PM KI Ruby met Teufel Definion 3 en Kef T301

Gestart door CBdicX, december 24, 2018, 10:40:52

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

CBdicX

Weer zo'n apart speaker dingetje in combi met een (kwaliteits) versterker.

Ik heb sinds zeer kort een KI Ruby staan en daar een set Teufel Definion 3 bij gekocht, mede omdat ik in het verleden goede resultaten had met de Definion 5.
D5 is een gesloten speaker, D3 is een bas reflex speaker.
Direct al een toch wel naar laag, iets te overdreven, dus heb ik de sub een kwart lager moeten zetten, maar dat vervelende gevoel/gehoor bleef.
Zelfs de sub uit gezet, maar maakte niets uit, het was dus niet de sub.

Zal toch niet aan de Ruby liggen........... ?

Nee dus, een set Kef T301 aangesloten (die ik te koop had staan) en alles was direct lekker helder, sub weer een kwart luider, en klaar, top geluid !
Zou je zo niet verwachten van zo'n platte jongen vergeleken met een volle vloerstaander.
Duidelijk hoe een speaker, klein of groot, een set kan maken of breken, ondanks de kwaliteit van de versterker.
Het moet echt "matchen" anders kan je geld erin blijven stoppen en toch niet krijgen wat je wil !

Dat zie ik nu dus wel als de belangrijkste zoektocht, eerst de basis goed, versterker/receiver, en dan maar speakers erin en eruit en wachten op de correcte match, voor mij de prijzige Ruby met de eenvoudige T301  :yes:

AkTeVox

Proficiat met de nieuwe aanwinst! Zijn de Teufel Definion 3 niet een beetje underkill voor de KI Ruby?
Hier zou ik persoonlijk toch een 702s2/703s2 of dergelijke aanhangen.

CBdicX

#2
Citaat van: AkTeVox op december 27, 2018, 19:28:42
Proficiat met de nieuwe aanwinst! Zijn de Teufel Definion 3 niet een beetje underkill voor de KI Ruby?
Hier zou ik persoonlijk toch een 702s2/703s2 of dergelijke aanhangen.

Underkill ?
Het klinkt voor mij zelfs beter met de T301 en de Magnat sub........
De T301 lijkt meer ondermaats dan de Teufel, maar de praktijk blijkt toch anders.
Het blijft een vreemd fenomeen, met welke speakers bepaalde versterkers goed klinken, en dat zit absoluut niet in formaat of prijs.

joep

Citaat van: AkTeVox op december 27, 2018, 19:28:42
Proficiat met de nieuwe aanwinst! Zijn de Teufel Definion 3 niet een beetje underkill voor de KI Ruby?
Hier zou ik persoonlijk toch een 702s2/703s2 of dergelijke aanhangen.

Denk ik ook.  :gp:

CBdicX

Citaat van: joep op december 27, 2018, 21:33:13
Denk ik ook.  :gp:

Niet nodig, Kef T serie is een prima match met de Ruby, wel met subwoofer.....

Marvin

Ik denk dat hifi land, stereo dus, wat is blijven hangen in het weergeven met een luidspreker die alles moet kunnen.
Maar daar zijn er maar weinig van, waarschijnlijk zelfs geen enkele. 
Het werken met meerdere soorten luidsprekers, de juiste inzetten voor het bereik wat je wilt behalen.
Dus een sub voor je lage regionen, een top kast voor je mid-laag en mid, en daarop een (bv) een hoorn-tweeter, ja dat is zo gek nog niet..!
Heb hier ook 2x 15inch staan, plus 2x 15inch subwoofers.
Maar die topkasten worden pas rond 75hz passief aangestuurd, ze zouden (maar) tot 50hz gaan van zichzelf.
Maar die 50 tot +- 75hz doen die subs toch wat potenter, én ze zijn af te regelen. 
Kijk naar een concert, daar staan echt geen 2 luidsprekers.
Nee een heel peloton, opgesteld naargelang de verwachtingen.
Die thuis bioscoop met 900 luidsprekers!?
10 jaar geleden moesten alle luidsprekers identiek zijn, anders klopte het geluid niet. 
Kijk nu wat voor minuscule plafond speakers voldoen om die beleving juist dat beetje extra te krijgen.
Mooi voorbeeld ook, bijna alle centerspeakers zijn een D'Appolito configuratie.
Ideaal als zijnde vloerstaander, dus rechtop.
Dynaudio gebruikt het veel.
Maar als je dat ding op zn kant flikkert is juist dát ideale afstraling gedrag opeens totaal negatief....
En toch maken ze bijna allemaal zulke centers........

Is die robijn overkill, misschien.......
Nou ja, wellicht.
Maar niet door de afwijkende luidspreker configuratie.
Daar merkt die robijn niets van als hij zn toontjes eruit kiepert.

