Stroomverbruik 6006

Gestart door michielw, december 02, 2018, 10:08:54

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

sjoek

Citaat van: DansaN op december 04, 2018, 21:04:13
Dan zou ik inderdaad maar beginnen bij de "Zone"-knop.
Waarschijnlijk staat zone 2 en/of 3 continu aan terwijl jij denkt dat de receiver op stand-by staat...

Als de receiver echt op stand-by staat, zal het lampje rood branden.

:gp: grote kans dat die heel veel stroom neemt
De Set: ,Marantz 6170, hd amp1 , bluesound node n130, Boston acoustics a26.

michielw

Citaat van: DansaN op december 04, 2018, 21:04:13
Dan zou ik inderdaad maar beginnen bij de "Zone"-knop.
Waarschijnlijk staat zone 2 en/of 3 continu aan terwijl jij denkt dat de receiver op stand-by staat...

Als de receiver echt op stand-by staat, zal het lampje rood branden.
Helder, dat is het probleem. Maar ik heb zones 2 en 3 op OFF staan en de ethernet kabel eruit gehaald + DHCP uitgezet. Dus ik denk zones uit en netwerk uit. Maar het lampje blijft oranje branden. Vreemd vind ik wel dat ik de muziek nog steeds van de iMac afspeel. Niet meer via de Mac ingang (die staat nu uit) maar via Chromecast (op de DVD ingang). De Mac hangt nog wel in de router maar de Marantz niet. Signaal moet dus draadloos van de router naar de Chromecast gaan.
De conclusie lijkt me dat de Marantz blijft zoeken of sturen naar iets maar ik zou niet weten wat.

DansaN

Citaat van: michielw op december 05, 2018, 11:27:22
Helder, dat is het probleem. Maar ik heb zones 2 en 3 op OFF staan en de ethernet kabel eruit gehaald + DHCP uitgezet. Dus ik denk zones uit en netwerk uit. Maar het lampje blijft oranje branden. Vreemd vind ik wel dat ik de muziek nog steeds van de iMac afspeel. Niet meer via de Mac ingang (die staat nu uit) maar via Chromecast (op de DVD ingang). De Mac hangt nog wel in de router maar de Marantz niet. Signaal moet dus draadloos van de router naar de Chromecast gaan.
De conclusie lijkt me dat de Marantz blijft zoeken of sturen naar iets maar ik zou niet weten wat.
Zet CEC ook eens uit in de instellingen (ergens bij HDMI instellingen uit mijn hoofd).
Ik zie dat je een Chromecast hebt aangesloten; wellicht via HDMI?

michielw

Citaat van: DansaN op december 05, 2018, 17:08:53
Zet CEC ook eens uit in de instellingen (ergens bij HDMI instellingen uit mijn hoofd).
Ik zie dat je een Chromecast hebt aangesloten; wellicht via HDMI?
Geen idee wat de CEC is maar zal het doen :-). Heb bij de instellingen ook nog netwerk standby uitgezet maar ook dat hielp niet. Ik heb alle aansluitingen er stuk voor stuk uitgehaald maar dat baat ook niet. Zit 'm dus ergens in de instellingen van de versterker zelf. Ik heb idd 2 HDMI in (die van KPN nu dus 'dood') en de andere is idd de Chromecast. Plus een HDMI out naar de TV.

renes59

Geloof niet dat door instellingen van een receiver anders te zetten je stroomverbruik lager wordt, het is geen lasapparaat. Zoveel stroom verbruikt een stereoset niet.
Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

Maus

Ja reken dat maar eens na ;) Wij zaten op een verbruik van 600-700kwh per jaar. Met de komst van 2 beveiligingscamera's (helaas nodig) en bijbehorende NAS, is het verbruik verdubbeld. Een versterker die 30w standby gebruikt, wat helemaal niet gek is als de processor ingeschakeld is en dus het hele ding in principe aan staat, kost je bijna 263kwh op jaarbasis.

