Graaf 50B revissie

Gestart door HAL9000, december 11, 2018, 19:35:14

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

HAL9000

Ik heb de 50B weer eens op de tafel gehad. Dit maal was er een kleine klacht, bij aan en uitzetten hoor je een flinke tik. Na het vervangen van het relais was dat weg. Ik gaf wel aan dat sommige elkos er al een stuk minder uitzagen.
Bij het meten merkte je wel bij alle elko's dat er minimaal 10% capaciteit weggelopen was. 
Ik heb in plaats van de 85 graden kendeil's, 105graden bc-vishay 5000/6000uur erin gestopt.


Deze eigenaar heeft honden waardoos de versterker vrij stoffig overkomt.


Voorversterker.


Weg met die buizen.


Er heeft het een en ander gelekt!.


Alle elko's fris blauw. De buizen ook schoongemaakt, dat ruik je wel gelijk die KT90EH's worden best heet.





Oprecht een dikke mooie klinkende bak!.  Er bestaat ook een MK2 variant. Ik weet niet als die beter is. De klank is na de revisie aanzienlijk verbeterd. Voor het laag kan bijzonder diep!
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

jrm

Gave bak, heb deze bij een forum genoot mogen beluisteren en inderdaad een gruwelijk laag.

Cornelis1921

Citaat van: jrm op december 11, 2018, 22:25:30
Gave bak, heb deze bij een forum genoot mogen beluisteren en inderdaad een gruwelijk laag.
Inderdaad een bewonderenswaardige mooie versterker, ritmisch heel sterk en met en hele puntige attack voor een buizenamp. Kortom, vakwerk van Graaf. notworthy
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

xander32

Hoe oud is deze versterker? Gaan elko's enkel door het gebruik achteruit of ook door de tijd?

Zoldar

Ik denk een jaar of 14 oud. Ben van plan er nog lang mee te draaien. Kan er weer 14 jaar tegenaan
Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

HAL9000

Citaat van: xander32 op december 12, 2018, 06:38:54
Hoe oud is deze versterker? Gaan elko's enkel door het gebruik achteruit of ook door de tijd?

Beide helaas, stel je voor dat je een gloednieuwe elko hebt maakt even niet uit wat de spanning of capaciteit is. Leg deze netjes in een vochtvrij bakje op kamer temperatuur. En na 5 jaar heb je een aanzienlijk slechtere elko al! na 10 of 15 jaar kan die zelfs al defect zijn. Dit noemen ze deformeren. En bij gebruik in een buizen versterker kan je wel voorzien dat die 4xKT90's behoorlijk wat warmte afgeven. Die elko's met zwarte folie zullen die warmte prima gaan absorberen. Al moet ik eerlijk bekennen dat 4 van die kendeils maar lekte de rest niet.  :angel:
Deze versterker is geïntroduceerd in 2003.  :yes: 
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

HAL9000

Citaat van: Zoldar op december 12, 2018, 08:45:45
Ik denk een jaar of 14 oud. Ben van plan er nog lang mee te draaien. Kan er weer 14 jaar tegenaan

stupid  Wellicht eens andere eindbuizen proberen? Ik heb een paar met KT88 gezien en 6550.
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

thanatos

Citaat van: xander32 op december 12, 2018, 06:38:54
Hoe oud is deze versterker? Gaan elko's enkel door het gebruik achteruit of ook door de tijd?

Tijd onder belasting en warmte zijn de grootste boosdoeners.

Bij productie krijg je in de specs ook de minimaal gegarandeerd shelf-time mee. Maar als je ze rustig opnieuw formeert en niet gelijk de volle spanning er op mept zijn ze 95% heel goed te gebruiken als ze wat ouder zijn maar nieuw.

Citaat van: Zoldar op december 12, 2018, 08:45:45
Ik denk een jaar of 14 oud. Ben van plan er nog lang mee te draaien. Kan er weer 14 jaar tegenaan

Als er in de 14 jaar nog geen buis vervangen is zou ik zeker de eindbuizen doen. Gezien de leksporen van de caps heeft hij veel bedrijfsuren.

Als het goed is komt er dit weekend een knappe AVO tester bij de uitrusting  notworthy

Ik heb eventueel een zgan matched quad 6550 EH liggen die voor niet teveel van eigenaar mag wisselen.


Zoldar

Citaat van: HAL9000 op december 12, 2018, 08:48:52
stupid  Wellicht eens andere eindbuizen proberen? Ik heb een paar met KT88 gezien en 6550.

Proberen kan altijd. Volgens mij is de GM50b origineel geleverd met KT88 buizen.

De EH90 die er nu in zitten zijn al enkele keren vervangen. Heb er nog wel een paar liggen hier. Moet ze weer eens door laten meten om te weten of ze nog matchen en goed zijn.

Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

Zoldar

Citaat van: thanatos op december 12, 2018, 10:24:44
Tijd onder belasting en warmte zijn de grootste boosdoeners.

Bij productie krijg je in de specs ook de minimaal gegarandeerd shelf-time mee. Maar als je ze rustig opnieuw formeert en niet gelijk de volle spanning er op mept zijn ze 95% heel goed te gebruiken als ze wat ouder zijn maar nieuw.

Als er in de 14 jaar nog geen buis vervangen is zou ik zeker de eindbuizen doen. Gezien de leksporen van de caps heeft hij veel bedrijfsuren.

Als het goed is komt er dit weekend een knappe AVO tester bij de uitrusting  notworthy

Ik heb eventueel een zgan matched quad 6550 EH liggen die voor niet teveel van eigenaar mag wisselen.

Buizen zijn door mij een aantal keren vervangen. Maar beschik jij straks over een buizentester?
Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

xander32

Dank voor de uitleg heren, helder  :yes:. Voorlopig hoeft mijn 11 uit '14 nog niet geserviced te worden.

thanatos

Citaat van: Zoldar op december 12, 2018, 14:43:45
Buizen zijn door mij een aantal keren vervangen. Maar beschik jij straks over een buizentester?

Ja, als het goed is dit weekend een nette AVO tester in ontvangst nemen. Ik loop er te vaak tegen aan dat ik buizen niet goed kan meten.. hiermee hopende dat opgelost te hebben  :-)

SB_Marantz

Wanneer je aan een buizen versterker werkt is een tester een must.
Komt iets nauwer allemaal dan bij een tr variant.
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

SB_Marantz

Citaat van: thanatos op december 12, 2018, 20:15:55
Ja, als het goed is dit weekend een nette AVO tester in ontvangst nemen.


nice!
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

thanatos

Als je een buizenbak goed wilt servicen komt er goed materiaal bij kijken.

Spanningen zijn hoog en componenten (niet alleen elco's) verlopen.

Op zich kun je een versterker zelf goed gebruiken om te kijken of de buizen nog in orde zijn. Maar bij vermoedelijk defect of matchen is een goede tester noodzaak.