CBdicX

#6
Citaat van: marvin op december 28, 2018, 00:08:52
Ik denk dat hifi land, stereo dus, wat is blijven hangen in het weergeven met een luidspreker die alles moet kunnen.
Maar daar zijn er maar weinig van, waarschijnlijk zelfs geen enkele. 
Het werken met meerdere soorten luidsprekers, de juiste inzetten voor het bereik wat je wilt behalen.
Dus een sub voor je lage regionen, een top kast voor je mid-laag en mid, en daarop een (bv) een hoorn-tweeter, ja dat is zo gek nog niet..!
Heb hier ook 2x 15inch staan, plus 2x 15inch subwoofers.
Maar die topkasten worden pas rond 75hz passief aangestuurd, ze zouden (maar) tot 50hz gaan van zichzelf.
Maar die 50 tot +- 75hz doen die subs toch wat potenter, én ze zijn af te regelen. 
Kijk naar een concert, daar staan echt geen 2 luidsprekers.
Nee een heel peloton, opgesteld naargelang de verwachtingen.
Die thuis bioscoop met 900 luidsprekers!?
10 jaar geleden moesten alle luidsprekers identiek zijn, anders klopte het geluid niet. 
Kijk nu wat voor minuscule plafond speakers voldoen om die beleving juist dat beetje extra te krijgen.
Mooi voorbeeld ook, bijna alle centerspeakers zijn een D'Appolito configuratie.
Ideaal als zijnde vloerstaander, dus rechtop.
Dynaudio gebruikt het veel.
Maar als je dat ding op zn kant flikkert is juist dát ideale afstraling gedrag opeens totaal negatief....
En toch maken ze bijna allemaal zulke centers........

Is die robijn overkill, misschien.......
Nou ja, wellicht.
Maar niet door de afwijkende luidspreker configuratie.
Daar merkt die robijn niets van als hij zn toontjes eruit kiepert.

Ik denk in dezelfde richting, de Ruby doet zijn werk ongeacht welke speaker er aan gehangen word.
Wat dan weer mee speelt is de ruimte zelf, daar gaat een speaker zijn klankkleur aan geven, of juist anders om, de kamer gaat de speaker kleuren, welke dan ook.
En of die klankkleur door de gebruiker als prettig word ervaren heeft volgens mij niets te maken met type speaker of wat ervoor betaald moet worden, het klink in die kamer, of niet.
Je kunt gek doen en een set van 20.000 euro neer zetten, hoeft niet perse prettiger te klinken dan een set van 1200 euro in die betreffende kamer.

Ik vond het klank verschil tussen dan in dit geval de Teufel D3 en de Kef T301 opmerkelijk in het voordeel van de Kef.
Of het nu net zo klinkt met bijvoorbeeld een volle kast van Kef valt nog te bezien, hoeft natuurlijk niet.
Wel is het zo dat Marantz een Ruby niet met een set speakers van 500 euro laat testen, en dat verleid mensen toch ook weer vaak net even wat meer geld uit te geven aan de hobby......  :wink:


CBdicX

Citaat van: AkTeVox op december 28, 2018, 08:21:50
Strange world...  :?

Het zelfde overkwam mij in Duitsland, bij een Hifi dealer.
In een grote luister ruimte verschillende merken met zeer uiteenlopende resultaten.
Vele merken en prijzen, oa B&W speakers uit de D serie, en dan switchen naar een set Magnats die 20% van die prijs zijn.
Ik was direct weg van de Magnats tot ik ze thuis neer zette, wauw, wat een verschil in het negative !
Spul weer verkocht en dan begint het gesodemieter.

Het prettige van Teufel is dat de gehele speaker serie thuis 8 weken getest mag worden.
Maar voor mij in deze vorm is dit een prima match, Ruby met Kef T301 en Magnat Cinema Ultra Sub300, mag duidelijk zijn dat T301 een potente sub hard nodig heeft, en dat is de Sub300.
Ik ga geen gesleep meer doen om er achter te komen dat het waarschijnlijk niet veel beter kan.  :-)

SB_Marantz

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

CBdicX


CBdicX

#11
Wat ik wel apart vind is dat de Kef heel licht een ruis hebben in de tweeter, en als ik een andere speaker aansluit, en simpele Magnat Needle Sat speaker, deze geheel stil is.
(moet wel mijn oor bijna tegen de tweeter van de Kef houden)

Iemand enig idee wat die ruis veroorzaakt ?
Het zit niet in de Ruby want de Needle is stil.

Edit:
Teufel D3 (moeten nog terug naar Duitsland) op de Ruby aangesloten, die is ook stil.
En nog even een Denon 520 aangesloten, alleen stekker in de muur, verder niets, Kef's aangesloten en ja, lichte ruis.
Ook 1 losse Kef ruist, ik heb er 2x 2 parallel aangesloten (word dan 4 ohm).
Maar ook serieel ruist de tweeter.

Dus alleen Kef is lichtjes aan het ruizen, zou dat een dingetje zijn van die Kef tweeters ?

SB_Marantz

Citaat van: CBdicX op december 28, 2018, 09:24:03
KI Ruby + Kef T301 + Sub300 = top match.  :-D


Gaan ze trouwen?  :schater:
In jouw akoestiek dus.....alleen maar mooi toch?
Veel luister pleizier!
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Ohm Ivo

CiteerWat ik wel apart vind is dat de Kef heel licht een ruis hebben in de tweeter, en als ik een andere speaker aansluit, en simpele Magnat Needle Sat speaker, deze geheel stil is.

Lijkt mij een verschil in rendement van de speakers, waarbij de meest rendabele speakers (in dit geval de Kef's dus) een lichte ruis laat horen. Die ruis is dan afkomstig van de versterker. Is dus geen tweeterdingetje.

Groet van Evert

SB_Marantz

#14
Wat mij de laatste 12 jaar opgevallen is , is dat de specs van versterkers vaak niet kloppen.
Je kunt de SR verhouding op 2manieren opgeven: gewogen en ongewogen.
Op mijn speakers met een gevoeligheid van 102db hoor ik alles en ook de scoop liegt er niet om wanneer ik deze op bv 0,1Vdc per divisie zet.
Misschien dat ik eens een meter aanschaf op dat gebied.
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM