Sansui AU-5900 Revisie

Gestart door Simon_Jaarsma, januari 01, 2019, 16:25:37

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Simon_Jaarsma

Gelukkig nieuwjaar allemaal!

Ik heb gisteren een Sansui Au 5900 gereviseerd. Was best een werkje. Probleem was een 120hz toon op de outputs afkomstig van falende buffer elkos. 



Eindversterker met voeding op een print. Veel vieze oude flux sporen.



Eerst maar even doorgesoldeerd en schoongemaakt.



Voeding/eind oud



Voeding/eind gereviseerd. de 2 zwarte 220uf had ik even niet liggen maar werken nog prima voor nu.



Eq board oud



Eq board gerecapt en schoongemaakt evenals selectors. Over tijd komt daar veel corrosie op.



Je moet wel even wat demonteren om erbij te kunnen komen  :-D :-D. Maar gelukkig hoef je niks los te solderen.



Next up de tone control en filter boards. Ook hier moet je veel demonteren.



Gereviseerd en schoon. Sorry voor slechte kwaliteit foto. Telefoon heeft problemen met focus helaas..



Oude troep.



En wat je uiteindelijk overhoud is een goed werkende Sansui! Heb weinig tot geen ervaring met Sansui maar moet zeggen dat deze toch wel heel goed klinkt!

En het was gisteren ook prima te doen met de Top2000 op de achtergrond!
VintageStereo op YT

Vinyl_Fuchs

Main set up:
Vv.: Nat Audio Plasma R; E.v. 2x Nat Audio Se1 Mk II; Sacd-speler: Sony scd555 ES met art-speakmod.; Platenspeler: Denon SL 7D; Element: Denon DL-A100; Phono: ASR Audio Basis Exclusive X2; Marantz ND8006; AKG Q701; LS: Klipsch La Scala ALK.

ancien

Mooi Simon. Mijn vader heeft een Sansui AU6900. Heel mooi ding. Groetjes

Sent from my SM-G950F using Tapatalk

Marantz is my life -> mijn collectie: 3800+510M+150 / 4140 / 2325 / 120+1250 / 6300 / 4400 / 2245 / 110 Engraved Woodcased / 5220 / SE-1S Elektrostatic Headphones/ B&W DM2a / Audio Professional AP 30 / AP 60 / AP 70

i2Paq

Leuk verslag!

Lijkt mij ook een prachtig apparaat!
Het feit dat licht sneller gaat dan geluid kan mogelijk verklaren dat iemand een helder licht lijkt, totdat hij begint te praten...

thanatos

Goed bezig  :-)

Mijn advies zou wel zijn om goede kwaliteit componenten te gebruiken. Ik zie dat je ook voor Wurth achtige kiest.. leuk voor normale toepassingen maar ik zou toch zeker voor in audio circuit / signaal weg gaan voor audio grade merk componenten.

Het zal allemaal wel werken en zie ze door Jon ook gebruikt worden.. maar krijg er geen positief gevoel bij. En dat is voor de waarde van vintage erg belangrijk voor de rest waarde. Een TOTL amp vol met general purpose rebranded caps zal bij de meeste liefhebbers niet positief ontvangen worden. Hou je de amp zelf is het allemaal prima wat je er zelf mee doet.

Van uit kosten perspectief vind ik het de verkeerde bezuiniging. Het gaat letterlijk om centen verschil per merk.

Geen intentie om een discussie aan te zwengelen maar een gemeend advies vanuit liefhebbers standpunt.

Simon_Jaarsma

Citaat van: thanatos op januari 02, 2019, 13:48:39
Goed bezig  :-)

Mijn advies zou wel zijn om goede kwaliteit componenten te gebruiken. Ik zie dat je ook voor Wurth achtige kiest.. leuk voor normale toepassingen maar ik zou toch zeker voor in audio circuit / signaal weg gaan voor audio grade merk componenten.

Het zal allemaal wel werken en zie ze door Jon ook gebruikt worden.. maar krijg er geen positief gevoel bij. En dat is voor de waarde van vintage erg belangrijk voor de rest waarde. Een TOTL amp vol met general purpose rebranded caps zal bij de meeste liefhebbers niet positief ontvangen worden. Hou je de amp zelf is het allemaal prima wat je er zelf mee doet.

Van uit kosten perspectief vind ik het de verkeerde bezuiniging. Het gaat letterlijk om centen verschil per merk.

Geen intentie om een discussie aan te zwengelen maar een gemeend advies vanuit liefhebbers standpunt.

Nee hoor ik waardeer tips zeer!

