2x + draad gebruiken voor 3e speaker in Stereo ?

Gestart door CBdicX, januari 19, 2019, 19:07:04

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

renes59

Net als Xander32 schrijft, als je een gat in het midden hebt bij stereo dan is er iets geheel niet goed. Er is gewoon geen gat in het midden, daar hoort wat weg te komen. Dat hoeft niet opgevuld te worden met een luidspreker. Als ik luister komt daar b.v. de zangeres vandaan, met een luidspreker erbij 2 zangeressen die hetzelfde zingen?
Raar idee gat in het midden. Wat zou dan uit die luidspreker moeten komen, een mengeling van L en R, wordt het dan geen kamerbreed mono?
Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

Maus

Je kunt wel de pre-out (indien aanwezig) gebruiken, met een simpel mengtafeltje mixen naar mono, en dat gebruiken via een 2e versterker.

Staan je speakers wel in fase?

CBdicX

Citaat van: xander32 op januari 20, 2019, 09:45:49
... als je een gat dient op te vullen tussen de linker en rechter speaker, heb je een issue betreft de akoestiek en/of opstelling en/of de gebruikte speakers/apparatuur.

Dan zou ik daar de oplossing gaan zoeken.

Klopt exact.
Wij zitten (moeten) te dicht op de speakers en wij zitten redelijk ver uit elkaar.
Dit betekend dat ik voornamelijk Links hoor, en mijn vrouw Rechts.
Ik kan draaien of schuiven wat ik wil, dit kan niet verholpen worden door plaatsing.
Vandaar de zoektocht naar een oplossing.
De luister sessies zijn altijd prachtig ver van de speakers af, en begrijpelijk dat er dan geen balance problemen zijn, de praktijk in een huiskamer is vaak helaas anders.

Ik ga een test doen met 1 speaker extra op links en 1 op rechts, geplaatst onder de TV op de zeg maar Center plek, maar dan wat verder uit elkaar.
Deze in serie aansluiten (alle speakers zijn 8 Ohm) en dan eens horen of dit is wat ik wil/zoek.
Kan dan nog de volgende aansluit opties doen:
rechts/rechts en links/links, of rechts/links en links/rechts, dus als het ware 2x Stereo.

Mocht dit geslaagd zijn qua opvulling en balance dan denk ik aan 2 centers erbij, maar eerst eens testen  :-)

CBdicX

#18
Citaat van: Maus op januari 20, 2019, 14:03:42
Je kunt wel de pre-out (indien aanwezig) gebruiken, met een simpel mengtafeltje mixen naar mono, en dat gebruiken via een 2e versterker.

Staan je speakers wel in fase?

Geen pre-out op de Ruby helaas.
Geen technisch probleem, een kamer probleem  :wink:

Wat eventueel ook nog kan is een High / Low converter (die bij subwoofers word gebruikt op een Stereo amp zonder pre-out) en dan van de High / Low RCA out naar een Stereo / Mono converter, de mono(s) naar een versterker en klaar.
Dan is 1 Center voldoende, en beide kanalen in mono.

Maus

Dat is wat ik schreef, alleen met andere middelen.

xander32

Heb je de speakers wel eens zo ver ingedraaid dat diens denkbeeldige lijn al voor de luisterplek kruist?

CBdicX

Citaat van: xander32 op januari 20, 2019, 17:18:45
Heb je de speakers wel eens zo ver ingedraaid dat diens denkbeeldige lijn al voor de luisterplek kruist?

Ja, zo staan ze nu, een beetje de KI oplossing.
Hij heeft de speakers ook altijd extreem ingedraaid.
Is wel beter, Links gaat dan een beetje langs mij, en Rechts staat nagenoeg rechtstreeks op mij gericht.
Is nog niet optimaal, en staat een beetje vreemd.
Als ik de gelijkbenige driehoek aan hou, moet ik toch wel ruim 1.5 a 2 meter naar achteren.
Ga ik daar staan klinkt het prefect, maar helaas, daar zitten gaat niet  :-(
Vond ik het grote plus punt van surrond, de mono center...........

xander32

Er zijn ook procedures betreft het opstellen van speakers, waarbij de sweetspot/luisterplek het uitgangspunt is en waarbij de speakers juist niet beide identiek staan, waarbij de gelijkbenige driehoek juist los gelaten wordt.

