Marantz pm-10

Gestart door Lagavulin, november 12, 2018, 19:32:42

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Paul

#15
Citaat van: joep op november 20, 2018, 16:58:05
Een versterker moet je ook een beetje "liggen". Grote namen en dikke prijzen zeggen mij niets. Heb je een versterker een tijdje in huis dan begin je dat pas in te zien. De eerst zo hoog de hemel in geprezen versterker kan na enkele maanden of een jaar best wel eens helemaal niet meer bevallen. Heb het zelf meegemaakt met een Accuphase E350. Eerst vond ik hem geweldig maar maanden later helemaal niet meer. Ook wat anderen ervan vinden zegt mij niets. De tests op internet of in de boekjes nog minder. En of ze nu zeggen dat het een a, b of c bak is al helemaal niet. Ben nu na een Accuphase gehad te hebben tevreden met de Marantz PM-11s3. Maar dat kan morgen anders zijn.

Vroeger had ik bij uitkomst gelijk een PM-10 besteld. Daarvan ben ik nu een beetje genezen.  :-o :-o :-o

Citeer

:gp:

Speel al geruime tijd met een E205 lekker vintage in combinatie met Kef Concerto luidsprekers en de nieuwe  Marantz meuk is ook niet mijn ding.
Maar zo audio hobbyt ieder op zijn manier en geloof me beroerd klinkt het niet.

Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

TurboMarco

Citaat van: Vinyl_Fuchs op november 20, 2018, 17:05:20
Misschien voor de volgende Marantz-bijenkomst een idee: "blind" een pm11s3 met een pm10 vergelijken.
Ken jij iemand met een PM10 dan ?
Maar mocht het er van komen ben ik daar graag bij .
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

TurboMarco

Citaat van: joep op november 20, 2018, 16:58:05
Een versterker moet je ook een beetje "liggen". Grote namen en dikke prijzen zeggen mij niets. Heb je een versterker een tijdje in huis dan begin je dat pas in te zien. De eerst zo hoog de hemel in geprezen versterker kan na enkele maanden of een jaar best wel eens helemaal niet meer bevallen. Heb het zelf meegemaakt met een Accuphase E350. Eerst vond ik hem geweldig maar maanden later helemaal niet meer. Ook wat anderen ervan vinden zegt mij niets. De tests op internet of in de boekjes nog minder. En of ze nu zeggen dat het een a, b of c bak is al helemaal niet. Ben nu na een Accuphase gehad te hebben tevreden met de Marantz PM-11s3. Maar dat kan morgen anders zijn.

Vroeger had ik bij uitkomst gelijk een PM-10 besteld. Daarvan ben ik nu een beetje genezen.  :-o :-o :-o
Vroeger trok ik ook heel snel de knip ,dat lukt nu niet meer .
Ik heb eens een Krell versterker in huis gehad die bijna overal de hemel in geprezen werd ,mij deed het niet zoveel ,ja hij deed wat hij moest doen ....en behoorlijk ook (de hitte wat van dat ding af kwam ook) .

Er is zoveel moois te koop ,maar tevredenheid is haast niet te betalen .
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

thanatos

Citaat van: TurboMarco op november 20, 2018, 14:52:01
Ik zie de eerder genoemde Accuphase E600 van 1 maand oud voor 3500,- minder dan de nieuwprijs van 10k .
Daar schrijf je dus ook een bak op af !  :-o
Hoe kom je daarbij ? ,heb je daar een bron van ?

Je kan met geen mogelijkheid een audiogerelateerd forum als ijkpunt nemen ,relatief gezien zijn er dan simpel te weinig consumenten vertegenwoordigd + dat de meesten niet eens weten welke versterkers uitgerust zijn met welke techniek dan ook ,zie de aannames dat class d een digitale versterker zou zijn .
De merken zoals je noemt en in het bijzonder Chapter Audio en ook Lyngdorf zijn tamelijk onbekend ,en onbekend maakt onbemind ,daardoor is het logisch dat daar een hoge afschrijving plaatsvind ,dat heeft niets te doen met het feit dat er mogelijke class d exemplaren bij zitten .

