van surround naar stereo PM-11S3

Gestart door Maurice10, december 06, 2018, 16:05:23

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Maurice10

Hallo allemaal,

Ik heet Maurice ik ben nieuw op dit forum hier.  Ik hou van Marantz. Het design, het warme geluid en het gevoel bij Marantz spreken mij aan.

Ik heb wat advies nodig. Op dit moment ben ik van plan om over te stappen op een stereo-installatie. Ik heb nu nog een surround set staan. De combinatie AV8802A met de MM8077. Ik heb hier 4 Monitor Audio GX200 speakers op aangesloten en een losse Monitor Audio W15 subwoofer. Ik wil overstappen omdat ik eigenlijk bijna nooit meer films of tv kijk. Daardoor heb ik eigenlijk niets meer aan de surround kanalen. Ik luister tegenwoordig bijna alleen nog muziek dus dan zou een stereo versterker een logische keuze zijn.

Ik zoek een stereoversterker die goed matcht bij mijn speakers en ook de subwoofer gemakkelijk kan aansturen via een pre out. Ik dacht zelf aan de PM-11S3. Helaas wordt deze niet meer verkocht. Als bron dacht ik aan de ND8006. Dit is omdat tot mijn verbazing kan ik geen DSD bestanden afspelen met mijn HDD via de SA-11S3 of NA-11S1. De ND8006 kan dit wel. Zelfs het oudere model de ND8005 kan dit.
De PM-KI Ruby heeft geen pre out om mijn subwoofer aan te sluiten. Deze vind ik ook te duur worden in combinatie met de SACD speler.

Zou de PM-11S3 een goede keuze zijn voor mij?

Vriendelijke groet,

Maurice

TurboMarco

Hoi Maurice ,en welkom .

De subwoofer die je hebt heeft enkel een pre-out nodig ,de stereo ...of welke versterker dan ook heeft geen invloed op de aansturing daarvan aangezien deze een eigen eindversterker heeft .

Zoek in ieder geval naar een versterker die beschikt over een sub uitgang ,of op zijn minst een pre-out .

De Monitor Audio GX200 hebben een bovengemiddeld rendement van 89db en zijn dus redelijk makkelijk aan te sturen ,een match zal dan niet zo snel af hangen van versterker ,eerder akoestiek .

De PM-11S3 zou best een geschikt kandidaat kunnen zijn aangezien deze wel beschikt over een pre-out ,maar eerlijk gezegd vanuit mijn optiek volstaat bijna iedere versterker met deze optie's .
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Maurice10

Hoi Marco, bedankt voor je reactie.

Ik snap wat je bedoelt met dat de sub zijn eigen eindversterker heeft. Alleen het voorversterker gedeelte van de subwoofer wordt wel gedaan door de versterker toch. Scheelt dat nog veel in kwaliteit met bijvoorbeeld een PM-14S1 SE?

Kan ik mijn subwoofer dan gewoon aansluiten met 1 kanaal van de pre out op de versterker?

Hoe denk jij over de combinatie van de PM-11S3 met een ND8006. Zou er veel verschil zijn met een hoogwaardigere bron zoals de SA-KI Ruby?

Rob46

Welkom! Ik speel nu enige tijd met de ND8006. Een meer dan prima streamer en cd speler met als toetje een zeer goede dac aan boord. Mijn referenties: hiervoor een Aurender N100H gehad, een Bluesound Vault en Node. De ND8006 is multi en de kwaliteit overstijgt zijn aanschafprijs. Prima machine......het proberen waard. Wellicht dat je bij een Marantz dealer een ND8006 kan proberen.

xander32

Een ander forumlid die hier nu wat minder actief is, is ook al zo enthousiast over de ND8006 en ook hij heeft al wel het nodige gezien en gehoord.

Citaat van: Rob46 op december 06, 2018, 21:08:53
Welkom! Ik speel nu enige tijd met de ND8006. Een meer dan prima streamer en cd speler met als toetje een zeer goede dac aan boord. Mijn referenties: hiervoor een Aurender N100H gehad, een Bluesound Vault en Node. De ND8006 is multi en de kwaliteit overstijgt zijn aanschafprijs. Prima machine......het proberen waard. Wellicht dat je bij een Marantz dealer een ND8006 kan proberen.

xander32

https://link.marktplaats.nl/m1349385067

... en Marcel (H&C Hifi) heeft nog een Gold versie hier op het forum staan.
Zelf speel ik nu een aantal jaren met de 11, maar had voordien een 15 (versterker) en het verschil is er zeker, maar die is minder groot dan je zou verwachten. De 14 (se) serie is het vervolg op de 15 serie, een doorontwikkeling. Die zal er enkel beter op geworden zijn (=aanname).

Maurice10

Citaat van: xander32 op december 07, 2018, 07:11:26
Een ander forumlid die hier nu wat minder actief is, is ook al zo enthousiast over de ND8006 en ook hij heeft al wel het nodige gezien en gehoord.

Dat geloof ik. Ik las op internet ook al goede recensies. Hij heeft niet voor niks een EISA award gewonnen. Op alpha audio zijn ze ook positief. https://www.alpha-audio.nl/review/review-marantz-nd8006-streamer-dac-cd-speler/7/
Citaat: ''Yes... Marantz heeft het geflikt. Een mooie alleskunner met een zeer nette prijs. Wij zijn oprecht enthousiast over de ND8006. De reden? Het brengt de Marantz-sound weer terug. Die heerlijk 'vloeiende', ietwat warme sound. Tevens brengt het streaming, cd én een dac in één behuizing zonder merkbare concessies.''

