PM KI Ruby met Teufel Definion 3 en Kef T301

Gestart door CBdicX, december 24, 2018, 10:40:52

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

thanatos

Citaat van: CBdicX op december 28, 2018, 09:47:31
Wat ik wel apart vind is dat de Kef heel licht een ruis hebben in de tweeter, en als ik een andere speaker aansluit, en simpele Magnat Needle Sat speaker, deze geheel stil is.
(moet wel mijn oor bijna tegen de tweeter van de Kef houden)

Iemand enig idee wat die ruis veroorzaakt ?
Het zit niet in de Ruby want de Needle is stil.

Edit:
Teufel D3 (moeten nog terug naar Duitsland) op de Ruby aangesloten, die is ook stil.
En nog even een Denon 520 aangesloten, alleen stekker in de muur, verder niets, Kef's aangesloten en ja, lichte ruis.
Ook 1 losse Kef ruist, ik heb er 2x 2 parallel aangesloten (word dan 4 ohm).
Maar ook serieel ruist de tweeter.

Dus alleen Kef is lichtjes aan het ruizen, zou dat een dingetje zijn van die Kef tweeters ?

Rendement is de reden. De ruis komt uit bron of versterker.

CBdicX

Citaat van: Ohm Ivo op december 28, 2018, 13:56:29
Lijkt mij een verschil in rendement van de speakers, waarbij de meest rendabele speakers (in dit geval de Kef's dus) een lichte ruis laat horen. Die ruis is dan afkomstig van de versterker. Is dus geen tweeterdingetje.

Groet van Evert

Hallo Evert,
maar dan zou de ruis in de Ruby het zelfde zijn als in de 520AE.
Zou toch denken dat de Ruby "stil" zou moeten zijn voor dat geld, of heeft dat er niets mee te maken ?
Magnats en de Kef zijn trouwens beide 88 dB, dus dat scheelt niets.
Vind toch vreemd dat Kef die ruis laat horen (met beide versterkers) waar Magnat en Teufel stil zijn.

CBdicX

Net nog een Kef T101 (de kleine versie) op de 520 aangesloten, en ruis.

De Magnat Needle zonder ruis, maar wel als het volume van de 520 hoger gaat.
Het lijkt erop dat de Kef dit gewoon meteen laat horen, zal wel filter ontwerp zijn.

Blijf het vreemd vinden dat een Ruby ook de ruis laat horen ondanks dat ik er geen bronnen aan heb zitten
Ook geschakeld tussen Tone actief en niet, maakt niets uit.
Bij de Ruby is de ruis wel heel constant laag over het gehele volume gebied, wat bij de 520 sterker word naarmate het volume omhoog gaat.

Maar goed, ik moet er wel met mijn oor bij zitten, op de luisterplek hoor ik niets maar blijf het raar vinden dat de ene speaker dit wel laat horen, en de ander niet.

Ohm Ivo

Tsja....
de SNR van beide versterkers is vrijwel hetzelfde (105/107db). Er is een verschil in ingangsgevoeligheid (Denon geeft 110 mV / 30 kohms en de Marantz 220 mV / 13 kOhm). Maar als ik het goed begrijp ruist de Kef-speaker aan beide versterkers? Dan weet ik het ook niet. Ik ken die Kefs niet, maar neem aan dat hij louter passieve componenten bevat? M.a.w: ik heb geen idee waar die ruis vandaan kan komen, helaas.
Ik hoop dat doorgewinterde technici een antwoord kunnen geven, ik ben inmiddels behoorlijk nieuwsgierig geworden.

Groet van Evert

thanatos

Citaat van: CBdicX op december 28, 2018, 20:45:57
Net nog een Kef T101 (de kleine versie) op de 520 aangesloten, en ruis.

De Magnat Needle zonder ruis, maar wel als het volume van de 520 hoger gaat.
Het lijkt erop dat de Kef dit gewoon meteen laat horen, zal wel filter ontwerp zijn.

Blijf het vreemd vinden dat een Ruby ook de ruis laat horen ondanks dat ik er geen bronnen aan heb zitten
Ook geschakeld tussen Tone actief en niet, maakt niets uit.
Bij de Ruby is de ruis wel heel constant laag over het gehele volume gebied, wat bij de 520 sterker word naarmate het volume omhoog gaat.

Maar goed, ik moet er wel met mijn oor bij zitten, op de luisterplek hoor ik niets maar blijf het raar vinden dat de ene speaker dit wel laat horen, en de ander niet.

Elke versterker geeft ruis met je oor aan de tweeter. Afhankelijk van de gevoeligheid en manier van filteren zul je dit horen.

Van de site van Marantz geven ze aan een afgeleide van de PM-10 op de foto zie je geschakelde voeding en Class D output modules.



