SR7011 Vergeetachtig (defect?)

Gestart door blueznl, december 18, 2018, 23:27:05

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

blueznl

 :|

Ik ben bang dat er iets niet in orde is met mijn SR7011. Ik weet niet of anderen een soortgelijk probleem hebben gehad...

Het grootste probleem is eigenlijk dat het zo moeilijk te reproduceren is, dus als ik 'm voor reparatie aanbied ben ik bang dat ik 'm zo (ongerepareerd) weer terug krijg  :|

Configuratie: SR7011 / 5.1.4 / Auro3D optie / Audyssey app.

Wat is er gebeurd:

1. Ik heb Audyssey z'n ding laten doen, pas wat levels aan, en kijk en luister. Alles werkte, en ik heb de resultaten en kanaal mapping gecontroleerd met een 5.1 en 5.1.4 channel check video.

2. Dan, zonder aanwijsbare oorzaak, werd na een tijdje (een paar weken duren) de surround speaker rechts achter opeens heel zacht.

3. Test video met channel test geprobeerd voor de zekerheid. Inderdaad, probleem rechts achter.

4. Bij controle van de settings van de SR7011 stond alles nog goed.

5. Ik heb de surround speakers omgewisseld om de luidspreker zelf uit te sluiten. Daar zat het dus niet in.

6. Uiteindelijk de versterker gereset, en oude instellingen van Audyssey weer ingeladen. Alles weer in orde.

7. Nu, een aantal weken verder, precies hetzelfde probleem. Rechts achter weer zacht. Test video geprobeerd, en exact hetzelfde probleem.

De enige opmerking die ik nog zou kunnen maken is dat ik de versterker, wanneer deze niet in gebruik is, uitschakel en daarna al mijn AV spul met een stekerblok ook stroomloos zet. Maar dat zou niet mogen uitmaken.

Iemand een suggestie, of zal ik er toch aan moeten geloven en hopen dat Marantz het probleem begrijpt?

Marvin

Zou eens wat tikjes op die speaker aansluiting geven als het voorkomt, als dat het oplost zal er op zn minst wat extra tin in gesoldeerd moeten worden.
Tikjes hè!?
Geen mokerslagen.

blueznl

Je bedoelt de aansluiting achter op de versterker? Maar euh... is dat niet onwaarschijnlijk wanneer een (soft) reset het probleem (tijdleijk) oplost?

Marvin

Ja daar zeg je wat, maar het was ook best lang verhaal. [emoji4]
Overheen gelezen, evengoed zou ik het gewoon proberen.
Zou zomaar kunnen.

pdufrenne

Met het stekkerblok stroomloos maken, kan het probleem niet zijn, zeg je.
Ik durf dat niet zo hard te bevestigen. Het permanent aan de spanning laten zou het probleem wel op kunnen lossen.

Ik deed dat vroeger ook uit een stukje milieubewustzijn. Alles stroomloos maken en alle ongebruikte adapters uit het stopcontact trekken.
Maar sinds mijn buurman elke nacht zijn Tesla aan de oplader legt, kijk ik daar inmiddels toch iets anders tegen aan.

Voor de SR is het verbruik in stand-by slechts 0,2 Watt.
AV Receiver: Marantz SR6007
TV: Samsung UE50JU6870
Blue-Ray: Sharp BD-HP22S
CD Speler: Marantz CD5400
Luidsprekers: Tannoy  (o.b.v. Tannoy 637)
Surround: Mission 700
Center: Infinity Alpha

AkTeVox

#5
Mijn 7701/7055 combo had een gelijkaardig probleem, op onverklaarbare wijze kwam er steeds één van de achterkanalen  zachter door. Alles uitgeprobeerd en getest maar tevergeefs. Na een tijdje begon het centerkanaal licht te brommen, heel zachtjes maar bij stille passage vrij irritant.  Dat was voor mij het onmiddellijk het einde van de liefde voor Marantz HT spullen. De hele zooi incl. B&W 683s1 5.1 speakerset aan de deur gezet. Nu toch een aantal maanden terug in stereo. Wat een rust, geen gedoe meer met vervelende of haperende HT ondingen die je teleurstellen. Je ziet het toch vaker voorbijkomen dat HT toestellen meer problemen geven dan de stereo variant. Het is onzin te verkondigen doordat die HT toestellen propvol zitten met hightech spul minder betrouwbaar kunnen zijn, je betaald er tenslotte genoeg voor.  violent1 violent1

blueznl

#6
Voor wat betreft kwaliteit HT versus stereo: ik heb een groot aantal jaren gedraaid met een Sony STR DA1200ES (en dat ding doet het nog steeds perfect, aleen begon na 13+ jaar de transformator een beetje te brommen, in een kast net genoeg om me te irriteren, vrijstaand hoor je het niet eens). De bouw kwaliteit van dat ES ding is vele malen beter dan de SR7011, maar ja, het is geen Marantz  dus eigenlijk mag ik er niet zulke goede dingen van zeggen hier  :-D

(Eerlijk gezegd had ik een nieuwe ES op het oog, maar die worden niet in NL geleverd. Dus maar een SR genomen  :roll: )

Boven staat een tweedehands 2400ES zijn kunsten te vertonen. Om het nog een beetje in Marantz land te houden staat daar nog een CD6002 bij :-) Wordt niet zoveel gebruikt (meestal SqueezeBox) maar soms wel handig.

De 1200ES staat op zolder stof te verzamelen (was bestemd voor de verkoop, eigenlijk, maar als de SR7011 toch kuren blijkt te vertonen heb ik in ieder geval tijdelijk een vervanger...) Een gebruikte 1200ES kost geen drol, en die dingen klinken geweldig, al worden ze nu langzamerhand wel wat oud en moet je er geen echt intelligente dingen van verwachten...

Anyway, genoeg afgedwaald: Eens even kijken of ik de Amp op een apart stopcontact kan zetten, dacht dat ik er nog eentje vrij had... Zal de reset actie nog een keer uitvoeren en kijken of het ding het weer vergeet na een tijdje.



Maus

Sony kan prima hier :P

Wat betreft de ES receivers, ik denk dat ze langer meegaan dan Marantz, en tegelijk zijn ze minder waard. De allerdikste leveren niet zo veel op, de instappers helemaal niks. Jammer want het is prima spul..

blueznl

#8
Auw, gaaf, N77ES met wappers...  notworthy

Ik was eigenlijk niet van plan om een dedicated stereo versterker toe te voegen, maar heb wel overwogen om bijvoorbeeld de fronts met een aparte versterker aan te sturen... Al is het alleen maar voor de wappers  8-)

Maus

Hij is geweldig. Heb meerdere wappers gehad maar deze straalt een soort heerschap uit.

blueznl

Ik had het nog niet gepost, maar het uiteindelijke probleem zat 'm dus toch in de versterker zelf. Gerepareerd binnen de garantie. Nu hopen dat het niet nog een keertje gebeurd...