PM7003 blauwe Phono LED werkt niet

Gestart door rg, januari 24, 2019, 15:03:29

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

rg

Bij selecteren van Phono als input, werkt de blauwe LED niet. Ik heb geen platenspeler aangesloten. Is dit zoals het hoort of is de LED stuk?
Is dit makkelijk te repareren?

Maus

Probeer eerst maar of hij wel op phono schakelt, door een platenspeler aan te sluiten en te luisteren.

Peter Kudelstaart

Ik heb een PM7003 en ik heb geen platenspeler aangesloten. Als ik de phono selecteer brand het blauwe ledje gewoon. Jouw ledje is dus stuk. Zal vast te vervangen zijn.
1: Marantz 1060, Marantz 2220, Marantz 2225, Marantz 2015, Pro-ject USB DAC, B&W 606, Senn HD590
2: PM8003, Rotel CD11 Tribute, Wharfedale Diamond 11.2, Bluesound Node N100
3: Rotel A11, Panasonic DP-UB824, Wharfedale 12.3, Bluesound Node N100

Maus

Hoe weet je dat het ledje stuk is, als je geen geluid kunt proberen? Misschien is het knopje wel stuk.

rg

Citaat van: Peter Kudelstaart op januari 24, 2019, 21:49:42
Ik heb een PM7003 en ik heb geen platenspeler aangesloten. Als ik de phono selecteer brand het blauwe ledje gewoon. Jouw ledje is dus stuk. Zal vast te vervangen zijn.

OK, bedankt voor de bevestiging. Het ziet er inderdaad naar uit dat de LED dan stuk is. Aansluiten van platenspeler moet ik nog een keer testen.

SB_Marantz

Die led hoort gewoon te branden wanneer je een bron selecteerd.
Leds gaan zo goed als nooit stuk.
Los in de tin of een andere storing.
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

rg

Ik heb eindelijk kunnen testen met een platenspeler en er blijkt meer aan de hand dan een niet werkend lampje: het rechter phonokanaal werkt niet goed. Het is alleen zeer zwak hoorbaar als je het volume vol opendraait. Linker kanaal werkt goed.

Omdat ik de geschiedenis van de versterker ken, heb ik het vermoeden dat het rechter phonokanaal is opgeblazen.

De vorige eigenaar heeft, jaren geleden, de versterker op de geluidskaart van zijn computer aan willen sluiten en op mijn advies een mini-jack naar tulpstekkerkabeltje gekocht. Toen ie liet weten dat de boel niet werkte zag ik dat de ie de phono ingang had gebruikt en heb ik de boel aangesloten op aux. Alles leek toen goed te werken.
Niet lang daarna liet ie weten dat hij last had van een bromtoon als het volume hoger werd gezet. Mijn vermoeden was dat ie last had van een ground loop (potentiaalverschil tussen computer en versterker). Ik heb een ground loop isolator ertussen gezet en de bromtoon was verdwenen.
De vorige eigenaar heeft zich nu helemaal "in het nieuw gestoken" (Sonos, alles draadloos) en de Marantz is bij mij beland.

Door het aansluiten van de computer op de phono ingang en door het potentiaalverschil heeft ie denk ik het rechter phonokanaal opgeblazen. Het is denk ik een vergelijkbaar gevalletje als dit: https://marantzforum.nl/forum/index.php/topic,8349.0.html

Ik heb inmiddels de service manual gedownload. Op print P401 zit de phono amp samen met de pre-out en main-in (zie bijlage).

Voordat ik mijn handen vies ga maken zou ik graag willen weten of dit vermoeden zou kunnen kloppen en welk onderdeel van de phono amp het eerst in aanmerking komt bij dit soort foutkarakteristieken? Is de op-amp Q401 opgeblazen?
En klopt het dat het blauwe phono selectielampje niet brandt als er wat mis is met (een kanaal van de) de phono amp?

Maus

Koppel de phono print eens los en test dan eens het lampje?