4240 kraakt

Gestart door powerboat, januari 26, 2019, 22:31:03

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

powerboat

hallo allemaal.
ik ben nieuw op het forum en ik heb meteen een vraag.
ik heb een marantz 4240, maar die kraakt enorm bij een "kant" dus een vd 2 speakers.
het ligt niet aan de speakers.
na een uurtje muziek spelen deed hij het heel even aan beide kanten goed en daarna weer niet.
net deed hij het zelfs aan 2 kanten slecht.
wat zou dit kunnen zijn? wat zijn de kosten om dit te (laten) repareren?
of moet ik hem een paar uur laten spelen?
mvg nino
marantz 4240 x kef calinda

Simon_Jaarsma

Citaat van: powerboat op januari 26, 2019, 22:31:03
hallo allemaal.
ik ben nieuw op het forum en ik heb meteen een vraag.
ik heb een marantz 4240, maar die kraakt enorm bij een "kant" dus een vd 2 speakers.
het ligt niet aan de speakers.
na een uurtje muziek spelen deed hij het heel even aan beide kanten goed en daarna weer niet.
net deed hij het zelfs aan 2 kanten slecht.
wat zou dit kunnen zijn? wat zijn de kosten om dit te (laten) repareren?
of moet ik hem een paar uur laten spelen?
mvg nino

Klinkt als smerige knoppen. Potmeters moeten even gereinigd worden ook de drukschakelaars. Hiervoor kun je Contact spray gebruiken. Of de knoppen verwijderen en in een ultrasoonbad doen.
VintageStereo op YT

thanatos

Nou een kraak aan 1 kant tijdens bedrijf zonder bediening van de controls duid eerder op een hard defect

Kan van alles zijn en is niet zo aan te wijzen wat het zou kunnen zijn. Ik vermoed eerder een slechte transistor of diode.

Tijd voor een grondige checkup dus.

Simon_Jaarsma

Citaat van: thanatos op januari 27, 2019, 14:09:22
Nou een kraak aan 1 kant tijdens bedrijf zonder bediening van de controls duid eerder op een hard defect

Kan van alles zijn en is niet zo aan te wijzen wat het zou kunnen zijn. Ik vermoed eerder een slechte transistor of diode.

Tijd voor een grondige checkup dus.

Een zeer smerige volume knop kan anders veel problemen veroorzaken ook tijdens bedrijf wanneer niet aangeraakt. Naar mijn ervaring eerst de knoppen reinigen en daarna kijken wat het probleem is. Anders zit je straks voor jan piet de boel de vervangen. Plus schoonmaken van de pot/knoppen is geen overbodige luxe.
VintageStereo op YT

SB_Marantz

#4
Meten is weten.....scoop er aan en testen.
De manier waarop het probleem omschreven word duidt op een hard defect idd.
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Simon_Jaarsma

#5
Nog geen 2 maand terug had ik de onkyo p304 pre amp. Deze deed helemaal niks. Uiteindelijk was de balans knop zo smerig dat hij geen signaal meer doorgaf. Daarom eerst de kist methode.. (Kist= Keep it simple stupidd!)
VintageStereo op YT

powerboat

heeft iemand een idee wat het kost om hem te repareren of is dat niet te zeggen daar waar het niet bekend is wat de oorzaak is?
ik heb trouwens nog een 4240 te koop voor onderdelen als iemand interesse heeft
marantz 4240 x kef calinda

Simon_Jaarsma

Citaat van: powerboat op januari 27, 2019, 17:14:54
heeft iemand een idee wat het kost om hem te repareren of is dat niet te zeggen daar waar het niet bekend is wat de oorzaak is?
ik heb trouwens nog een 4240 te koop voor onderdelen als iemand interesse heeft

Reparatie kosten hangen van het werk af. Hoe meer defect hoe meer onderdelen en tijd het kost. Dus prijs gaat om hoog. Als het alleen gaat om schoonmaken en afstellen is €50 een nette prijs. Mocht je gaan voor volledige revisie zou ik je naar Hall9000 (Jon de Regt) Sturen hij is een van de techneuten op dit forum. Maar het kan zo zijn dat hij even geen tijd heeft beste wat je kunt doen is even een privé bericht naar hem sturen.
VintageStereo op YT

thanatos

Citaat van: Simon_Jaarsma op januari 27, 2019, 15:39:24
Een zeer smerige volume knop kan anders veel problemen veroorzaken ook tijdens bedrijf wanneer niet aangeraakt. Naar mijn ervaring eerst de knoppen reinigen en daarna kijken wat het probleem is. Anders zit je straks voor jan piet de boel de vervangen. Plus schoonmaken van de pot/knoppen is geen overbodige luxe.

