Marantz 1060 tiger tank reparatie / revisie

Gestart door SB_Marantz, januari 07, 2019, 14:20:24

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

SB_Marantz

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Simon_Jaarsma

Citaat van: SB_Marantz op januari 08, 2019, 18:24:54
Weet je Simon,

Dit is MIJN verslag van een reparatie /semi revisie van een model 1060.
De versterker werkt super.
En ik garandeer dat deze dat ook weer lang zal doen.  HB.

Jazeker! Nieuwe elkos is altijd beter dan de 40+ oude. Maar iedereen heeft zn menig over welke elkos zo te zien en we kraken elkaars merken compleet af... Ik gebruik zelf ook veel vishay maar die zijn meestal aardig aan de prijs. En 1€ per elkos kan snel optellen als je er meer dan 30 moet gebruiken. Dan worden de totale kosten ook veel hoger en dan krijg je daar ook weer gezeur over van de klant.
VintageStereo op YT

SB_Marantz

Heb je het nu over axiale of radiale?
De axiale van Vishay zijn peperduur en heb ik in de 3600/250 en Accuphase C-240 toegepast.



Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

thanatos

Citaat van: Simon_Jaarsma op januari 08, 2019, 16:38:33
Hmmm Ik heb de 1060 die door John gereviseerd is en daar zit alleen maar Panasonic FC in... Dus het blijkt dat wel allemaal fouten maken...

Zoveel mensen, zoveel inzichten..

Panasonic FC is juist goed voor in de signaalweg. Lage ESR is juist goed op die plekken. Ook in voedingen etc.

Het punt is hier dat audio engineering een vak op zich is.. Er komt gevoel bij kijken en inzicht wat je over de jaren heen verzameld.

Vraag maar eens een chefkok hoe hij een klassieke omelet moet bakken. Je krijgt nergens hetzelfde antwoord.

Citaat van: Simon_Jaarsma op januari 08, 2019, 21:00:24
Jazeker! Nieuwe elkos is altijd beter dan de 40+ oude. Maar iedereen heeft zn menig over welke elkos zo te zien en we kraken elkaars merken compleet af... Ik gebruik zelf ook veel vishay maar die zijn meestal aardig aan de prijs. En 1€ per elkos kan snel optellen als je er meer dan 30 moet gebruiken. Dan worden de totale kosten ook veel hoger en dan krijg je daar ook weer gezeur over van de klant.

De materiaal kosten zijn niet het probleem.. het aantal uren is de grootste hap van de taart. Het verschil tussen 0,50 cent of €1 per component gaat op het grote plaatje geen hele flinke verschillen maken. Tenzij je een krap budget afspreekt.

Waar de discussie al jaren om draait is het herstellen al dan niet verzieken van zeldzame liefhebbers apparatuur. Als jij je oldtimer laat herstellen wil je dit ook laten doen bij iemand met inzicht/ervaring en die met respect voor het origineel werkt.

SB_Marantz

#19
Door de jaren heen heb ik erg veel gesprekken gehad met techneuten die al 30 / 40 jaar in het vak zitten.
En er uiteraard erg veel van geleerd.
Met name over de zin en onzin van diverse dingen zoals modificaties, passieve en actieve componenten.
Er is een periode geweest dat er een hele emmer van een olie achtige substantie over componenten gesmeerd werd waardoor de boel beter zou gaan klinken.
Ook speciale houten onderzettertjes van honderden Euro's kwamen aan de orde en zelfs een speciale lamp.
Een compleet doorgeslagen wereld!
Ik sta gelukkig met 2 benen op de grond en blijf erg nuchter.

Sommige zeggen dat je b.v. tantaaltjes MOET vervangen anderen weer niet omdat het complete onzin is.

Tantaal is sowieso betrouwbaarder dan een elco.

Ook zijn er diverse elco's aan de orde geweest en een niet nader te noemen techneut vertelde mij dat je Panasonic FC (ultra low ESR)nooit in de signaalweg moet zetten en ook het waarom.
Het zou de feedbackloop kunnen beinvloeden en zelfs oscillatie verschijnselen in de hand kunnen werken.
Voor de voeding is het weer wel een goede keuze.
Aldus deze man.

