SR6006: nieuwe speakerset, van 5.1 naar 5.0 vraagjes

Gestart door Bartjuh, december 10, 2018, 13:30:19

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Bartjuh

Goedemiddag forumleden,

Nieuw op het forum! Mijn naam is Bart, wonende te Uden met vrouw en 2 dochters. Al jaren geniet ik van mijn SR6006, maar wilde altijd al een andere speakerset.
Ik ben nu de gelukkige eigenaar van een Jamo set, de Jamo S628 HCS (https://www.jamo.com/products/s628hcs).
De oude opstelling maakte gebruik van een subwoofer, die heb ik nu verwijderd. Het is dus een 5.0 opstelling geworden.
Ik heb Audyssey laten draaien, maar heb het gevoel dat er meer uit de speakers gehaald kan worden. Ik heb de subwoofer in speaker select op 'uit' staan, maar heeft dit toch niet ergens invloed op de frontspeakers?
Moet ik de versterker opnieuw instellen op 5.0? Ik kom er even niet uit.....

Graag hoor of het opnieuw instellen überhaupt nodig is en zo ja: wat de standaard stappen zijn om de versterker volledig in te stellen op een 5.0 configuratie.

Ik hoor graag jullie aanbevelingen!

Bart
SR6006-Jamo S628 HCS-Pioneer KRL37V

TurboMarco

Hoi Bart ,

Hoe heb je die audyssey meting gedaan ,in detail graag ?

(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Marvin

In welk opzicht verwacht je er meer uit te halen?
Diep laag, ruimtelijkheid, noem nu zelf maar even 2 dingen als voorbeeld.

Bartjuh

#3
Hoi Marco,

Even kijken of ik de juiste stappen nog weet......
Volgens mij heb ik alle speakers 'vervangen' door de nieuwe en de subwoofer los gekoppeld.
Daarna versterker aangezet, via menu aangegeven dat er geen subwoofer was (subwoofer=no) en Audyssey laten draaien op 6 (of 8 ) punten.
Wat mij verder opviel: mijn amp assign stond op zone2.....Heb ik niet veranderd.
In meen mij ook vanuit de manual te herinneren dat er (bewerkingvan tekst:) geen aparte amp instelling voor 5.0 is, maar pin mij er niet op vast!

Alvast bedankt voor de reactie.
SR6006-Jamo S628 HCS-Pioneer KRL37V

Bartjuh

#4
Hoi Marvin,

Dat ik het ondersteunende laag van de subwoofer zou missen, begrijp ik.
Ik verwacht meer vanuit het midden, het is nu wat in onbalans. Soms woofers te fel.
Als voorbeeld: bij een film deden de woofers van de s628 te fel mee. Ik heb vanuit het menu een instelling aangepast (uit mijn hoofd: lpf for lfe op -12) en toen was het al beter.
Muziek: spotify samen met mdax op light klinkt goed. Wat wel opvalt: zit er een zware baslijn in, pakt de woofer het op. Stemmen/ zang in het midden lijkt de woofer niet mee te nemen.
Ik heb ook met de crossover zitten spelen, maar heb niet het idee dat dit veel uitmaakt.
Films: Netflix, woofer van s628 overheerst, aangepast met lpf for lfe naar beneden te zetten

Het is het gevoel dat ik niet alles uit de speakers haal, wellicht omdat ik de versterker niet goed heb ingesteld op 5.0!?

Tevns heb ik gelezen dat je de frontspeakers op small in kan stellen, de bass/ middentonen zouden dan er wat meer uitkomen. Dit heb ik nog niet geprobeerd, omdat de optie van subwoofer dan automatisch weer op 'on' ging staan....

SR6006-Jamo S628 HCS-Pioneer KRL37V

Marvin

Ja als je ze als klein instelt moet er een subwoofer staan. Anders heb je helemaal geen bass.

Marvin

Zone 2 kan je gewoon weer uitzetten, zal wel per ongeluk zijn gegaan. Daarmee stuur je eventueel geluid naar een andere kamer.

Marvin

En verder zou ik even rustig wachten tot de jongens met die nieuwere receivers reageren.
Je noemt termen op die ik niet meer begrijp. [emoji23]

Bartjuh

Citaat van: marvin op december 10, 2018, 14:34:46
Zone 2 kan je gewoon weer uitzetten, zal wel per ongeluk zijn gegaan. Daarmee stuur je eventueel geluid naar een andere kamer.

Dacht ik ook, maar is het niet: de versterker geeft in het menu 'amp assign' zone 2 aan.
Schijnbaar is dat iets anders....

Bedankt voor het meedenken!
SR6006-Jamo S628 HCS-Pioneer KRL37V

Bartjuh

Citaat van: Bartjuh op december 10, 2018, 14:16:36
Hoi Marco,

Even kijken of ik de juiste stappen nog weet......
Volgens mij heb ik alle speakers 'vervangen' door de nieuwe en de subwoofer los gekoppeld.
Daarna versterker aangezet, via menu aangegeven dat er geen subwoofer was (subwoofer=no) en Audyssey laten draaien op 6 (of 8 ) punten.
Wat mij verder opviel: mijn amp assign stond op zone2.....Heb ik niet veranderd.
In meen mij ook vanuit de manual te herinneren dat er (bewerkingvan tekst:) geen aparte amp instelling voor 5.0 is, maar pin mij er niet op vast!

Naschrift: de metingen zijn vanuit centrale luisterpunt om de 30 cm gedaan.

Alvast bedankt voor de reactie.
SR6006-Jamo S628 HCS-Pioneer KRL37V

Marvin

Oh dan heb je je back surround kanalen ergens aan toegewezen. 
Kan waarschijnlijk ook gewoon uit en als het aanstaat doet het waarschijnlijk niks.

Marvin

Ik zou het eens helemaal resetten, uithuilen en opnieuw beginnen.

RHK

Als je in het scherm van de sr audio kiest kun je nog bij Audyssey de fronts op Bypass. L/R zetten. luister eens of dat gunstig verandert.
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

Bartjuh

Citaat van: RHK op december 10, 2018, 17:33:28
Als je in het scherm van de sr audio kiest kun je nog bij Audyssey de fronts op Bypass. L/R zetten. luister eens of dat gunstig verandert.

Dit klinkt inderdaad voller. Toch ga ik alles even goed instellen en ga de speaker-wizard aflopen.
Daarna Audyssey en zal het resultaat hier vermelden!
SR6006-Jamo S628 HCS-Pioneer KRL37V

Bartjuh

Goed....
Wat heb ik gedaan: vanuit wizard speaker setup, gekozen voor 'other' ipv een 5.1/7.1 opstelling.
Daarna audyssey laten draaien op 8 punten. De receiver laat alle speakers horen, echter ik ben de optie tot het gebruiken van de Audessey settings kwijt?? Ik kan dus Audyssey (multeq xt) niet selecteren.....
Dit zou het geluid juist voller moeten maken.....
Ikke niet begrijpen🤨
Doe ik iets fout?
SR6006-Jamo S628 HCS-Pioneer KRL37V