1060 of PM-80 bij DM7's

Gestart door JMKuin, december 31, 2018, 00:51:45

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

JMKuin

Goedendag! Ik ben nieuw op dit forum, maar lees al enige tijd af en toe mee.
Momenteel heb ik een Marantz 1060, waar ik sinds kort B&W DM7's bij heb. Ik weet dat deze meer vermogen zouden moeten hebben dan de 2x30 watt van de 1060, en denk dit ook duidelijk te horen, dus ben aan het kijken hoe ik dit kan oplossen. Mijn aandacht ging uit naar een Marantz PM-80, vanwege het hogere vermogen, maar ik weet niet of er hier nog tips zijn om dit op een andere manier op te lossen met de 1060 erbij, en of de PM-80 verder als een stap terug gezien kan worden? Alvast bedankt voor elke input!

SB_Marantz

Citaat van: JMKuin op december 31, 2018, 00:51:45
Goedendag! Ik ben nieuw op dit forum, maar lees al enige tijd af en toe mee.
Momenteel heb ik een Marantz 1060, waar ik sinds kort B&W DM7's bij heb.
CiteerIk weet dat deze meer vermogen zouden moeten hebben dan de 2x30 watt van de 1060, en denk dit ook duidelijk te horen, dus ben aan het kijken hoe ik dit kan oplossen.

De speakers hebben niet per definitie een zwaardere versterker nodig alleen als je mee spl wil generen.

Citeer

Mijn aandacht ging uit naar een Marantz PM-80, vanwege het hogere vermogen, maar ik weet niet of er hier nog tips zijn om dit op een andere manier op te lossen met de 1060 erbij, en of de PM-80 verder als een stap terug gezien kan worden? Alvast bedankt voor elke input!

De 1060 was een kwaliteits versterker en de PM-80 niet.
Wanneer de 1060 goed functioneert (geen krakende toestanden en correcte versterking) en dus misschien al een onderhouds beurt genoten heeft én je wil toch persé meer vermogen zou je een losse eindversterker kunnen overwegen daar je deze simpelweg aan kunt sluiten door de brugjes welke de pre-out en main-in verbinden er uit te halen.

Welke eindversterker zul je je nu misschien afvragen?
Dat maakt feitelijk niet uit: Een Rotel,Marantz,Yamaha....you name it.
B&W beweert dit:

https://www.manualslib.com/manual/896133/Bowers-And-Wilkins-Dm7.html?page=4#manual

Dus geschikt voor alle versterkers tot 200 Watt wpc.

Dus wil je op oorlogsterkte kunnen spelen zou ik zeker kiezen voor een 2 x 200 Watter of meer.
Het enige ''gevaar'' met een kleinere versterker is dat deze natuurlijk sneller gaat clippen.

Wil je weten of de 1060 nog naar behoren functioneert kun je bij mij terecht. (Een persoonlijk berichtje sturen mag altijd voor meer uitleg, advies etc)
Een losse eindversterker heb ik niet te koop dus daarvoor zul je mits je bovenstaande zou willen de markt op moeten.

En ter afsluiting: Ik heb deze speakers zelf ook gehad.

Een voorbeeld van de 1060...wel wat extreem maar het verleden van jou versterker is niet bekend:

https://marantzforum.nl/forum/index.php/topic,12192.msg232034/topicseen.html#msg232034







Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

thanatos

Ik speel momenteel even met de B&W DM6 (heerlijke speakers in goede staat). Daar hangt een 2x 150W eindtrap aan en dat heeft als voordeel dat je het volledige dynamische bereik kan halen.

Als je die filtering ziet, zul je begrijpen dat daar ook veel energie in verloren gaat.

Dus met een 2x30W 1060 (werkelijkheid iets meer als hij nog op 220V staat) haal niet het maximaal potentieel uit je luidsprekers.

Maar ben het wel eens met SB dat met een 1060 in goede staat je veel meer plezier zult beleven dan een PM-80 die in 9-10 gevallen volledig aan restauratie toe zijn..

Wil je flink wat power tegen acceptabele bedragen kijk een naar een NAD C270/272 eindtrap. Die kun je zo aan je 1060 pre out koppelen.

JMKuin

Dank voor de reacties. Ik ga van de week bij SB langs met m'n 1060, hier het maximale uithalen heeft de voorkeur. Ben wel benieuwd wat een eindtrap er bij zou doen, iemand hierbij nog goede tips in deze combinatie met een niet al te ruim budget daarvoor(150-200,-)?

Frits Denon

Je kunt eens kijken naar Marantz MA 500 monoblokken. Staan ook wel op MP. Fijne versterkers.
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

thanatos

Die NAD die ik je tipte kun je soms voor weinig oppikken.

Citaat van: JMKuin op december 31, 2018, 16:12:51
Dank voor de reacties. Ik ga van de week bij SB langs met m'n 1060, hier het maximale uithalen heeft de voorkeur. Ben wel benieuwd wat een eindtrap er bij zou doen, iemand hierbij nog goede tips in deze combinatie met een niet al te ruim budget daarvoor(150-200,-)?

Goed plan. Leuke versterkers die 1060 en wil je meer vermogen kun je de pre out goed gebruiken voor een eindtrapje of een leuke Marantz 140

JMKuin

Inmiddels mijn 1060 weer in gebruik na een grondig onderhoud- en revisiewerk van SB_Marantz. Blijft subjectief, maar geluid lijkt een stuk meer rust te hebben, meer detail en betere plaatsing van instrumenten, naast dat alles weer een stuk beter loopt. Dank hiervoor Wilfred, erg fijn!
Op de meeste momenten trekt de 1060 het prima, ik zou af en toe nog iets meer power willen dus blijf rustig rondkijken voor een eindversterker voor aan de 1060, die niet al te veel kost. Mochten er buiten de tips die hier al genoemd zijn nog andere zijn, deze zijn welkom!