Bij gevoelige versterker ontwerpen met een extreme slew rate/rise time zal dit zeker invloed hebben in zijn optiek.
We hebben dat toendertijd ook getoetst


Als iemand met een ton aan ervaring wat verteld zal ik dat nooit in de wind slaan.



You are never to old to learn.  notworthy








Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Simon_Jaarsma

Citaat van: SB_Marantz op januari 09, 2019, 09:53:41
Heb je het nu over axiale of radiale?
De axiale van Vishay zijn peperduur en heb ik in de 3600/250 en Accuphase C-240 toegepast.

Ja ik gebruikte radiaal in de e202 die waren 3,50 per stuk!! Maar wou er ook geen troep in doen
VintageStereo op YT

thanatos

#21
Citaat van: SB_Marantz op januari 09, 2019, 13:06:28

Sommige zeggen dat je b.v. tantaaltjes MOET vervangen anderen weer niet omdat het complete onzin is.

Tantaal is sowieso betrouwbaarder dan een elco.

Ook zijn er diverse elco's aan de orde geweest en een niet nader te noemen techneut vertelde mij dat je Panasonic FC (ultra low ESR)nooit in de signaalweg moet zetten en ook het waarom.
Het zou de feedbackloop kunnen beinvloeden en zelfs oscillatie verschijnselen in de hand kunnen werken.
Voor de voeding is het weer wel een goede keuze.
Aldus deze man.

Bij gevoelige versterker ontwerpen met een extreme slew rate/rise time zal dit zeker invloed hebben in zijn optiek.
We hebben dat toendertijd ook getoetst


Als iemand met een ton aan ervaring wat verteld zal ik dat nooit in de wind slaan.



You are never to old to learn.  notworthy

Tantaaljes blijven beter op specificatie en daarom worden ze gebruikt. Maar ze gaan ook defect, zeker op leeftijd. Ze kunnen letterlijk in vlammen opgaan door de samenstelling bij defect en vaak zie je voordat ze falen ze gespetter in de signaalweg kunnen veroorzaken. De reden voor mij om ze wel te vervangen.

In een feedback loop is de weerstand ook kritisch, zeker als het minimaal is en de versterker net aan stabiel. Dan kan een Low ESR elco op de verkeerde plek een probleem vormen.

Bij gevoelige ontwerpen dus iets om rekening mee te houden, zoals de Scylla 80S waar ik nu mee bezig ben.

Daarom is het o zo belangrijk dat je weet wat je doet en ook weet welke componenten waar thuis horen.

Simon_Jaarsma

Als het goed is is de Panasonic fc designed voor pc voeding. Maar ik weet dus niet hoe hij werkt in de voeding van een amp. Het lijkt me een beetje overkill. Uiteindelijk heb ik best veel wurth liggen die ga ik zeker wel opbruiken. En voor elcos in de audio weg heb ik nichicon fine gold gehaald bij mouser. Denk dat deze wel goed zijn dan.

Voordeel van de wurth is dat ze altijd 105c zijn ipv 85c.
VintageStereo op YT

thanatos

Citaat van: Simon_Jaarsma op januari 09, 2019, 13:32:09
Als het goed is is de Panasonic fc designed voor pc voeding. Maar ik weet dus niet hoe hij werkt in de voeding van een amp. Het lijkt me een beetje overkill. Uiteindelijk heb ik best veel wurth liggen die ga ik zeker wel opbruiken. En voor elcos in de audio weg heb ik nichicon fine gold gehaald bij mouser. Denk dat deze wel goed zijn dan.

Voordeel van de wurth is dat ze altijd 105c zijn ipv 85c.

En 105gr zouden dan weer volgens sommigen niet geschikt zijn voor in de signaalweg.. want klinken hard..  HLP en zo heb je zoveel wijsheden en indianen verhalen die vooral op fora worden na gepapagaaid...  :-D :mrgreen:

Simon_Jaarsma

Citaat van: thanatos op januari 09, 2019, 13:35:44
En 105gr zouden dan weer volgens sommigen niet geschikt zijn voor in de signaalweg.. want klinken hard..  HLP en zo heb je zoveel wijsheden en indianen verhalen die vooral op fora worden na gepapagaaid...  :-D :mrgreen:

Daarom gebruik wat jezelf denkt dat goed is. Maar wat dan ook goed werkt  :-P
VintageStereo op YT

