Marantz 250 Reparatie+revisie

Gestart door HAL9000, januari 21, 2019, 15:26:49

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

HAL9000

Ik heb weer eens een marantz 250 op de tafel gehad. Persoonlijk de mooiste eindversterker van marantz samen met de 500. Helaas is dit exemplaar wel erg mishandeld. De eigenaar is naar verschillende monteurs geweest. Zelfs S.b. marantz heeft zijn vingers er al eens in gehad en hij naar Duitsland gegaan om hem te laten fixen, helaas geen succes. De versterker zat vol met de meest vreemde verkeerde onderdelen. Geen idee waarom men dat erin heeft gezet.  shutup
Ik heb beide kanalen opnieuw opgebouwd. Afgesteld en getest.  :yes:

De foto's

Zo kreeg ik hem binnen.










Erg goed zag het er allemaal niet uit, veel kapotte weerstanden.  Er miste ook best wel wat onderdelen.



Mijn oude aantekeningen en service manual dat niet klopte.  :roll: :-o

Ik ben eerst maar met de basis begonnen. Protect circuit voorzien van nieuwe weerstanden en elko's. Ook de grote buffer elko's van 63VDC20.000uF vervangen door nieuwe EPCOS.




Nieuwe 2K2 weerstanden de originelen waren verbrand en versleten. Relais was al eens vervangen.




Gelukkig werkten de VU meters en lampjes wel :)

Dan de eindversterkers:

Nieuwe Onsemi's



Links driver board helemaal opnieuw opgebouwd. Voorzien van nieuwe transistoren, elko's condensatoren MKP en een bende nieuwe hoog vermogen weerstanden.



Rechts ook erbij betrokken. Ook daar precies hetzelfde gedaan.


Dit komt er dan uit, een hele bende oude versleten troep.


Ik zie dat ik mijn 3300 eens moet schoonmaken.  redface

Dit exemplaar 250 is een hele oude uit 1971, Ik vind het jammer dat die zo mishandeld is geweest door mensen die claimen deze ''even'' te kunnen repareren. Het zijn helemaal geen moeilijke versterkers alleen als je hier iets fout doet vliegen de weerstanden direct door de kamer heen. 
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

ancien

Mooi Jon. Je ziet het dat het een MK1 is. Is ongeveer zelfde kleur faceplate dan mijn 20B tuner. Heel mooi verslag.

Sent from my SM-G950F using Tapatalk

Marantz is my life -> mijn collectie: 3800+510M+150 / 4140 / 2325 / 120+1250 / 6300 / 4400 / 2245 / 110 Engraved Woodcased / 5220 / SE-1S Elektrostatic Headphones/ B&W DM2a / Audio Professional AP 30 / AP 60 / AP 70

jrm

Mooie versterker!
Weer een mooi beeldverslag Jon!

BVB

Toch weer een nieuw leven voor dat mishandelde ding.
Top gedaan Jon!!  :yes:

tbanis55

Goed werk !
Inderdaad een van de mooiste (eind)versterkers ;  een genot om aan te werken,
Wel opletten dat de Hfe van de eindtorren overeen komen (gepaard dus) .
Overigens een geluk dat het - als het goed is - epoxy printen zijn van de eindtrappen (overigens dezelfde als die van de 1200)  anders heb je nog meer werk.
Met een beetje geluk kan je ca. 200W / kanaal bij 1000Hz en 4Ohm eruit persen.
Had de trafo geen z.g. "bandwikkelingen"?

In ieder geval veel plezier ermee !

gr.
Ton


HAL9000

Citaat van: tbanis55 op januari 22, 2019, 15:04:59
Goed werk !
Inderdaad een van de mooiste (eind)versterkers ;  een genot om aan te werken,
Wel opletten dat de Hfe van de eindtorren overeen komen (gepaard dus) .
Overigens een geluk dat het - als het goed is - epoxy printen zijn van de eindtrappen (overigens dezelfde als die van de 1200)  anders heb je nog meer werk.
Met een beetje geluk kan je ca. 200W / kanaal bij 1000Hz en 4Ohm eruit persen.
Had de trafo geen z.g. "bandwikkelingen"?

In ieder geval veel plezier ermee !

gr.
Ton

Ja typisch dat je het zegt, ik heb bij dit exemplaar wel op de HFE waarde moeten letten bij de klein signaal torren.
Bij het linker kanaal waren er nog een paar goed, en die oude J1928 1951 1952, hebben HFE dat wel 450 kan raken + zit hier nog een slappe MPSA20 bij. Ik heb altijd MJ15003 en 4 van onsemi. Overal te krijgen.
En voor de klein signaal torren kan je BC modellen gebruiken. Die passen perfect.  :yes:

Jon
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!