CZ79 heeft daar goede ervaringen mee en heeft zich daar destijds flink in verdiept. Wellicht Chris even raadplegen? Ik ken hem als super behulpzaam :yes:.

CBdicX

Citaat van: xander32 op januari 20, 2019, 17:32:35
Er zijn ook procedures betreft het opstellen van speakers, waarbij de sweetspot/luisterplek het uitgangspunt is en waarbij de speakers juist niet beide identiek staan, waarbij de gelijkbenige driehoek juist los gelaten wordt.

CZ79 heeft daar goede ervaringen mee en heeft zich daar destijds flink in verdiept. Wellicht Chris even raadplegen? Ik ken hem als super behulpzaam :yes:.

Het vervelende is dat ik niet 1 "sweetspot" heb, maar 2, en die zijn ruim 2 meter uit elkaar.

Frits Denon

Wat zijn de afmetingen van jouw luisterruimte en waar staan de speakers? Overigens blijf ik nieuwsgierig naar het technisch antwoord op de center toepassing.
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

CBdicX

#25
Citaat van: Frits op januari 20, 2019, 18:03:59
Wat zijn de afmetingen van jouw luisterruimte en waar staan de speakers? Overigens blijf ik nieuwsgierig naar het technisch antwoord op de center toepassing.

Ik zit in een L kamer met links de open keuken.
De speakers staan zeg maar rechts van het midden van de lange poot en staan 3.5 meter uit elkaar, links en rechts van een kast waar de TV op staat.
De linker speaker heeft een open ruimte, de rechter staat 50cm van de raamkant.
De rechthoek waar wij in zitten is zo'n 5 meter diep en wij zitten in het midden, dus de gelijkbenige driehoek gaat niet lukken.

xander32

Dat is m.i. niet te realiseren met 1 set (speakers). Er is volgens mij altijd sprake van een (1) sweetspot (?).

Citaat van: CBdicX op januari 20, 2019, 17:52:00
Het vervelende is dat ik niet 1 "sweetspot" heb, maar 2, en die zijn ruim 2 meter uit elkaar.

CBdicX

Citaat van: xander32 op januari 20, 2019, 18:54:00
Dat is m.i. niet te realiseren met 1 set (speakers). Er is volgens mij altijd sprake van een (1) sweetspot (?).
Klopt, dat is dus het probleem, vandaar dat ik in het verleden steeds weer terug stapte naar surround, dat is een stuk minder gevoelig voor speaker plaatsing, mede door het gebruik van een Center.
Terug naar surround wil ik absoluut niet want het geluid is top nu, ondanks de onbalans.
Ik ga de komende dagen eens kijken wat ik met 1 of 2 extra speakers kan bereiken, iets zoals in de foto.....

DansaN

Misschien zeg ik iets heel stoms, maar volgens mij is 3.5 meter uit elkaar een beetje teveel van het goede voor een stereo opstelling.
Zeker wanneer je op zo'n 2.5 meter afstand zit.

Ik ben geen expert, maar volgens mij krijg je te maken met de beperkingen van het afstraalgedrag van de speakers/drivers.
In plaats van vele euri's uitgeven aan luidsprekers (of een andere versterker), kun je volgens mij beter investeren in een nieuw wandmeubel.
Luidsprekers dichterbij elkaar en opgelost, volgens mij...

CBdicX

Citaat van: DansaN op januari 20, 2019, 20:10:33
Misschien zeg ik iets heel stoms, maar volgens mij is 3.5 meter uit elkaar een beetje teveel van het goede voor een stereo opstelling.
Zeker wanneer je op zo'n 2.5 meter afstand zit.

Ik ben geen expert, maar volgens mij krijg je te maken met de beperkingen van het afstraalgedrag van de speakers/drivers.
In plaats van vele euri's uitgeven aan luidsprekers (of een andere versterker), kun je volgens mij beter investeren in een nieuw wandmeubel.
Luidsprekers dichterbij elkaar en opgelost, volgens mij...

Weet zeker dat je gelijk heb, ander wandmeubel zit er op dit moment niet in, word ook lastig gezien de 65 inch die erop staat en andere spullen zoals de Ruby en de NA11, heb deze breedte op dit moment nodig, helaas.
Maar dichter bij elkaar werkt zeker, heb een setje Magnats boekenplank speakers naast de TV neer gezet en die hadden dit probleem niet, het zit dus niet in de speakers maar de plaats waar ze moeten staan  :-(