Marantz 112 revisie

Gestart door HAL9000, november 30, 2018, 15:50:13

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

HAL9000

Kleine foto reportage van een marantz 112 tuner. Top van de kleine serie, dit model kom je wel vaker tegen met een defecte discriminator spoel. Dit exemplaar werkte nog helemaal. Verliep iets en er waren wat lampjes defect.


Alles oud.


Alle elko's vervangen.


Oude meuk.



Ik moet een nieuwe tafel!  :roll:

Leuke tuner! netjes afgewerkt van binnen, wel een slag mooier gedaan dan de 104/105. Qua ontvangst merk je niet echt veel verschil.

Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

jrm

Mooi werk weer Jon!

Hoe verhoudt deze 112 dan weer met de 115/115b?

HAL9000

Citaat van: jrm op november 30, 2018, 18:37:11
Mooi werk weer Jon!

Hoe verhoudt deze 112 dan weer met de 115/115b?

Dankjewel!

De 115 tuner (de tuner met 2 metertje in één met schroefjes aan de front plaat) Die is ouder en veel beter, die tuner wordt ook gebruikt in de 2270 en 2245 receivers. Die geen eigenlijk nooit stuk en is que gevoeligheid erg hoog. De 115B zou volgens spec net zo goed als niet beter zijn. En dat is oprecht een k*t ding. Ik vind hem prachtig maar vaak stereo defect. En ontvangst is ook erg slecht!  De 112 is een goede mid class tuner.  De 115 heb ik hoger in het vaandel.

De beste tuner zie ik ooit gehad heb ik de model 120 en 20B. Die ontvangen alles bijna geruisloos.
Dit is de 120

Echt een leuke tuner er staat er nu een te koop op MP. Zie link:

https://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en-foto/tuners/m1325547164-marantz-120-tuner.html?c=be2da871b0d84f75c3056cc6db858f31&previousPage=lr

480,- is een pittge prijs voor een 48 jaar oude tuner, maar dan heb je wel wat. Deze moet wel gereviseerd worden, want er zit ELNA in die erg traag worden en de scope sectie van de voeding liggen de elco's er vaak al uit. STank en verloop als gevolg.

De model 20B

Is de transistor tegenhanger van de befaamde 10B. Ik heb deze ooit voor 200 euro gekocht. Nieuwe lampjes etc erin gezet. werkte perfect. Heeft overigens een paars display en niet blauw! Ik heb deze weg gedaan omdat deze unit een beetje onmogelijk is om in een set (boven op elkaar) te plaatsen. Hij is heel diep.  Ook hebben deze tuner geen kap. Dus alle elektronica is zichtbaar. Zoals buffer elko's en trafo etc, er zit wel standaard een woodcase omheen!   

Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

HAL9000

En je hebt ook nog de 125.


Alle exemplaren die ik heb gehad, hadden vergelijkbare problemen. Als die van de 115B. Onbetrouwbare unit.

Ik wil morgen of overmorgen een 150 (blauwe scope) hier posten die ik heb gereviseerd. Die is al eens gerepareerd omdat stereo decoder niet meer reageerde op de pilot tone  :schater:

Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

Simon_Jaarsma

Weer netjes gedaan Jon! tuners van Marantz zijn altijd mooi om te zien. Maar mijn voorkeur gaat naar Kenwood tuners
VintageStereo op YT

jrm

Citaat van: HAL9000 op november 30, 2018, 20:42:15
Dankjewel!

De 115 tuner (de tuner met 2 metertje in één met schroefjes aan de front plaat) Die is ouder en veel beter, die tuner wordt ook gebruikt in de 2270 en 2245 receivers. Die geen eigenlijk nooit stuk en is que gevoeligheid erg hoog. De 115B zou volgens spec net zo goed als niet beter zijn. En dat is oprecht een k*t ding. Ik vind hem prachtig maar vaak stereo defect. En ontvangst is ook erg slecht!  De 112 is een goede mid class tuner.  De 115 heb ik hoger in het vaandel.

De beste tuner zie ik ooit gehad heb ik de model 120 en 20B. Die ontvangen alles bijna geruisloos.
Dit is de 120

Echt een leuke tuner er staat er nu een te koop op MP. Zie link:

https://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en-foto/tuners/m1325547164-marantz-120-tuner.html?c=be2da871b0d84f75c3056cc6db858f31&previousPage=lr

480,- is een pittge prijs voor een 48 jaar oude tuner, maar dan heb je wel wat. Deze moet wel gereviseerd worden, want er zit ELNA in die erg traag worden en de scope sectie van de voeding liggen de elco's er vaak al uit. STank en verloop als gevolg.

De model 20B

Is de transistor tegenhanger van de befaamde 10B. Ik heb deze ooit voor 200 euro gekocht. Nieuwe lampjes etc erin gezet. werkte perfect. Heeft overigens een paars display en niet blauw! Ik heb deze weg gedaan omdat deze unit een beetje onmogelijk is om in een set (boven op elkaar) te plaatsen. Hij is heel diep.  Ook hebben deze tuner geen kap. Dus alle elektronica is zichtbaar. Zoals buffer elko's en trafo etc, er zit wel standaard een woodcase omheen!   

Dank voor je antwoord, inderdaad heb ik problemen met stereo ontvangst, maar geeft een fraai geluid.