworthy

Verder prakizeren maar......

we komen er ook vast wel uit ed, dat moet lukken op zo'n forum  :yes:

kloppen mijn aannames nu:

1. De TV zit optisch aangesloten op de soundbar, dit werkt dus naar behoren.
2. De subwoofer heb je op de NR1509 aangesloten zoals mijn plaatje in mijn post hierboven, dat werkt ook nu goed.

Mijn aanvalsplan zou het volgende zijn:

De NR1509 aansluiten op de soundbar : hiervoor gebruik je FRONT (rood/witte) op de achterzijde van de marantz.

Deze aansluiting gebruik je normaal gesproken om een dikke eindversterker te gebruiken als je moeilijke luidsprekers hebt die veel vermogen vragen waar de marantz misschien tekort schiet.

Gebruik hiervoor de Y-splitter van 2 x RCA (rood en wit) naar 3.5 mm jack. Het plaatje hiervan heb ik bijgesloten in deze post. Dat is het plaatje wat je zelf eerder hebt gepost. Ik neem dus aan dat je deze kabel in bezit hebt.

Werkt dit niet dan zou ik eerst kijken naar een nieuwe splitkabel, want ik vrees dat die de grote boosdoener is in het verhaal doordat deze simpelweg stuk is.

Nou ben ik een stereo-"purist" en draai alleen 2.0 en heb weinig met meerkanaals geluid maar het kan zo maar zijn dat Marvin gelijk heeft en dat de manier waarop jij het werkend wil krijgen niet mogelijk is.
Dat gevoel besluipt me in elk geval een ook wel een beetje. Vooral door het feit dat je een fullsize apparaat zoals je marantz met 3.5mm jack wilt aansluiten, dat komt niet helemaal overeen met hoe je normaal gesproken apparatuur aansluit.



En even voor de goede orde nog, "cinch", "RCA" en "tulp" zijn verschillende namen voor één en hetzelfde beestje  :yes:

Werkt het met de Ysplitter, ook met een nieuwe niet, dan moeten we ff verder doktoren.


edje1205

Citeer1. De TV zit optisch aangesloten op de soundbar, dit werkt dus naar behoren.

Nee  :-D De TV zit optisch aangesloten op de Marantz optisch in (TV audio optisch) zie afb 1 TV audio assigned to opt. Daar draait alles goed op

Citeer2. De subwoofer heb je op de NR1509 aangesloten zoals mijn plaatje in mijn post hierboven, dat werkt ook nu goed.
Ja subwoofer1 doet t goed geen probleem

CiteerMijn aanvalsplan zou het volgende zijn:

De NR1509 aansluiten op de soundbar : hiervoor gebruik je FRONT (rood/witte) op de achterzijde van de marantz.
Ja die aansluiting heb ik ook gehad maar toch komt er geen geluid uit  frusty
CiteerDeze aansluiting gebruik je normaal gesproken om een dikke eindversterker te gebruiken als je moeilijke luidsprekers hebt die veel vermogen vragen waar de marantz misschien tekort schiet.

Soundbar 40W 4 ohm moet toch te doen zijn is geen dikkert; ik heb Marantz ook op 4 ohm gezet in de setup

--------------Specs LG SK1.: Audio-uitgangskanalen: 2.1 kanalen, Gemiddeld vermogen: 40 W, Ingebouwde audio decoders: Dolby Digital. Soundbar speaker RMS vermogen: 40 W, Signaal/ruis-verhouding: 82 dB, Tweeterimpendantie: 4 Ohm. Connectiviteitstech nologie: Bedraad en draadloos. Typisch stroomverbruik: 13 W.-----------------

CiteerEn even voor de goede orde nog, "cinch", "RCA" en "tulp" zijn verschillende namen voor één en hetzelfde beestje  :yes:
Ja leve de feestvreugde  pompom

CiteerWerkt het met de Ysplitter, ook met een nieuwe niet, dan moeten we ff verder doktoren.
In het geval van FRONT L/R heb ik toch geen splitter nodig Maarten ?. Daarvoor heb ik alleen de 'cinch/RCA/tulp' naar jacket nodig. toch ? (zie afb 2) Dan is die splitter ook geen verdachte meer

Goed, vanmiddag de boel er weer uit en dan gaan we verder met FRONT L/R. Keep in touch !


Marvin

Maar heeft dit zo wel gewerkt met die vorige Marantz die je hiervoor had?

jowa

Heb je al geprobeerd door er een andere bron aan de soundbar te hangen?
Bijv een telefoon.

Selecteerd de soundbar automatisch de juiste ingang of dien je deze eerst via de ab te selecteren?