Wurth is toch wel een prima merk lijkt me? Ik weet zelf niet welke caps ik zou moeten gebruiken voor in de signaal weg. Ik gebruik vaak ook Vishay. Maar die zijn vaak wel aan de prijs.. Nee deze Sansui gaat wel weg.
VintageStereo op YT

SB_Marantz

#6
Vishay, Rubycon, Nichicon , BC , BHC zijn de merken waar ik voor ga.
Je ziet ook vaak Panasonic fc in de signaalweg gepropt worden.
Beetje mee opletten vanwege de zeer lage ESR.
Voor de voeding is dat weer een prima keus.

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

thanatos

Citaat van: Simon_Jaarsma op januari 02, 2019, 17:07:38
Nee hoor ik waardeer tips zeer!

Wurth is toch wel een prima merk lijkt me? Ik weet zelf niet welke caps ik zou moeten gebruiken voor in de signaal weg. Ik gebruik vaak ook Vishay. Maar die zijn vaak wel aan de prijs.. Nee deze Sansui gaat wel weg.

Wurth is een goede schroeven en bouten groothandel.. die caps worden in opdracht elders vervaardigd een eigen productielijn is simpelweg niet rendabel. Het is geen gerenommeerde fabrikant van electronica componenten. Wel een inkoop/verkoop handel

Belangrijk is dus dat je de schakeling een beetje begrijpt.. en zo de functie van de desbetreffende condensator kan bepalen.

Low ESR, Audio grade in de signaal weg of in de gevoeligere delen van een versterker zoals in gain stages, toonregeling en eindtrap. Ergens bij de verlichting of standby circuit is het allemaal niet zo spannend.

Lees de spec sheets van de diverse merken maar eens. Dan zie je wat er zoal aan verschillen zijn.

http://www.nichicon.co.jp/english/products/pdfs/e-fg.pdf
http://www.nichicon.co.jp/english/products/pdfs/e-kw.pdf

Ik zie het een beetje als de Horbach of Praxis ook ineens componenten verkoopt.. ik ga dan toch liever naar een bekend bedrijf als Nichicon of Panasonic die van oudsher kwaliteit maken en in staan voor hun producten.

Je Ford Mustang '69 voorzie je ook van tijdsgeest goede vervangers en geen autostyle meuk  :-D

HAL9000

Daar ben ik het toch niet mee eens! Deze componenten zijn van prima kwaliteit. Ik Doe vaak steekproeven en altijd meten ze perfect door. Terwijl dat bij de ''gerenommeerde'' merken dat niet altijd het geval is. Ik heb zelfs al een paar panasonic NHG's gezien die bol stonden en al 50% minder waarde hadden zonder dat ze in hitte staan of verkeerd geplaatst.
Ik ken Würth het bedrijf waar voor ik werk handelt met hun. En deze elko's worden gemaakt in een eigen fabriek. Dus is het geen teapo,capscon,JJ,JD met een würth sticker erop.
En de term ''audio grade'' is zo'n term als shampoo alleen voor hem of alleen voor haar. Precies hetzelfde spul alleen een andere sticker.
Wat is dan effectief het verschil tussen standaard industriële kwaliteit en ''audio grade'?? want ik heb de specs van die nichicons gezien. Niet bijzonder.   :roll:
Ik denk dat er eerder gekeken moet worden naar goede betrouwbare semi conductors.   
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

Simon_Jaarsma

Citaat van: HAL9000 op januari 02, 2019, 19:57:57
Daar ben ik het toch niet mee eens! Deze componenten zijn van prima kwaliteit. Ik Doe vaak steekproeven en altijd meten ze perfect door. Terwijl dat bij de ''gerenommeerde'' merken dat niet altijd het geval is. Ik heb zelfs al een paar panasonic NHG's gezien die bol stonden en al 50% minder waarde hadden zonder dat ze in hitte staan of verkeerd geplaatst.
Ik ken Würth het bedrijf waar voor ik werk handelt met hun. En deze elko's worden gemaakt in een eigen fabriek. Dus is het geen teapo,capscon,JJ,JD met een würth sticker erop.
En de term ''audio grade'' is zo'n term als shampoo alleen voor hem of alleen voor haar. Precies hetzelfde spul alleen een andere sticker.
Wat is dan effectief het verschil tussen standaard industriële kwaliteit en ''audio grade'?? want ik heb de specs van die nichicons gezien. Niet bijzonder.   :roll:
Ik denk dat er eerder gekeken moet worden naar goede betrouwbare semi conductors.

Audio grade is duur...
VintageStereo op YT

HAL9000

Citaat van: Simon_Jaarsma op januari 02, 2019, 20:13:27
Audio grade is duur...