DansaN

Citaat van: michielw op december 05, 2018, 18:16:02
Geen idee wat de CEC is maar zal het doen :-). Heb bij de instellingen ook nog netwerk standby uitgezet maar ook dat hielp niet. Ik heb alle aansluitingen er stuk voor stuk uitgehaald maar dat baat ook niet. Zit 'm dus ergens in de instellingen van de versterker zelf. Ik heb idd 2 HDMI in (die van KPN nu dus 'dood') en de andere is idd de Chromecast. Plus een HDMI out naar de TV.
Volgens Marantz zal de CEC het probleem zijn:

https://marantz-nl.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/998/~/mijn-av-receiver-met-hdmi-1.4-blijft-in-de-standby-modus-zeer-warm.-de

Marvin

Dat komt op iets meer dan €50 per jaar uit bij Nuon, is toch bijna €5 per maand.
Het is een begin. 

Mac-kees61

#23
Voor paar centen koop je bij action een simpel verbruikersmetertje, paar dagen er tussen en je weet al meer.
Voordeel is dat je dat ding door je hele huis kan gebruiken.
Ben er ook mee de boot ingegaan door plasma tv veel te veel en  te lang gebruiken, kreng lustte gewoon 350 watt tijdens gebruik. Nou dat die je dus maar1 jaar.
Kan me niet voorstellen dat een versterker je op jaarbasis bijna failliet wil verklaren
Gebruik al 40 jaar echt tientallen merken en soorten audio apparatuur maar ben dit nog nooit tegengekomen.


renes59

Ons energieverbruik?, ben daar nooit mee bezig weet het ook niet. We doen ons ding en dat kost energie, niks overbodig volgens ons. Elk jaar ongeveer quitte, meestal een paar € terug. Bezuinigen zijn we niet mee bezig, als we iets nieuws kopen is dat ook niet het eerste waar we naar kijken.
Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

michielw

Citaat van: renes59 op december 05, 2018, 18:22:02
Geloof niet dat door instellingen van een receiver anders te zetten je stroomverbruik lager wordt, het is geen lasapparaat. Zoveel stroom verbruikt een stereoset niet.
Nee dat snap ik maar zoals ik het begin van dit draadjes staat is het onderdeel van het nagaan van mijn algemene stroomverbruik. Toen viel het me op dat de Marantz altijd 'aan' blijft. Ik heb mijn laders ook gewoon altijd aan want dat verbruikt niets en het verbruik van de versterker zal me evenmin de kop kosten maar ik wil gewoon dat het goed zit en dat ie uit gaat. Hij staat nu ook 24/7 warm te zijn en dat zit me gewoon niet lekker, los van de kosten dus.

renes59

Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

michielw

Citaat van: Mac-kees61 op december 06, 2018, 01:10:19
Voor paar centen koop je bij action een simpel verbruikersmetertje, paar dagen er tussen en je weet al meer.
Voordeel is dat je dat ding door je hele huis kan gebruiken.
Ben er ook mee de boot ingegaan door plasma tv veel te veel en  te lang gebruiken, kreng lustte gewoon 350 watt tijdens gebruik. Nou dat die je dus maar1 jaar.
Kan me niet voorstellen dat een versterker je op jaarbasis bijna failliet wil verklaren
Gebruik al 40 jaar echt tientallen merken en soorten audio apparatuur maar ben dit nog nooit tegengekomen.
Dat is sowieso een goed idee, voor al mijn apparaten, ga ik doen! Dank


michielw

ALLEN UPDATE
ten eerste weer dank voor het meedenken allen. Ik heb nu zoveel zitten rommelen dat het een chaos is. Geen geluid meer van de Mac en anders geeft de Chromecast nu alleen via de TV geluid. Kortom ik heb van alles vernaggeld en ga het maar compleet opnieuw opbouwen vanavond. Moet zeggen dat die GUI nou ook niet echt geweldig is, althans voor mijn brein...
Wordt vervolgd. En dat van de CEC kan zeker waar zijn. Als ik via de KPN Box (ingang SAT) TV en geluid kreeg en de versterker uitzette, kwam na 2 seconden het beeld terug met geluid via de TV.