Cornelis1921

Dus Simon, jij kan weer lekker crossen door muziekland with your little Marantz-tankie? ;-) :-) P.S. Alvast veel plezier toegewenst. pompom
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

Simon_Jaarsma

Citaat van: Cornelis1921 op januari 19, 2019, 21:51:54
Dus Simon, jij kan weer lekker crossen door muziekland with your little Marantz-tankie? ;-) :-) P.S. Alvast veel plezier toegewenst. pompom

Nee dit is niet de mijne. Ik heb een die al eens is gereviseerd door thanatos. Staat op dit moment bij Andrew in de woonkamer.
VintageStereo op YT

MPX

Ik wil nog even reageren omdat ik hier lees dat Panasonic FC een extreem lage ESR zou hebben.
Misschien noemt Panasonic het low esr, maar zo laag zijn ze niet, een FM of FR is stukken lager.
Mijn ervaring is dat de FC ongeveer gelijk is aan de Elna Silmic 2 en dat zelfs de ca 40 jaar oude grijze Elna's soms nog iets lager zijn.
Conclusie, FC gaat dus prima als vervanger in de signaalweg.


SB_Marantz

#28
De mate van de ESR is afhankelijk van de capaciteit van de elco in kwestie.
Een klein elco'tje heeft een hogere ESR dan eentje van b.v. 1000 uF.
Ook moet een elco zich even ''zetten.''
Dat betekend dat de ESR lager wordt wanneer deze even onder spanning gestaan heeft.
Dus je metertje pakken en aan een ongebruikte elco hangen heeft geen zin.
De ESR is een beetje overdreven spec als je het mij vraagt.
Bij versleten elco's is de capaciteit drastisch verlopen....naar beneden dus en de ESR (vaak) fors hoog.
Dan is het de hoogste tijd deze te vervangen.
Bij visuele lekkage is het per direct einde oefening.
Defecte elco's hebben invloed op de werking van een apparaat.
Zo kan het zijn dat b.v. een versterker niet meer in wil schakelen of niet meer ''recht'' versterkt.
Veel meer dan dit is er niet te zeggen op ''elco'' gebied.
De temp range is ook zwaar overtrokken.....-40 tot 85 graden celcius VS de 105 graden variant.
Klinkklare onzin.
Vroeger was er niet anders en ze gingen zonder blikken of blozen 30 /40 jaar mee.
Eind jaren 80 en begin 90-er jaren zijn er zeker slechte series gemaakt die een relatief korte levensduur hadden.
Men kan allerlei ''merken'' aan gaan halen maar dat heeft i.m.o geen zin.
De functie van het onderdeeltje moge duidelijk zijn.
koppelen of ontkoppelen.
DC blocken etc




Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

MPX

Het ging er mij eigenlijk meer om dat mensen nu misschien bang zijn om een FC te gebruiken op bepaalde plekken, omdat deze een extreem lage ESR zou hebben.
Dat valt wel mee, uiteraard vergelijk ik nieuwe elco's van dezelfde waarde en voltage.
Als ik dan bijvoorbeeld een Elna Silmic 2 pak, die niet bekend is om zijn lage ESR, ongeveer dezelfde waarde heeft, hoeft men volgens mij sowieso niet bang te zijn.
De temp range 85, 105 of zelfs 125 graden is in veel gevallen niet zo boeiend inderdaad.
Ze geven bijvoorbeeld 5000 uur op bij 105 graden, maar bij een normale temperatuur gaat het gewoon een versterker leven lang mee.
Je hebt elco's die op een plek zitten waar het erg warm wordt, dan zou ik er altijd een 105 graden instoppen.
Ja vroeger was alles beter  :-)  je moet maar afwachten of een nieuwe elco over 40 jaar nog niet is ontploft  :-D
Ze zijn in 40 jaar tijd ongeveer 3 a 4 zo keer klein geworden, de techniek staat niet stil.
Alleen de rimpelstroom is wel lager en dat kan een probleem zijn op plekken waar veel stroom loopt.
Maar over het algemeen zijn de oude bekende Elna's die je vaak tegenkomt in vintage spul nog steeds goed.
Als er eens eentje gaar is, zijn het vaak de lage waardes.