Aan de prijs zal het niet liggen, een goede kwaliteit component is belangrijk en daar betaal je voor.
Multicomp, kemet,teapo,panasonic komen eerst dan zie je pas würth en rubycon. Ik koop ze puur op spec!
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

thanatos

Citaat van: HAL9000 op januari 02, 2019, 19:57:57
Daar ben ik het toch niet mee eens! Deze componenten zijn van prima kwaliteit. Ik Doe vaak steekproeven en altijd meten ze perfect door. Terwijl dat bij de ''gerenommeerde'' merken dat niet altijd het geval is. Ik heb zelfs al een paar panasonic NHG's gezien die bol stonden en al 50% minder waarde hadden zonder dat ze in hitte staan of verkeerd geplaatst.
Ik ken Würth het bedrijf waar voor ik werk handelt met hun. En deze elko's worden gemaakt in een eigen fabriek. Dus is het geen teapo,capscon,JJ,JD met een würth sticker erop.
En de term ''audio grade'' is zo'n term als shampoo alleen voor hem of alleen voor haar. Precies hetzelfde spul alleen een andere sticker.
Wat is dan effectief het verschil tussen standaard industriële kwaliteit en ''audio grade'?? want ik heb de specs van die nichicons gezien. Niet bijzonder.   :roll:
Ik denk dat er eerder gekeken moet worden naar goede betrouwbare semi conductors.

Hier verschillen wij fundamenteel van inzicht.

Nu kijk ik enkel van uit technisch oogpunt.. maar in de audio zitten bijna enkel gevoelsmensen met weinig tot geen technisch inzicht. Enkel alleen voor dat gevoel zou je al terug moeten vallen op gerenommeerde merken als het om verzamelwaarde / restwaarde gaat. Een belangrijk punt bij zeldzaam materiaal met verzamelwaarde.

Jou signatuur is duidelijk herkenbaar met de rode Wurth. Mijn keuze is het niet. Verder niet discussie waardig denk ik.

Simon_Jaarsma

Citaat van: thanatos op januari 02, 2019, 21:21:25
Hier verschillen wij fundamenteel van inzicht.

Nu kijk ik enkel van uit technisch oogpunt.. maar in de audio zitten bijna enkel gevoelsmensen met weinig tot geen technisch inzicht. Enkel alleen voor dat gevoel zou je al terug moeten vallen op gerenommeerde merken als het om verzamelwaarde / restwaarde gaat. Een belangrijk punt bij zeldzaam materiaal met verzamelwaarde.

Jou signatuur is duidelijk herkenbaar met de rode Wurth. Mijn keuze is het niet. Verder niet discussie waardig denk ik.

Ik zie ook veel mensen recappen met Nichicon muse of de gouden varianten. Ook veel mensen doen het met simpele Panasonic caps bij de lokale elektro boer weg. Daarom vraag ik mij af tot in hoe verre mensen gaan kijken welke elkos erin zitten. Alles is in mijn ogen beter dan de originele die 40+ jaar oud zijn
VintageStereo op YT

thanatos

Daar heb je zeker een punt. Na 40 jaar is de sjeu bij de meeste er wel af.. Maar niet altijd hoor. Hangt af van gebruiks uren, conditie waaronder het apparaat bewaard is en merk / type elco.

Niet zelden kom ik wat tegen wat nog perfect meet. (ESR, C, lage ripple onder belasting)

De betere kwaliteit nu verkrijgbaar is ook beter dan die van toen.

Maar een lage ESR/low leakage  (oranje elna bv) zou ik met een audio grade equivalent terug plaatsen, nichicon PW in de voeding (low ESR, low ripple + lange levensduur).

Er zijn hele scholen die vallen over types, klanksignaturen etc. Recappen is eigenlijk in de audio een heel hekel punt.. want hele volkstammen gaan er op los dat het de klanksignatuur aantast. Ze vergeten alleen dat ze naar 40 jaar degeneratie luisteren en onnodig componenten kunnen stressen met lekkende elco's die meer weerstand zijn dan capaciteit.

Maar pak elk willekeurige versterker van enige reputatie en kijk of je wat anders in aantreft dan japanse productie.. Z

In hoeverre heeft het raakvlak met vintage restauratie.. sja.. voornamelijk een stuk gevoel dat gaf ik hierboven al aan.

Simon_Jaarsma

Ik heb inderdaad de oranje elnas vervangen naar standaard wurth elkos. Ik heb ook al veel van deze op voorraad liggen. Maar dan zal ik voortaan andere gaan gebruiken in audio path. Maar ik neem aan dat ze voor nu niet verkeerd zitten.

Helaas heeft vandaag ook al een tor het begeven... Het rechter kanaal blijft stil. Ik heb de pre en eind los getest en het zit hem in de pre. Nu weet ik dat deze serie van Sansui veel problemen heeft meer type weerstanden en zener diodes. Dus ik zal eens kijken.
VintageStereo op YT