Maurice10

Citaat van: xander32 op december 07, 2018, 07:19:47
https://link.marktplaats.nl/m1349385067

... en Marcel (H&C Hifi) heeft nog een Gold versie hier op het forum staan.
Zelf speel ik nu een aantal jaren met de 11, maar had voordien een 15 (versterker) en het verschil is er zeker, maar die is minder groot dan je zou verwachten. De 14 (se) serie is het vervolg op de 15 serie, een doorontwikkeling. Die zal er enkel beter op geworden zijn (=aanname).

Ik wil sowieso wel een gold versie kopen. Dat vind ik wel typisch Marantz. Het is alleen jammer dat ze de hoogte van de 14 serie zo laag hebben gemaakt en dat die maar 1 aansluiting heeft voor speakers. Ik heb nu zelf van die bi wire speakerkabels van Audioquest.

TurboMarco

@ Maurice10 ,

CiteerKan ik mijn subwoofer dan gewoon aansluiten met 1 kanaal van de pre out op de versterker?
De subwoofer heeft een l/r input ,dus het is dan vanzelfsprekend dat deze verbonden word met de l/r output van de versterker .

CiteerAlleen het voorversterker gedeelte van de subwoofer wordt wel gedaan door de versterker toch. Scheelt dat nog veel in kwaliteit met bijvoorbeeld een PM-14S1 SE?
Nee dat scheelt niks .

CiteerIk wil sowieso wel een gold versie kopen. Dat vind ik wel typisch Marantz. Het is alleen jammer dat ze de hoogte van de 14 serie zo laag hebben gemaakt en dat die maar 1 aansluiting heeft voor speakers. Ik heb nu zelf van die bi wire speakerkabels van Audioquest.
De bi-wire kabels kan je blijven gebruiken door ze aan de zijde van de versterker aan elkaar vast te knopen ,de uiteindelijke verbinding blijft immers hetzelfde .
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)


TurboMarco

@ joep ,

Welke streamer met voorversterker + pre out inclusief die voor een subwoofer bedoel je dan ?
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

joep

#11
Citaat van: TurboMarco op december 07, 2018, 13:05:19
@ joep ,

Welke streamer met voorversterker + pre out inclusief die voor een subwoofer bedoel je dan ?

Sterk budget afhankelijk. Maar er is zoveel bijgekomen de laatste tijd.
Even zoeken tussen merken als Wadia, Bryston, Linn, etc. etc.
Zou er eens onderzoek naar moeten doen.

xander32

Indien je bi-wire kabels heb, zit je helemaal goed, indien je bi-amping kabels hebt dien je de kabels aan de versterker kant per ls zijde samen te voegen.

Verder is er nauwelijks aanbod aan jonge Marantz versterkers; dat maakt dat je niet te kieskeurig kan zijn, zo is die welke Marcel te koop heeft nog zijn enigste ...


Citaat van: Maurice10 op december 07, 2018, 10:31:08
Ik wil sowieso wel een gold versie kopen. Dat vind ik wel typisch Marantz. Het is alleen jammer dat ze de hoogte van de 14 serie zo laag hebben gemaakt en dat die maar 1 aansluiting heeft voor speakers. Ik heb nu zelf van die bi wire speakerkabels van Audioquest.

hchifi.nl

Ik zou wanneer je bi-amp kabels hebt van audioquest deze gewoon ombouwen naar single-biwire (kost 15 euro aan materiaal)

een PM14S1 SE in gold heb ik nog 1 nieuwe staan en is mijn inziens meer dan voldoende voor de GX200
Een PM11 zal leuk staan maar in deze niet heel veel toevoegen.

De laatste PM14S1 SE mag voor 1450,00 Euro gaan
Een nieuwe ND8006 koop je voor 995,00
H&C Hifi, al ruim 20 jaar een begrip !

Nu bereikbaar via Whatsapp !! 06-13638838

Onze openingstijden :
ma GESLOTEN
di GESLOTEN
wo 10.00u-19.30u
do 10.00-19.30u
vr 10.00u-20.30u
za 10.00u-17.00u

Tel. 0031 (0) 478-515

Maurice10

Citaat van: Rob46 op december 06, 2018, 21:08:53
Welkom! Ik speel nu enige tijd met de ND8006. Een meer dan prima streamer en cd speler met als toetje een zeer goede dac aan boord. Mijn referenties: hiervoor een Aurender N100H gehad, een Bluesound Vault en Node. De ND8006 is multi en de kwaliteit overstijgt zijn aanschafprijs. Prima machine......het proberen waard. Wellicht dat je bij een Marantz dealer een ND8006 kan proberen.

Interesssant dat die zo goed bevalt. Mijn vader heeft pas een NA8005 gekocht met PM8006. Ik heb deze vandaag op mijn luidsprekers getest. Ik vind het goed klinken. Het is een stuk beter dan mijn surround combinatie. De surround voorversterker is alleen wel beter in het aansturen van de subwoofer. De AV8802A stuurt alleen de lage tonen. Wat zorgt voor een zeer strak laag. De PM8006 met pre out stuurt alle toonhoogtes naar mijn sub. Dat klinkt rommeliger. Daarnaast mis ik wel het akoestisch programma Audyssey. Het geluid klinkt wat vervormd in mijn kamer. Het klinkt wat hollig.