Persoonlijk heb ik een aversie tegen class a versterkers ,de reden daarvoor is de lage efficiëntie  en de veel te hoge aanschafprijs in het geval van nieuw speelt daar ook een grote rol in .

Over de PM10 valt niet veel te zeggen als het gaat om de afschrijving ,want waar is het aanbod van 2e hands exemplaren ?

In audioland is het net als met pc land ,en ja zelfs autoland ,ongeacht merk type en weet ik wat nog meer de afschrijving op die nieuwe producten zijn altijd hoog ,er moet namelijk op een dergelijk nieuw product winst gemaakt worden ,en juist in dat kleine segment waar merken zoals Accuphase en ook ML zich in bevinden zijn voor de meeste consumenten onbekend terrein .
Tja dan krijg je vanzelf een klein groepje zelfbenoemde audioliefhebbers .

Maar om terug te komen op de PM10 ,men vind deze te duur ,dat zie je aan de zure reacties .
Mijn hoop is in ieder geval dat Marantz de class d techniek verder uitbreid naar de gehele line-up versterkers ,helemaal wanneer ze dit doortrekken naar de ht bakken .
De vermeende klankverschillen laat ik dan voor wat het is ,het is voor mijn gevoel ook aan het doorslaan .

Een pakje shag is pas duur ,deze kost 10,- en drie dagen later is het 100% afgeschreven ,in dat licht valt de adviesprijs van een PM10 nog wel mee  :wink:

edit: de door jou aangehaalde ML No.53 is geen class D versterker (zie link)
https://www.stereophile.com/content/mark-levinson-no53-reference-monoblock-power-amplifier

Blijft een lastig verhaal, diverse mensen met andere inzichten, wensen en ervaringen. Ik heb geen bronnen voor je.. Mijn uitlatingen mag je zonder referentie nemen.. of niet lezen/geen waarde aan hechten.

Ik ga zelf inmiddels een tijdje mee in de audio liefhebberij. Heb zowel hobbymatig als ook commercieel regelmatig contact met fabrikanten, importeurs, leveranciers en handelaren. Mijn mening hierover is dus op gevoel gebaseerd. Persoonlijk ken ik geen enkele audiofiel of doorgeslagen liefhebber met Class D techniek in zijn set.

Een aversie hebben tegen Class A kan alleen maar op basis van je gevoel zijn. Inefficiënt ja, daarmee wel simpel en laag in vervorming. De basis voor een goed klankmatig concept, dus goed. Voor het milieu slecht.. Als dat een motivatie is valt die te respecteren. Maar vergeet niet de je pre gain, voorversterking, output stages in je bronnen vrijwel allemaal Class A schakelingen met reden..

Class D concepten van nu zijn beter dan die van 10 jaar terug. Voor veel vermogen, onvoorwaardelijk stabiel compact en warmte vrij perfect. Daarom in een geïntegreerde of HT bak logische keuze en voor veel mensen ook meer dan voldoende. Maar ga je echt op audiofiel niveau dan gaan mensen voor harmonie, evenwicht, gevoel en geluidsbeeld. Ik ben daar nog nooit een Class D opstelling tegen gekomen.

Maar we draven door.. doen wat je leuk vind en geniet daarvan.. meerdere wegen die naar Rome gaan en die diversiteit maakt het reizen leuk  :wink:

thanatos

Citaat van: TurboMarco op november 20, 2018, 18:31:19
Vroeger trok ik ook heel snel de knip ,dat lukt nu niet meer .
Ik heb eens een Krell versterker in huis gehad die bijna overal de hemel in geprezen werd ,mij deed het niet zoveel ,ja hij deed wat hij moest doen ....en behoorlijk ook (de hitte wat van dat ding af kwam ook) .

Er is zoveel moois te koop ,maar tevredenheid is haast niet te betalen .