Quote van de site :

Het zuiver analoog ontwerp van de PM-KI Ruby draagt bij aan de ruisonderdrukking en smetteloze constructie.

Signaal-ruisverhouding: hoog niveau   107 dB(2V input/Rated output)

Dit is wel laag, maar dit is gemeten met alle inputs kortgesloten en de versterker voorzien van absolute schone stroombron en idem omgeving om zo min mogelijk invloed te geven.

SB_Marantz

Citaat van: CBdicX op december 28, 2018, 19:14:25
maar dan zou de ruis in de Ruby het zelfde zijn als in de 520AE.
Zou toch denken dat de Ruby "stil" zou moeten zijn voor dat geld, of heeft dat er niets mee te maken ?
Magnats en de Kef zijn trouwens beide 88 dB, dus dat scheelt niets.
Vind toch vreemd dat Kef die ruis laat horen (met beide versterkers) waar Magnat en Teufel stil zijn.

Met een gevoeligheid van slechts 88 db en dan ruis horen?
Dat je wat hoort met je oor tegen de tweeter is normaal maar ik vraag me wat dat betreft wel af op welke afstand je die ruis hoort?

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Paul

Wellicht bij het nummer blauwe ruis van Blof.   HLP  clown1
Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

CBdicX

#22
Citaat van: thanatos op december 28, 2018, 21:19:06
Elke versterker geeft ruis met je oor aan de tweeter. Afhankelijk van de gevoeligheid en manier van filteren zul je dit horen.

Van de site van Marantz geven ze aan een afgeleide van de PM-10 op de foto zie je geschakelde voeding en Class D output modules.



Quote van de site :

Het zuiver analoog ontwerp van de PM-KI Ruby draagt bij aan de ruisonderdrukking en smetteloze constructie.

Signaal-ruisverhouding: hoog niveau   107 dB(2V input/Rated output)

Dit is wel laag, maar dit is gemeten met alle inputs kortgesloten en de versterker voorzien van absolute schone stroombron en idem omgeving om zo min mogelijk invloed te geven.

Wat ik dan vreemd vind is dat de Ruby en de 520 exact dezelfde ruis geven qua sterkte bij een volume van 0.
Bij de Ruby blijft dit het zelfde door to 100%, bij de 520 gaat dit in stapjes steeds luider worden.
Dat zal wel het verschil zijn tussen 169,00 euro en 3999,00 euro.

En in tegenstelling tot eerder bericht ruisen de Teufels ook.
Nu in een stille huiskamer doen ze eigenlijk net zo mee als de andere 2.
Excuus voor de eerdere foute veronderstelling dat Teufel ruis vrij was.


CBdicX

Citaat van: SB_Marantz op december 28, 2018, 21:23:24
Met een gevoeligheid van slechts 88 db en dan ruis horen?
Dat je wat hoort met je oor tegen de tweeter is normaal maar ik vraag me wat dat betreft wel af op welke afstand je die ruis hoort?

Zoals eerder vermeld hoor ik de ruis alleen op centimeters van de tweeter.
En zeker niet op de luisterplek, en muziek, spraak, overstemd het direct.
Maar het is zoiets als een mug, als je eenmaal weet dat er een in de kamer zit hoor je die alsof hij in je hoofd zit  :wink:

CBdicX

Landelijke ruis test  :-)

Zou wel eens willen weten of andere forum leden ook lichte ruis horen met hun versterkers.......
Kies een ongebruikte bron of volume op 0, oor op 1 cm van de tweeter, en ?

thanatos

Maar het is een volledig normaal fenomeen. Elke versterker ruist als je met je oor tegen de tweeter aanzit (enkele cm's)

Pas als je op de luisterplek wat hoort kan het storend worden.. maar dan praat je over hoog gevoelige speakers icm buizen bijvoorbeeld.

thanatos

De enige versterker die zo stil was dat ik niet kon horen dat hij aanstond was de ASR Emitter II HD..

SB_Marantz

Draai nu een paar dagen met de Marantz PM8...niks noppes nada zilsh ruis op 102 db rendement speakers.
Marantz SM-800 SR 120 db  notworthy ook noppe nada.

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

mountainbiker

versterker NAD D3020
Quart 390 versie 1

CBdicX

Citaat van: thanatos op december 28, 2018, 23:43:09
De enige versterker die zo stil was dat ik niet kon horen dat hij aanstond was de ASR Emitter II HD..

Ik ben helaas hyper gevoelig voor zachte brom en zachte tweeter sis.
Niet dat ik van die bijzondere oren aan het hoofd heb hangen, maar ik pik dit soort storingen altijd feilloos op.
Nu ook weer zegt mijn vrouw, ik hoor niks.
Maar dat heb dan weer als zij tegen mij praat.......... :-D LOL