Staat de sb bij het testen wel op de analoge ingang ingesteld?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Marvin

Ja deze aansluiting kan door meerdere factoren de nek worden omgedraaid.

Maarten110

Citaat van: edje1205 op februari 12, 2019, 12:43:44
Nee  :-D De TV zit optisch aangesloten op de Marantz optisch in (TV audio optisch) zie afb 1 TV audio assigned to opt. Daar draait alles goed op


OK, TV is dus geen probleem, dan blijven we focussen op NR1509<>Soundbar

Citaat van: edje1205 op februari 12, 2019, 12:43:44
Ja subwoofer1 doet t goed geen probleem


Ok top, ook goed aangesloten dus.

Citaat van: edje1205 op februari 12, 2019, 12:43:44
Ja die aansluiting heb ik ook gehad maar toch komt er geen geluid uit  frusty


en dat is nou net de reden dat ik twijfel aan enerzijds de "cinch"/RCA/TULP naar 3.5mm-jack"-kabel (mogelijk defect) en anderzijds dus of dit uberhaupt mogelijk is vanwege de redenen die ik aangaf (een signaal dat bijvoorbeeld niet voldoende of teveel is of que bereik.)

Ik weet dat de ingang (zie manual) van de LG SK1 op werkt op:

> PORT. IN (Portable in) 0.4 Vrms (3.5 mm stereo jack) x 1

en misschien stuurt jouw marantz wel een signaal uit dat de LG niet kan hebben en dat het daarom stil blijft. Ik kan helaas in de marantz manual niet terugvinden welk signaalhoogte de marantz uitstuurt.
Dit soort signalen sturen smartphones, tablets, en bijvoorbeeld een MP3 speler uit.


Citaat van: edje1205 op februari 12, 2019, 12:43:44
Soundbar 40W 4 ohm moet toch te doen zijn is geen dikkert; ik heb Marantz ook op 4 ohm gezet in de setup

--------------Specs LG SK1.: Audio-uitgangskanalen: 2.1 kanalen, Gemiddeld vermogen: 40 W, Ingebouwde audio decoders: Dolby Digital. Soundbar speaker RMS vermogen: 40 W, Signaal/ruis-verhouding: 82 dB, Tweeterimpendantie: 4 Ohm. Connectiviteitstech nologie: Bedraad en draadloos. Typisch stroomverbruik: 13 W.-----------------


Hier begrijp je de werking van een eindversterker denk ik niet goed. Er zit namelijk verschil tussen het aansluiten van luidsprekers met luidsprekerkabel, het aansluiten van een eindversterker met signaalkabels (cinch/tulp/RCA-kabels) en het aansluiten van een actieve luidspreker met een signaalkabel.

De 40 watt vermogen van de soundbar is het vermogen dat de soundbar zelf levert met de ingebouwde versterker. Niet het vermogen dat de Marantz NR1509 moet leveren aan de soundbar.
Het enige dat de soundbar nodig heeft is een signaalkabel en geen "stroom" vanuit een andere versterker omdat het al een actieve luidspreker zelf is.


Citaat van: edje1205 op februari 12, 2019, 12:43:44
In het geval van FRONT L/R heb ik toch geen splitter nodig Maarten ?. Daarvoor heb ik alleen de 'cinch/RCA/tulp' naar jacket nodig. toch ? (zie afb 2) Dan is die splitter ook geen verdachte meer

De "cinch/RCA/tulp naar 3.5 jacket noem ik ook een splitter, simpelweg doordat, gezien vanaf de jackplug, deze gesplitst wordt in een rode en witte tulp  :wink:

maar je hebt gelijk, dat is niet zo handig in deze discussie.

Vreduidelijkt:  je moet met de "cinch/RCA/Tulp naar 3.5 jack" de FRONT van de Marantz aansluiten op de "PORT.IN" van de soundbar.

Om dat goed te testen zou ik overigens alle andere aansluitingen loshalen, zodat je zeker weet dat je maar 1 ding aan het testen bent.

