Sansui AU-5900 Revisie

Gestart door Simon_Jaarsma, januari 01, 2019, 16:25:37

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

HAL9000

Citaat van: Simon_Jaarsma op januari 02, 2019, 23:50:37
Ik heb inderdaad de oranje elnas vervangen naar standaard wurth elkos. Ik heb ook al veel van deze op voorraad liggen. Maar dan zal ik voortaan andere gaan gebruiken in audio path. Maar ik neem aan dat ze voor nu niet verkeerd zitten.

Helaas heeft vandaag ook al een tor het begeven... Het rechter kanaal blijft stil. Ik heb de pre en eind los getest en het zit hem in de pre. Nu weet ik dat deze serie van Sansui veel problemen heeft meer type weerstanden en zener diodes. Dus ik zal eens kijken.

Ik zie een hoop transistoren met oxidatie probleem. Ik zag ook 2 dubbel transistoren A798? A799 of complementair NpN. Die kunnen ineens springen waardoor je veel schade kunt krijgen bij de eindversterker.
Sansui maakt ook gebruik van zener diodes die een vrij hoge spanning drempel hebben (20v+) die kunnen heel sterk af gaan wijken. Ik heb vaker deze serie gehad zelfs de 7900. Klinken erg goed, goed gebouwd maar wel erg oud. Veel componenten zijn op!. Laat staan als deze modellen flink op hun staart zijn getrapt door de jaren heen. Kan je best veel hitte schade hebben. Vooral die AU7900 werd snikheet bij hard spelen.

Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

SB_Marantz

Zeners hebben een knie-spanning en als je het afsteekt tegen een normale diode ..zeg een 4148 die hebben een max spanning van 100V.
Dat er een torretje stuk gaat zegt niets over het ontwerp.
Kan gebeuren...niet spannend.


Heb je een scoop/dummy load e.d. Simon?
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Simon_Jaarsma

Citaat van: HAL9000 op januari 03, 2019, 09:05:08
Ik zie een hoop transistoren met oxidatie probleem. Ik zag ook 2 dubbel transistoren A798? A799 of complementair NpN. Die kunnen ineens springen waardoor je veel schade kunt krijgen bij de eindversterker.
Sansui maakt ook gebruik van zener diodes die een vrij hoge spanning drempel hebben (20v+) die kunnen heel sterk af gaan wijken. Ik heb vaker deze serie gehad zelfs de 7900. Klinken erg goed, goed gebouwd maar wel erg oud. Veel componenten zijn op!. Laat staan als deze modellen flink op hun staart zijn getrapt door de jaren heen. Kan je best veel hitte schade hebben. Vooral die AU7900 werd snikheet bij hard spelen.

Hitte schade op de printen zelf zie ik nergens gelukkig. Alles lijkt er ook perfect uit te zien. Vrijwel geen corrosie op torren of pootjes.
VintageStereo op YT

Simon_Jaarsma

Citaat van: SB_Marantz op januari 03, 2019, 10:43:41
Zeners hebben een knie-spanning en als je het afsteekt tegen een normale diode ..zeg een 4148 die hebben een max spanning van 100V.
Dat er een torretje stuk gaat zegt niets over het ontwerp.
Kan gebeuren...niet spannend.


Heb je een scoop/dummy load e.d. Simon?

Ik heb wel een Scoop. Dummy moet ik nog in elkaar zetten wacht nog op een koel blok. Transistor tester heb ik ook niet daarom zit ik eerst even op halt helaas..
VintageStereo op YT

thanatos

Je multimeter in diode stand of weerstand kun je al een hoop mee vinden / zoeken.

Je kan ook een simpele signal tracer maken op audio signaal. Ff de term in googke kloppen.

Oxidatie op pootjes niet zo dramatisch als wel eens gesteld word. Je moet oppassen dat die oxidatie niet naar elkaar toe groeit en zo sluiting veroorzaakt. Ff schoonmaken met een glasvezel stift kan prima als je het origineel wilt houden of het een specifieke tor is waar geen goede vervanger voor is.

SB_Marantz

#20
 stupid


Oxidatie kan de behuizing ook niet in en de chip/leads aantasten.
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Simon_Jaarsma

Vandaag de dummy binnen gekregen. Ding hoort 8omh te zijn, meet 14.1.....

Nu de vraag dus waar jullie dummyloads weghalen
VintageStereo op YT

SB_Marantz



Heb er 2 zelf gemaakt ...een 8 Ohmer en een 4 Ohmer en die laatste is echt hefig.(zwaar)
Volgens mij staat het verslag ook op het forum...zoek maar eens.
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

thanatos

Citaat van: Simon_Jaarsma op januari 05, 2019, 14:49:23
Vandaag de dummy binnen gekregen. Ding hoort 8omh te zijn, meet 14.1.....

Nu de vraag dus waar jullie dummyloads weghalen

Zelf bouwen inderdaad. Zwikje parallel zetten.. of in china bestellen.

Ik heb 2 van deze 500W 8 ohm gemonteerd op een groot koelrib met pasta er tussen.. heb m nog niet lauw gekregen.. zo ook een 4 ohm 2000W load gemaakt.

https://nl.aliexpress.com/store/product/500W-Aluminum-Power-Metal-Shell-Case-Wirewound-Resistor-0-1R-500R-0-1-0-5-1/1361740_32961371140.html?spm=a2g0z.10010108.1000023.9.4cdc766abEBZ7u

Simon_Jaarsma

Grappig genoeg heb ik dezelfde besteld maar meten niet de juiste waarde. Kan een nominale waarde zijn maar volgens mij horen ze 8ohm te meten

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

VintageStereo op YT

thanatos

die van mij waren exact 8 ohm...

maar wel wat duurder dan die ik snel ff opzocht..

Balen..


Simon_Jaarsma

Kreeg ook een waarvan de bout wat afgebroken helaas... Zal even contact opnemen met de verkoper. Ze vielen ook groter uit dan verwacht.

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

VintageStereo op YT

Simon_Jaarsma

Citaat van: SB_Marantz op januari 05, 2019, 16:05:09

Heb er 2 zelf gemaakt ...een 8 Ohmer en een 4 Ohmer en die laatste is echt hefig.(zwaar)
Volgens mij staat het verslag ook op het forum...zoek maar eens.

Zal hem even opzoeken. Maar 4 ohm is meer denk ik voor de lol dan?
VintageStereo op YT

Paul

Als leek denk ik niet voor de lol.
Als de weerstand de helft is zal de stroom groter zijn dus meer warmte.
Meer warmte is meer oppervlakte om het af te voeren.
Als mijn logica niet klopt dan lees ik het wel.
Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site