Krells zijn ook niet zaligmakend.. Oude KSA konden vrij schel zijn. Ik heb nog een KSA-50S staan in onderdelen..  HLP

Paul

Citaat van: TurboMarco op november 20, 2018, 18:31:19
Vroeger trok ik ook heel snel de knip ,dat lukt nu niet meer .
Ik heb eens een Krell versterker in huis gehad die bijna overal de hemel in geprezen werd ,mij deed het niet zoveel ,ja hij deed wat hij moest doen ....en behoorlijk ook (de hitte wat van dat ding af kwam ook) .

Er is zoveel moois te koop ,maar tevredenheid is haast niet te betalen .


Is ook afhankelijk van hoe hoog je de lat voor jezelf legt.
Weet een beetje wat jij in huis hebt gehad dus geen reden tot klagen. 
Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

pameijer

Ik lees deze discussie met veel plezier. Ik merk respect, inzicht en emotie. Heerlijk, ga zo door mannen!
Anthem MRX1120 / Sony UBP-X800M2 / Technics SL2000 + NAD PP2i/ Apple TV 4K + Nvidia Shield + Vero 4K+/ Vu+ Duo2 / LG 55C7 / JVC X7900 met iVisions Cinema 4K 260 cm / AVI ADM9.1RS actives front en center + AVI DM5 rears + 4x Micca M8C + Rythmik E15

thanatos

https://www.youtube.com/embed/hG3ShA417Kw

Hier een youtube filmpje van Paul McGowan, waarin hij aangeeft dat Class D goed is maar absoluut tekortkomingen kent.

Wel een praatje voor eigen parochie, hij praat over zijn eigen merk/producten. Maar geeft ook duidelijk aan dat zelfs een van zijn eigen Class D producten niet in de buurt komt bij zijn high-end lijn.

Geen feitelijk bewijs, maar wel recente uiting van een high-end producent over class D en de toekomst er van.

TurboMarco

Lekker vaag verhaal ,iedere onderbouwing ontbreekt .
De beste man begint over het luistervergelijk waarbij vermeld word dat de meerderheid geen verschil hoort ,nou laten we dat even voor wat het is ,dat vergelijken met class d en a/b ken ik mij nog goed heugen van het blauwe forum .
Niet 1 kon het verschil duiden ....helemaal niemand !

Natuurlijk hingen aan die toestellen ook geen ps audio kabels en conditioners ,dat zal het hem zijn  :-D

Ik zou hem wel eens aan tafel bij Bruno Putzeys willen zien zitten .

https://youtu.be/gZnHr5s_vdM
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Vinyl_Fuchs

Bij mij komt geen klasse d in huis voor stereo doeleinden, hoe goed en efficiënt het ook mag zijn. Ik hou het bij mijn inefficiënte buizen- en vintage transistorversterkers. Dat is het leuke van onze hobby: ieder zijn ding. Niet ten nadele van de klasse d overigens, maar voor mij niet interessant.

Zelfs triode dick is ervan gecharmeerd.

https://audio-creative.nl/recensie-2/klasse-d-versterkers/


Main set up:
Vv.: Nat Audio Plasma R; E.v. 2x Nat Audio Se1 Mk II; Sacd-speler: Sony scd555 ES met art-speakmod.; Platenspeler: Denon SL 7D; Element: Denon DL-A100; Phono: ASR Audio Basis Exclusive X2; Marantz ND8006; AKG Q701; LS: Klipsch La Scala ALK.

thanatos

Citaat van: TurboMarco op november 21, 2018, 23:47:47
Lekker vaag verhaal ,iedere onderbouwing ontbreekt .
De beste man begint over het luistervergelijk waarbij vermeld word dat de meerderheid geen verschil hoort ,nou laten we dat even voor wat het is ,dat vergelijken met class d en a/b ken ik mij nog goed heugen van het blauwe forum .
Niet 1 kon het verschil duiden ....helemaal niemand !

Natuurlijk hingen aan die toestellen ook geen ps audio kabels en conditioners ,dat zal het hem zijn  :-D

Ik zou hem wel eens aan tafel bij Bruno Putzeys willen zien zitten .

https://youtu.be/gZnHr5s_vdM

McGowan is een van de grotere namen in audioland.. Hij is juist vrij nuchter op het gebied van techniek. Vandaar ook zijn handel in Power conditioners omdat die gewoon zeer praktisch zijn waar nodig (wereldwijde markt he). Zijn podcasts zijn bedoeld voor breed publiek en daarom bewust niet technisch en wat komisch.

