Vintage versterker/receiver vraag.

Gestart door koale, januari 01, 2019, 13:48:52

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

koale

Jongens, ik ben van plan om een mooie vintage versterker/receiver te kopen maar welke.....ik zie zoveel moois maar wat zijn de verschillen tussen bv de 1550, 2015, 2215, 2225, 2235 enz......termen als Stereophonic, Quadradial, het zegt me niks? Wat is echt een goeie voor zeg maar rond de 400 Euro?

SB_Marantz

#1
Wanneer je voor een receiver gaat en deze niet gereviseerd koopt is een uitgebreide check noodzakelijk.
Dat geld feitelijk voor elke gebruikte versterker / receiver die je aanschaft.
Vintage of niet.
Je kent het verleden van het apparaat tenslotte niet.

De termen stereophonic en quadradial betekenen stereo en quadrofonisch en van die laatste modellen zou ik ver weg blijven.

Sommige zien er misschien leuk uit maar je hebt er niets aan.
Voorloper van de surround receivers op platenspeler gebied.
Bomvol elektronica etc.

Je kunt met je budget van 400 wel wat kanten op.
Maar de prijzen zijn de laatste jaren behoorlijk aan het stijgen om de doodsimpele reden dat de spoeling dun is.
Verzamelaars houden alles vast en niet zonder reden.

Momenteel ben ik bezig een 2220 te restaureren en een 2235B is reeds gedaan maar de tuner is niet in orde.
Versterker technisch al een heel eind.

https://marantzforum.nl/forum/index.php/topic,16171.0.html
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Maus

Hou er rekening mee met je budget dat er vaak een opknapbeurt bij hoort. verder zou ik zeggen, kijk ook vooral wat je mooi vind :)

Vinyl_Fuchs

Main set up:
Vv.: Nat Audio Plasma R; E.v. 2x Nat Audio Se1 Mk II; Sacd-speler: Sony scd555 ES met art-speakmod.; Platenspeler: Denon SL 7D; Element: Denon DL-A100; Phono: ASR Audio Basis Exclusive X2; Marantz ND8006; AKG Q701; LS: Klipsch La Scala ALK.

koale

Ik zie dat je bij Euromaxx nogal wat keuze hebt? Nog andere suggesties buiten Marktplaats om?

thanatos

Euromax is vaak erg duur en de mate waarin ze geserviced zijn laat ook te wensen over.

Een gerestaureerd exemplaar van een niet bekend adres zou ik ook niet kopen. Er zit nogal wat verschil in restaureren en restaureren....

Mijn advies, kijk naar wat je mooi vind. Koop dit en laat dit door een vakman opknappen naar wens.

Maus

Precies. ;) Betaal vooral niet teveel bij dat soort audio zaakjes (op marktplaats zijn er ook een paar) want je betaald vaak voor een apparaat vol contactspray wat ze dan 'geserviced' noemen.

Kijk eens rond in 'techniek' hier op het forum wat er hier zoal door een aantal gedaan word aan restauraties. Dát is vakwerk.

SB_Marantz

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

BVB

Mijn SR2000 en PM700DC zijn geserviced en klinken weer als een klokje.
Zeker de moeite waard!
Mijn oude Philips FA950 hoop ik over een paar maanden te laten nakijken zodat die ook weer even mee kan.
Ik vindt het "oude spul" over het algemeen beter klinken dan het nieuwe en het ziet er fantastisch uit!
Kijk idd uit met spullen die als "geserviced" worden aangeboden voor veel geld, je kunt beter kijken naar een origineel apparaat en dat laten vernieuwen.

koale

Oké, Euromaxx lekker links laten liggen dus en eentje kopen van een particulier en deze laten restaureren, zelf heb ik er totaal geen verstand van namelijk. Zijn er nog adresjes bekend voor restaurateurs in Drenthe of Groningen?

koale

#10
Is een Marantz1515 eventueel de moeite waard? Het gaat in eerste instantie puur om Radio luisteren in de woonkeuken. Misschien wordt er ook nog een platenspeler op aangesloten, speakers voor in de keuken heb ik ook nog niet.
In de woonkamer ben ik goed voorzien met een Marantz PM15S1, een Marantz SA11S1 en een Marantz SR7002 voor het surround gebeuren.


Hoewie Loewie

Hoi. Ik heb een Marantz 1515 gehad en vond het optisch en technisch maar een "goedkoop" uitziende receiver. Daarom meteen weer weggedaan. Ik vind de Marantzen in de 22xx serie de mooiste en het zijn intern mooi opgebouwde en degelijke apparaten. Als je die eentje kunt vinden voor een leuke prijs en 'm dan goed laat reviseren, kun je er nog jaren plezier van hebben. Dat zijn aanraders.

Receiver 2216 1515 - Tuner 2050 ST-50 - Deck 5010 SD1015
Setups: PM-KI Pearl Lite-PM6005-CD5005 / PM5004-CD5004-ST6003 / SR5023-CD5003
Heul veul Superscope Website: www.superscopeaudio.nl

koale

Ik had er al wat over opgezocht, een 1515 gaat het inderdaad niet worden. Wat moet ik me voorstellen van  een MR230, is die vergelijkbaar met eentje uit de 22xx serie? Bij de 22xx serie is het toch hoe hoger het serienummer hoe krachtiger het vermogen?

SB_Marantz

Die zijn in de nadagen gemaakt....lekker laten staan en een non B versie kopen.
Onderhoud hebben ze allemaal nodig.
Overtuig jezelf er van dat de tuner in ieder geval goed werkt en in stereo ontvangt.
Dat de indicator stuk is of kan zijn is niet erg als je maar hoort dat het ding in stereo ontvangt.
Hecht je geen waarde aan een tuner dan kun je beter voor een geintegreerde versie gaan.
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

koale

Is er toevallig iemand bekend met Marktplaats verkoper c.ant - 's-Gravenhage? Is dit een goed en betrouwbaar adres?