2x + draad gebruiken voor 3e speaker in Stereo ?

Gestart door CBdicX, januari 19, 2019, 19:07:04

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

CBdicX

Hallo,

heb een artikel gelezen dat als er 2x de plus draad op een 3e speaker aangesloten word, met een stereo versterker, deze 3e speaker gebruikt kan worden aan de voorkant (als zeg maar Center) of achter, of waar dan ook.
Deze 3e speaker zal dat het gecombineerde Links/Rechts signaal weergeven.

Het gaat mij er niet om of dit goed klinkt of wat dan ook qua discussie, het gaat mij erom is dit inderdaad mogelijk om als extra draden die 2x plus L/R af te tappen en die dan op de speaker aan te sluiten.
Is dit ok voor de versterker ?


Zie hier een deel van het artikel in het Engels:

The other way to do this was a method proposed in the 1970s by Dynaco Inc., a speaker and amplifier manufacturer.
They said if you had a spare main speaker and a common ground stereo amplifier you could get an improved depth effect with the 3rd speaker placed in the middle and driven off the plus side (e.g. non common side) with left Plus signal to the speaker + terminal and the right plus signal driven to the speaker - terminal. 
If you don't understand what I'm talking about don't even try to attempt this.
The claim was that this difference signal gave a more spacious signal to an already stereo sound stage with the difference signal going to the middle speaker.
It was quite safe to do this with conditions I mentioned beforehand.




mountainbiker

Citaat van: CBdicX op januari 19, 2019, 19:07:04
Hallo,

heb een artikel gelezen dat als er 2x de plus draad op een 3e speaker aangesloten word, met een stereo versterker, deze 3e speaker gebruikt kan worden aan de voorkant (als zeg maar Center) of achter, of waar dan ook.
Deze 3e speaker zal dat het gecombineerde Links/Rechts signaal weergeven.

Het gaat mij er niet om of dit goed klinkt of wat dan ook qua discussie, het gaat mij erom is dit inderdaad mogelijk om als extra draden die 2x plus L/R af te tappen en die dan op de speaker aan te sluiten.
Is dit ok voor de versterker ?


Zie hier een deel van het artikel in het Engels:

The other way to do this was a method proposed in the 1970s by Dynaco Inc., a speaker and amplifier manufacturer.
They said if you had a spare main speaker and a common ground stereo amplifier you could get an improved depth effect with the 3rd speaker placed in the middle and driven off the plus side (e.g. non common side) with left Plus signal to the speaker + terminal and the right plus signal driven to the speaker - terminal. 
If you don't understand what I'm talking about don't even try to attempt this.
The claim was that this difference signal gave a more spacious signal to an already stereo sound stage with the difference signal going to the middle speaker.
It was quite safe to do this with conditions I mentioned beforehand.

Ik heb een keer dat onderwerp besproken hier op het forum. Het is een bepaalde manier van aansluiten met een 3e speaker. Het heeft een bepaalde naam maar ik kan er maar niet meer opkomen. HLP HLP HLP
versterker NAD D3020
Quart 390 versie 1

CBdicX

Citaat van: mountainbiker op januari 19, 2019, 19:29:58
Ik heb een keer dat onderwerp besproken hier op het forum. Het is een bepaalde manier van aansluiten met een 3e speaker. Het heeft een bepaalde naam maar ik kan er maar niet meer opkomen. HLP HLP HLP

O ja, grappig dat ik daar nu ook tegenaan loop.
En is het inderdaad dat die 3e speaker L/R doet, en 2x plus erbij is geen probleem voor de versterker ?
En hoe klinkt het, als een center zoals met een receiver, maar dan gecombineerd signal van L/R ?

mountainbiker

Citaat van: CBdicX op januari 19, 2019, 19:34:44
O ja, grappig dat ik daar nu ook tegenaan loop.
En is het inderdaad dat die 3e speaker L/R doet, en 2x plus erbij is geen probleem voor de versterker ?
En hoe klinkt het, als een center zoals met een receiver, maar dan gecombineerd signal van L/R ?
Ik heb even gezocht. Het wordt geloof ik ook wel de Dynaco setup genoemd.http://audiokarma.org/forums/index.php?threads/center-channel-in-a-vintage-stereo-setup.613461/
versterker NAD D3020
Quart 390 versie 1

CBdicX

#4
Citaat van: mountainbiker op januari 19, 2019, 19:47:31
Ik heb even gezocht. Het wordt geloof ik ook wel de Dynaco setup genoemd.http://audiokarma.org/forums/index.php?threads/center-channel-in-a-vintage-stereo-setup.613461/

Klopt dat het de Dynaco setup is, word ook genoemd in het artikel.
De tekening snap ik niet helemaal.
Wat ik lees is het redelijk "simpel" qua aansluiten, gewoon de plussen van L/R naar de plus en min van de 3e speaker, zie tekening.
Of heb ik dit verkeerd ?

the 3rd speaker placed in the middle and driven off the plus side (e.g. non common side) with left Plus signal to the speaker + terminal and the right plus signal driven to the speaker - terminal. 

mountainbiker

Citaat van: CBdicX op januari 19, 2019, 20:01:51
Klopt dat het de Dynaco setup is, word ook genoemd in het artikel.
De tekening snap ik niet helemaal.
Wat ik lees is het redelijk "simpel" qua aansluiten, gewoon de plussen van L/R naar de plus en min van de 3e speaker, zie tekening.
Of heb ik dit verkeerd ?
De minnen gaan naar de plus van de 3e speaker.
versterker NAD D3020
Quart 390 versie 1

CBdicX

Citaat van: mountainbiker op januari 19, 2019, 20:05:33
De minnen gaan naar de plus van de 3e speaker.