Class D en in het bijzonder Hypex en oud B&O IcePower zijn op zich zelf schitterende ontwikkelingen met hele goede bruikbare toepassingen. De laatste jaren absoluut beter dan wat het was.

Ik heb regelmatig actieve monitoren onderhanden waarin met DSP en enorme vermogens per driver men waanzinnig goede luidsprekers kan maken. Hierdoor kunnen kabinetten kleiner en krijg je mooie creaties zoals Kii, Barefoot en D&D. Meettechnisch en in performance schitterend.

Tegenwoordig vind men de Hypex goed genoeg voor de midrange en tweeters. In generaties hiervoor zaten er nog AB versterkers voor.

Maar toch blijft een mooie buizen setup met een hele analoge voorketen het anders doen dan bovengenoemde.. Als je ooit de kans krijgt een mooi systeem volledig met buizen en analoge bron (tape bv) te beluisteren zeker doen. Dan zul je ook horen wat ik bedoel.

RHK

Ik heb de PM8000 gehad en die klonk in de A stand geschakeld, warm en mooi. (B ook). Had maar weinig volume nodig om de huiskamer te vullen. Ik heb nu de Rotel (D), geschakeld als eindversterker op de SR7008. Heeft relatief meer volume nodig, maar klinkt ook mooi en gedetailleerd, maar wel anders dan de PM8000. Of dat komt komt door de voorversterking van de SR, kan ik niet beoordelen en weet ik ook niet.  Beide klinken dus goed, doch in mijn geval verschillend.
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

joep

Citaat van: TurboMarco op november 21, 2018, 23:47:47
Lekker vaag verhaal ,iedere onderbouwing ontbreekt .
De beste man begint over het luistervergelijk waarbij vermeld word dat de meerderheid geen verschil hoort ,nou laten we dat even voor wat het is ,dat vergelijken met class d en a/b ken ik mij nog goed heugen van het blauwe forum .
Niet 1 kon het verschil duiden ....helemaal niemand !

Natuurlijk hingen aan die toestellen ook geen ps audio kabels en conditioners ,dat zal het hem zijn  :-D

Ik zou hem wel eens aan tafel bij Bruno Putzeys willen zien zitten .

https://youtu.be/gZnHr5s_vdM

Opgenomen in de wachtkamer van de tandarts?
Flauw om tegen Bruno te zeggen dat hij nu 12 wortelkanaal behandelingen moet ondergaan.

SB_Marantz

Mijn persoonlijke ervaringen met D is niet echt heel groot maar de eerste was de T-amp.
Ronduit slecht ....oplopende versterking in het hoog.
Zeer goed te horen en nog makkelijker zichtbaar te maken op de scope met een square wave.
Verder nog met een losse pre en eind versterker.
Bij de pre was duidelijk te horen dat deze niet recht versterkte ...zo mat als wat.
De eindversterker was prima.

Om even het 1 op 1 vergelijk van het blauwe forum aan te halen.
Dat is bij mij thuis ook gebeurt.
Ik was er toen nog van overtuigt dat mijn buizenset de vloer zou aanvegen met het el cheapo ding maar helaas.

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

tbanis55

Zo zie je maar weer:

Meten is weten, gissen is missen (en gokken is dokken) .....
Hoe dan ook, met een blokgolf is al behoorlijk goed de kwaliteit aan te geven van een versterker. Immers een blokgolf vertegenwoordigd een oneindig aantal sinussen.
Al het overige geeft kleuring en/of veranderd de versterking.
Denk bijv. aan loudness of fysiologische toonregeling, bedoeld om bij lage volumes toch een goede "beleving"te krijgen, feitelijk een compensatie voor het oor. Immers het oor wordt ongevoeliger naarmate het volume lager is/wordt specifiek in het lage- en hoge frequentiebereik.

gr.
Ton