Revisie Pioneer SA-9500MKII

Gestart door HAL9000, november 30, 2018, 15:38:51

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

HAL9000

Ik heb weer eens een Pioneer SA9500MKII op de tafel gehad. Dit is de variant met dubbele voeding, de standaard 9500 is een dikke bak om te zien, echter klinkt die lang zo mooi niet als deze. En ook de prestaties vallen erg tegen.

Dit exemplaar werkte wel, moet helemaal gereviseerd worden.


Alles oud, ziet er netjes uit. Best imposant.


De onderkant, best wat hitteschade te zien. Veel slechte tin bindingen. Mag overigens ook wel na 45 jaar.


De originele vleugel eindtransistoren die overigens ongelooflijk zeldzaam beginnen te worden. Marantz gebruikt deze ook in de 1122DC en de 1090. Meerdere pioneers hebben dit type. Als deze defect gaan kan het best een probleem worden om dit netjes te repareren. Terwijl de spec's helemaal niet bijzonder zijn!  redface


Centrale print zit de voeding op en een gedeelte van de tone modes. Bij deze versterkers gaan altijd de voedingen stuk. Een complementair paartje met koellichamen zal stuk zijn! Makkelijk te vervangen met TIP41C/42C.


Zie hier de voeding gereviseerd.


Nieuw relais


Phono oud


Deze versterker heeft best een uitgebreide phono stage waarbij de ladingen en impedantie kan vervangen.


Eindversterker drive print oud.


Alle door gesoldeerd en vertint.


Nieuwe elko's en de duo transistor A793 vervangen. Die dingen zijn een gigantische bron van ellende. Deze had gelukkig geen oxidatie aan de pootjes. Ik heb er een paar gehad die totaal verrot waren, en omdat deze voorin de stage zitten kunnen ze de eindversterker compleet om zeep helpen.



Vier nieuwe voeding elko's en de toon versterker ook gereviseerd.


Alle oude troep.



Veel spectaculaire lampjes en VU-meters heeft deze versterker niet, desalniettemin is het echt een top versterker.
Goede heldere klank, een beetje killer dan een marantz versterker van dit caliber. Dit maakt natuurlijk weinig uit op warm klinkende speakers.
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

NB

Mooi werk verricht weer. Ik vind het een mooie versterker. Zonder poespas.
Kamer set:
Marantz PM 6007 - Q Acoustics 3050 - Infinity Alpha 10 - Yamaha CDS303 - Marantz cd 5000-
Pioneer DV-50LX- Bluetooth receiver BLS- B11.
Sennheisser HD 700 en Sennheiser IE 800.

Slaapkamer:
PM 6004, Mistral Bow 3, Philips cd 723, Dab+tuner.

Cornelis1921

Leuke lees- en kijkstof van de revisie van deze bijzondere versterker, Jon. Top! notworthy P.S. Wat is het nomiale vermogen van dit mooie beestje?
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

jrm

Citaat van: Cornelis1921 op november 30, 2018, 18:07:04
Leuke lees- en kijkstof van de revisie van deze bijzondere versterker, Jon. Top! notworthy P.S. Wat is het nomiale vermogen van dit mooie beestje?

:gp:

Zeker weer mooi kijk en leesvoer Jon!

Rob46

Citaat van: Nb op november 30, 2018, 15:59:00
Mooi werk verricht weer. Ik vind het een mooie versterker. Zonder poespas.

Inderdaad heel anders dan de huidige componenten. Prachtige revisie ....

HAL9000

Citaat van: Cornelis1921 op november 30, 2018, 18:07:04
Leuke lees- en kijkstof van de revisie van deze bijzondere versterker, Jon. Top! notworthy P.S. Wat is het nomiale vermogen van dit mooie beestje?

Cor,

Maar 2x80watt bij 8ohm.  Ik heb er net voor clipping 93watt uitgekregen.  :yes:

Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

Simon_Jaarsma

VintageStereo op YT

Cornelis1921

Citaat van: HAL9000 op november 30, 2018, 20:55:59
Cor,

Maar 2x80watt bij 8ohm.  Ik heb er net voor clipping 93watt uitgekregen.  :yes:
Dat is ruim voldoende voor een versterker van deze generatie, was nog van voor he digitale tijdperk. Dank je voor het antwoord, Jon. :-)
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

HAL9000

Citaat van: Cornelis1921 op november 30, 2018, 23:02:48
Dat is ruim voldoende voor een versterker van deze generatie, was nog van voor he digitale tijdperk. Dank je voor het antwoord, Jon. :-)

welke versterker luister je nu naar Cor?
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

Cornelis1921

#9
Citaat van: HAL9000 op december 01, 2018, 01:19:38
welke versterker luister je nu naar Cor?
PM8005, Jon. Vind ik overigens ook een fijne versterker, ondanks het feit dat deze versterker relatief weinig enthousiastelingen kent, zelfs fijner dan zijn directe voorganger, de PM7200, die ik te "warm" vonden klinken, de PM8005 klinkt daarmee vergeleken aanzienlijker "frisser" of "levendiger". Ik weet nog wel dat de PM7200 een fijne en goede versterker vind binnen zijn prijsklasse, kreeg dan bij introductie 5/5 sterren van What HiFi?
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

tbanis55

Dat was een mooi stukje project management!
Altijd goed om zoveel mogelijk detail foto's te maken. Natuurlijk in combinatie met de service doc.
Nogmaals, goed werk,!
Ton