Werkt het zo niet, dan verdenk ik de "cinch/RCA/Tulp naar 3.5 jack"-kabel, en moet je die even wisselen, bij voorkeur voor een nieuwe. Heb je toevallig nog 1 liggen dan kan het natuurlijk nooit kwaad die eerst te proberen want als die wel werkt dan heb je ook je doel bereikt. Werkt dat ook niet dan zou ik een nieuw kabeltje pakken ondanks dat 2 kapotte kabeltjes onwaarschijnlijk lijkt. Misschien liggen die kabels al 20 jaar in een doos op zolder te oxideren  clown1

ik ben heel erg benieuwd of we het voor elkaar gaan krijgen  :yes:





Maarten110

Citaat van: marvin op februari 12, 2019, 13:20:43
Ja deze aansluiting kan door meerdere factoren de nek worden omgedraaid.

precies, dat is ook mijn vrees, vandaar dat ik eerst maar eens bij de kabels ben begonnen. Gaat daar simpelweg geen signaal doorheen omdat er kabelbreuk is of weerstand door oxidatie/leeftijd dan kun je testen tot je een ons weegt  clown1

Marvin

Ja ik volg het met interesse hoor, vooral doorgaan.
Als je dé oplossing hebt zal ik wel met de eer strijken. [emoji23]

Maarten110

#25
Citaat van: jowa op februari 12, 2019, 13:00:25
Heb je al geprobeerd door er een andere bron aan de soundbar te hangen?
Bijv een telefoon.


goeie tip!

@Ed,

Heb je een kabeltje met aan 2 kanten een 3,5mm jack? dan kun je even je telefoon aan de soundbar hangen.
Dan weet je meteen of de 3.5mm jack ingang op de soundbar werkt en niet defect is (i know, kleine kans, maar goed als we toch aan het troubleshooten zijn, why not)  :wink:

Citaat van: jowa op februari 12, 2019, 13:00:25

Selecteerd de soundbar automatisch de juiste ingang of dien je deze eerst via de ab te selecteren?

Staat de sb bij het testen wel op de analoge ingang ingesteld?


Als ik de manual bekijk dien je die met de remote steeds te wisselen.

Citaat van: marvin op februari 12, 2019, 13:25:45
Ja ik volg het met interesse hoor, vooral doorgaan.
Als je dé oplossing hebt zal ik wel met de eer strijken. [emoji23]

:schater: :schater: :schater:





edje1205

#26
Zo he druk hier !  byebye

Quoten wordt een beetje moeilijk zo  :schater:
dus kort:

Ja er zit een AB bij de soundbar deze staat op port.in en schakelt automatisch over op bluetooth indien er een signaal gaat (bijv KODI)

Ja ik heb met 2x 3.5" aangesloten op mijn Samsung S8 speelt mooi af.

Inderdaad is de 40w het vermogen van de soundbar


CiteerVreduidelijkt:  je moet met de "cinch/RCA/Tulp naar 3.5 jack" de FRONT van de Marantz aansluiten op de "PORT.IN" van de soundbar.

Weer gedaan ! Kabels doorgemeten alle waarden goed, geen sluiting oid . Alles weer aangesloten. Nu goed ?

Het goede nieuws is.................

!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!GELUID !!!!!!!!!!!!!!!!!!!  hello pompom HB


Geen idee hoe wat waar maar waarschijnlijk toch ergens de aansluiting  (allemaal palmares eerlijk verdelen  violent1  nonono )

Geluid is niet specta luid, redelijk. Als ik er voor ga liggen hoor je t goed (kan ook aan mijn opstelling liggen.)

Zie foto (let niet op  de rommel van mn kleindochter ;-) ) (deze foto gaat er hierna meteen weer af, t is even voor jullie weet)

Kan ik die FRONT L/R output nog ergens uitregelen verder ?

Mijn dank is groot voor jullie interesse en oplossingen.

Nou nog even de brom uit de phono halen  :-D


gr
ed





Maarten110

#27
Whuuuhuuuwwwwww  pompom pompom pompom


Forumlid van de maand : Marvin  notworthy


clown1

edje1205

Citaat van: Maarten110 op februari 12, 2019, 16:29:02
Whuuuhuuuwwwwww  pompom pompom pompom


Forumlud van de maand : Marvin  notworthy


clown1


Maarten !! Maarten !! Maarten !! .............  :yes:

Maarten110

#29
Ach weet je, we hebben allemaal ons best gedaan, belangrijkste is dat je het spul aan de praat hebt  :yes:


Ik lees dat er nog verschil in volume is, dit kan komen doordat de bronnen onderling een verschillend niveau uitgangssignaal hebben qua sterkte.

Als ik met een verloopkabeltje "3.5mm jack naar 2x RCA" mijn mp3 spelertje aansluit achter op mijn versterker ( zowel mijn oude sony TA-F461R als mijn huidige PM11S3) dan moet ik het volume allemachtig hoog zetten wil ik een luisterniveau bereiken.
Laat ik het volume staan, en zet ik mijn streamer aan dan klappen de ruiten hier uit de sponningen met zoveel herrie.