PM KI Ruby eerste ervaring

Gestart door CBdicX, december 23, 2018, 09:14:12

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

CBdicX

Beste forum leden,

Dus Donderdag de Ruby ontvangen (goed werk Marcel  :-) !) en ik moet zeggen het ziet er allemaal "gelikt" uit.
Alles is mooi en prachtig afgewerkt, tot zelfs de plakbandjes met Marantz logo aan toe, maar dat mag ook wel in deze prijs klasse.
Een leuk verhaaltje van Ken en een genummerd certificaat met zo te zien handgeschreven nummering met zo'n zilver pen.
Nummer 1 had ik begrepen is een demo set die Europa door gaat, het certificaat loopt van xxx/999 dus niet 1000 aan het eind.
Op de doos staat ook dat het een Limited Edition is, en ook een sticker met deze xxx/999 nummering, dus ik ga ervan uit dat die limiet er echt wel op zit.
In het serie nummer is dit niet terug te vinden.

Ik heb de Ruby nu een paar dagen staan (foto's volgen nog) samen met de NA11.
Prima combi die "lekker" klinkt.
Had hiervoor de Denon X8500H die met en zonder Audyssey toch aan de harde schelle kant zat.
Na versturen naar Marcel even een PMA 520ae gebruikt die qua klankkleur hetzelfde was als de X8500.
Best een behoorlijke stap naar de rustige "warme" Marantz kant vergelen met Denon, wat door testers ook wel als aandacht puntje werd gezien, er zit een duidelijke KI klankkleur in de Ruby.

Ik hou er wel van, al hoe wel ik dit wel eens meer beweerd heb en toch weer veranderde......... :-o

Wat wel opviel was dat ik met de 520ae mijn sub op een vast volume nivo had staan, en deze toch ongeveer 10% terug moest met de Ruby.
Duidelijk meer nadruk op het laag van de Ruby vergeleken met de 520.
Vind ik opmerkelijk omdat Denon bekent staat als "bass happy" !
Geluid Ruby is heerlijk helder met een fijn duidelijk midden en rustig hoog, erg lekker voor volcalen.
Bassen zijn prima en zelfs wat beter dan Denon.

Wat ook zeer fijn werkt is het volume van de Ruby, in lekkere 0.5 dB stapjes per klik, dus niet van die grote volume sprongen die ik in het verleden had met stereo versterkers, dus ala receivers.

Voor nu de eerste indruk en die is vergeleken met de 8500 (op stereo) duidelijk voor mij in het voordeel van de Ruby.
Jammer dat er geen Dolby Atmos op zit  :-D LOL  :wink:

Zoldar

Goed om te lezen dat je tevreden bent. Mooie stereo nu toch?
Audyssey maakt naar mijn mening alle versterkers wat schell en leeg klinken. Het doet altijd iets met het hoog/midden.

Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

xander32

... psssst, de plaatjes bij de praatjes  :yes:

Frits Denon

Is de PM KI Ruby niet van een totaal andere klasse dan een PMA 520ae?
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

Cornelis1921

Dick: Ruby are the ones! ;-) :-D notworthy (vrij naar Earth and Fire)
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

CBdicX

Citaat van: Frits op december 23, 2018, 15:34:22
Is de PM KI Ruby niet van een totaal andere klasse dan een PMA 520ae?

Ehhhhhhh, 169,00 euro versus 3999,00 euro, wat denk je zelf....... :wink:

Paul

Citaat van: CBdicX op december 23, 2018, 16:59:13
Ehhhhhhh, 169,00 euro versus 3999,00 euro, wat denk je zelf....... :wink:
Het "kan" ook overpriced zijn. 😉🤗
Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

Marvin

Van harte hoor, zal vast mooi in huis staan te glimmen.
Mag je met recht erg content mee zijn!!

En ja ik kan ook googelen, maar eigen plaatjes vind ik altijd leuker om te zien... [emoji56]

Frits Denon

#8
Citaat van: CBdicX op december 23, 2018, 16:59:13
Ehhhhhhh, 169,00 euro versus 3999,00 euro, wat denk je zelf....... :wink:

Omdat je dit schrijft: "Duidelijk meer nadruk op het laag van de Ruby vergeleken met de 520.
Vind ik opmerkelijk omdat Denon bekent staat als "bass happy" !"

Ik heb dezelfde ervaring met mijn PMA 2010ae t.o.v. een 720ae. Het verschil is dan ook overduidelijk. De 2010 gooit laag eruit met een gemak wat de 720 gewoon niet kan.
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

CBdicX

Citaat van: Paul op december 23, 2018, 18:13:04
Het "kan" ook overpriced zijn. 😉🤗

Klopt, ik zou de 520ae dan ook aanbieden voor 99,95 als ik Denon was  :-D

CBdicX

#10
Citaat van: Frits op december 23, 2018, 19:39:49
Omdat je dit schrijft: "Duidelijk meer nadruk op het laag van de Ruby vergeleken met de 520.
Vind ik opmerkelijk omdat Denon bekent staat als "bass happy" !"

Ik heb dezelfde ervaring met mijn PMA 2010ae t.o.v. een 720ae. Het verschil is dan ook overduidelijk. De 2010 gooit laag eruit met een gemak wat de 720 gewoon niet kan.

Het zal wel gewoon in het type versterker zitten, of dat nu de 2010 vs 720 is, of Ruby vs 520.

Maar de nadruk op het laag werd mede veroorzaakt door een test set van Teufel, de Definion 3.
Ik sluit zojuist de Kef T301 aan en het klinkt een stuk rustiger (wel met subwoofer).
Toch ook weer duidelijk wat voor invloed speakers hebben, welke versterker er dan ook gebruikt word.
Kef klinkt voor mij uiterst prettig met de Ruby waar Teufel duidelijk faalt.

CBdicX

Citaat van: marvin op december 23, 2018, 19:34:37
Van harte hoor, zal vast mooi in huis staan te glimmen.
Mag je met recht erg content mee zijn!!

En ja ik kan ook googelen, maar eigen plaatjes vind ik altijd leuker om te zien... [emoji56]

Foto's  komen zeker, ben even met wat andere dingen bezig........ HB

joep

Citaat van: xander32 op december 23, 2018, 11:27:00
... psssst, de plaatjes bij de praatjes  :yes:

Helemaal mee eens.

Praatjes zonder plaatjes vullen geen gaatjes!  :-D

CBdicX

#13
Citaat van: Paul op december 23, 2018, 18:13:04
Het "kan" ook overpriced zijn. 😉🤗

Natuurlijk zit niet al het geld van de 3999,00 vraagprijs in het apparaat zelf.
Het punt dat het een 1000 stuks gelimiteerde uitgave is, 500 zilver/goud en 500 zwart, jaagt de prijs van een object ook op.
Vraag mij alleen af of dit wereldwijd is, of ook deze aantallen voor de US en Azië ?
(Misschien dat Marcel H&C dit weet ?)

En dan nog de grappen met de gegraffeerde handtekening, dat robijntje plakken, het certificaat drukken en handmatig nummeren, allemaal prijs op drijvers.
Is natuurlijk wel wat anders dan een model wat in massa geproduceerd word tot het verzadigpunt bereikt word.

Wat de Ruby mij nu in ieder geval geeft is het gevoel iets te hebben staan wat je niet terug vind bij de Mediamarkt of snel zal tegenkomen bij vrienden en familie :-)

Paul

Jij bent tevreden en daar gaat het om.   :wink:
Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site