Bij kanaal uitval of ongelijkheid zijn controls in de signaalweg uiteraard eerste verdachten.

Probleem zoeken is een logisch proces en door de jaren heen ontwikkel je een gevoel om snel het probleem te isoleren.

Inmiddels 20 jaar ervaring met electronica reparatie hier  HLP

Simon_Jaarsma

Citaat van: thanatos op januari 27, 2019, 19:02:32
Bij kanaal uitval of ongelijkheid zijn controls in de signaalweg uiteraard eerste verdachten.

Probleem zoeken is een logisch proces en door de jaren heen ontwikkel je een gevoel om snel het probleem te isoleren.

Inmiddels 20 jaar ervaring met electronica reparatie hier  HLP

Klopt maar dat sluit niet uit dat een smerige pot/schakelaar dit kan veroorzaken. Ook tijdens bedrijf wanneer niet aangeraakt kan dit het probleem zijn.
VintageStereo op YT

HAL9000

Citaat van: powerboat op januari 26, 2019, 22:31:03
hallo allemaal.
ik ben nieuw op het forum en ik heb meteen een vraag.
ik heb een marantz 4240, maar die kraakt enorm bij een "kant" dus een vd 2 speakers.
het ligt niet aan de speakers.
na een uurtje muziek spelen deed hij het heel even aan beide kanten goed en daarna weer niet.
net deed hij het zelfs aan 2 kanten slecht.
wat zou dit kunnen zijn? wat zijn de kosten om dit te (laten) repareren?
of moet ik hem een paar uur laten spelen?
mvg nino

Beste Nino,

Sorry voor deze onnodige discussie, even terug naar het probleem.

Dit is zeker een rotte tor. Moet even gekeken worden als het vanuit de voorversterker komt of iets in de eindversterker niet helemaal goed is. Ik heb er toevallig nu een op de tafel liggen. Daar was een kanaal van dood. Bleek een verrotte elko te zijn.  Moet die nu verder reviseren.

Jon
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

Maurice

Naar aanleiding van de ontsporing van de discussie in dit topic hebben wij als mods besloten om dit topic op te schonen en waarschuwingen uit te delen vanwege overtreding van de forumregels:
Citeer7. Het is niet toegestaan om op dit forum opzettelijk anderen in diskrediet te brengen door onwaarheden of onvolledige informatie te geven. Elke vorm van >>>smaad<<< en >>>laster<<< worden niet getolereerd! Zowel openlijk via het forum als via andere communicatie middelen verschaft via dit forum (bijv. persoonlijke berichten).
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

SB_Marantz

Citaat van: powerboat op januari 27, 2019, 17:14:54
heeft iemand een idee wat het kost om hem te repareren of is dat niet te zeggen daar waar het niet bekend is wat de oorzaak is?
ik heb trouwens nog een 4240 te koop voor onderdelen als iemand interesse heeft

Lastig om dit op voorhand te zeggen.
Ik heb voorlopig geen tijd iig.
Vragen stellen middels de mail of PM mag altijd.
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

tbanis55

Een kraakje hier of daar....

Kan inderdaad vanalles zijn van transistor tot potmeter.
Ook een koppel-C kan problemen geven;  hierdoor kan er gelijkspanning op de potmeter komen waardoor deze langzaam maar zeker inbrandt en hierdoor gaat kraken.
Natuurlijk kan het ook een slechte soldering wezen.
N.b.  solderingen, mits goed uitgevoerd,  kan je garanderen voor 15 jaar, daarna treedt toch echt veroudering op, zeker als het componenten zijn die warmte dissiperen.

Om te bepalen waar het zit (er vanuit gaande dat je de documentatie / schema hebt) het volgende:

Neem een stevige condensator, elco mag ook, hang die aan 1 zijde aan de aarde.
De andere zijde hou je aan de basis van "een transistor".
"een transistor" zijn degene die het signaal versterken.
Logischer wijze vanaf de ingang naar de uitgang werken.
Als het gekraak stopt bij een van de transistors (of component in het signaal circuit) , dan zit je in ieder geval in de buurt van het onheil.

Veel succes met trouble shooten.

gr.
Ton

powerboat

bedankt allemaal, ik ga proberen hem eerst te reinigen.
marantz 4240 x kef calinda