Dus volgens jou gaan 2 minnen van L/R naar 1 Plus van de 3e speaker ?
Hoe kan de 3e speaker werken met maar 1 zijde (de plus) aangesloten ?

the 3rd speaker placed in the middle and driven off the plus side (e.g. non common side) with left Plus signal to the speaker + terminal and the right plus signal driven to the speaker - terminal. 

Hier word toch gesproken over Links Plus naar 3e speaker Plus, en Rechts Plus naar 3e speaker min, zoals in mijn tekening ?

CBdicX

Misschien andere forum leden met ideeën betreft 3 speakers via Stereo amp om beide kanalen L/R in 1 midden speaker te krijgen (zonder de versterker op te blazen  :wink: ) ?

CBdicX

#8
Stereophile Forums
November 28, 2007 - 7:14pm

I use a third speaker, in the rear, in my 2 channel set-up.
I learned about it from one of Brian Eno's early albums.

It's wired across the two "hot" terminals of the left and right amp outputs, so it extracts the "difference" signal from the stereo channels. Just one passive speaker; no extra amplification needed.

It adds a little more depth and dimensionality to the overall sound. You can put a potentiometer in there to adjust level, but in my setup I don't, I just "set" the relative level by the distance and orientation of the speaker from the front speakers.
In my listening position, the effect is very slight, and I don't hear a rear speaker as such - just a little more "space". It's cool, and simple, and cheap (just the cost of one small speaker; I use a B&W 601 for it). Anyone else do that, or thought about it?

Does it hurt the amp? Nope. Been doing it for 10 years or so and everything is fine.

https://www.stereophile.com/content/third-speaker-your-stereo-1

Marvin

Ik heb niet alles gelezen, maar ik weet dat dit inderdaad kan.
Volgens mij moet je eens in de car-audio richting zoeken, daar knopen vaker gekke dingen aan elkaar. 

Maus

Je krijgt niet hetgene bij elkaar opgeteld, of mono geluid, maar je krijgt het VERSCHIL tussen links en rechts te horen.

De stroom door de speaker loopt namelijk de kant op, waar die op dat moment het laagste is. En hij een mono instrument/zanger, komt er in theorie uit beide speakers evenveel. De middelste speaker word dus van 2 kanten gelijk gevoed en gaat geen kant op. ;)

Het heeft dus helemaal geen zin, en ik heb het idee dat je het ook niet zomaar moet doen met huistuinkeuken versterkers, maar daar weet SB meer van.

CBdicX

Citaat van: Maus op januari 20, 2019, 00:07:08
Je krijgt niet hetgene bij elkaar opgeteld, of mono geluid, maar je krijgt het VERSCHIL tussen links en rechts te horen.

De stroom door de speaker loopt namelijk de kant op, waar die op dat moment het laagste is. En hij een mono instrument/zanger, komt er in theorie uit beide speakers evenveel. De middelste speaker word dus van 2 kanten gelijk gevoed en gaat geen kant op. ;)

Het heeft dus helemaal geen zin, en ik heb het idee dat je het ook niet zomaar moet doen met huistuinkeuken versterkers, maar daar weet SB meer van.

Volgens de diverse internet berichten heeft het wel "zin" als je een gat wil opvullen tussen L/R.
Er word niet gesproken over dat het geluid wat de 3e speaker zal maken anders is dan L/R.
Heb zelf een center neer gezet en een afstap van alleen rechts gemaakt, dit wert opvallend goed.
Maar het liefst zou ik een L/R combi hebben voor de center.
Denk dat ik maar een goedkope stereo versterker op MP koop en het zelf eens zal testen voor er rook uit mijn Ruby komt.......  :wink:

pietjepc

PM-15s1, SA-15s1, UD5005, TD160, XT6F

xander32

... als je een gat dient op te vullen tussen de linker en rechter speaker, heb je een issue betreft de akoestiek en/of opstelling en/of de gebruikte speakers/apparatuur.

Dan zou ik daar de oplossing gaan zoeken.

Citaat van: CBdicX op januari 20, 2019, 06:42:57
Volgens de diverse internet berichten heeft het wel "zin" als je een gat wil opvullen tussen L/R.
Er word niet gesproken over dat het geluid wat de 3e speaker zal maken anders is dan L/R.
Heb zelf een center neer gezet en een afstap van alleen rechts gemaakt, dit wert opvallend goed.
Maar het liefst zou ik een L/R combi hebben voor de center.
Denk dat ik maar een goedkope stereo versterker op MP koop en het zelf eens zal testen voor er rook uit mijn Ruby komt.......  :wink:

Frits Denon

Interessant topic. Ik heb nog een center liggen. Ben benieuwd of dit inderdaad veilig kan. Even op standje "volgen".
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4