Info over Marantz CD-150

Gestart door MarkG, november 11, 2018, 16:26:05

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

MarkG

Mijn eerste post hier. Ik heb het internet al afgezocht, maar kon niets vinden. Wat is dan de plek waar de informatie zou moeten zitten? Precies het Marantz forum. Dus even een account aangemaakt.
Ik ben vooral veel actief op het MFBfreaks.com forum, houd me bezig met verzamelen, repareren en luisteren naar op Philips gebaseerde cd-spelers. Maar luister naar veel meer dan dat en er komen ook veel meer merken op mijn werkbank dan dat wat met Philips te maken heeft. Marantz is er ook zo een.  :lol:

Ik heb mijn oog laten vallen op een Amerikaanse Marantz CD-150 (110/120V / 60Hz).
Die komt binnenkort naar mij toe, maar ik heb er helemaal niets over kunnen vinden. Geen idee wat er aan loopwerk, DAC etc. in zit. Heb dus ook nog geen schema/service manual kunnen vinden.
Foto's op internet laten wel zien dat de lade een "rechte" sleuf heeft, dus hoogstwaarschijnlijk geen Philips CDMx aan boord, want een CDM12.2/VAM1202 lijkt me van een jongere generatie.

Heeft er iemand hier toevallig meer informatie over dit bijzondere model (Het liefst een service manual)?

Als dank zal ik hier zeker foto's plaatsen van de speler en de inhoud!   :yes:


Maus

Ik denk een CD150 van Philips gezien de plaatjes op google, ook hetzelfde groene ledje in de lade :)

MarkG


MarkG

Citaat van: Maus op november 11, 2018, 18:33:29
Ik denk een CD150 van Philips gezien de plaatjes op google, ook hetzelfde groene ledje in de lade :)
Is het niet een beetje te makkelijk om alleen een groen ledje in de lade te kijken?
Er zijn heel erg veel cd-spelers met groene leds in de lades... Die zijn toch niet allemaal hetzelfde?

Het lijkt me geen CDM2 wat erin zit, want zo ziet de lade eruit:

Dat past niet met een swingarm laser.  :lol:

Daarnaast bestaat het display uit twee grote en twee kleine digits. Iets dat ik niet eerder heb gezien bij een Philips speler.
Zoals ik al in mijn introductie vertelde, ben ik bekend met de meeste Philips cd-spelers. Ik weet ook dat vele ontwerpen ook in Marantz spelers zijn gebruikt. Ik denk dat deze CD-150 daarvan afwijkt.

Ik hoop echt dat hier de kennis zit om mij iets verder te helpen.

Maus

Ik had die foto met lade niet gezien. Ben zelf meer thuis in de oude Sony's.. :D

thanatos

Veel Marantz kwam uit de Philips stal. Die vergelijking met de Philips 150 vind ik zo gek nog niet. Zelfde lade (transparant), lampje. Daar zie je al familie overeenkomsten.

Wel een risico met laser modules mocht je hem nodig hebben. En 60Hz trafo's werken niet altijd goed op 50Hz net. Dus met een step down transformator ben je er niet altijd.

Hoewie Loewie

Interessante CD-speler. Inderdaad weinig over te vinden. Ik ben benieuwd als je 'm straks binnen hebt. Hier nog een mooi plaatje van het net:




Receiver 2216 1515 - Tuner 2050 ST-50 - Deck 5010 SD1015
Setups: PM-KI Pearl Lite-PM6005-CD5005 / PM5004-CD5004-ST6003 / SR5023-CD5003
Heul veul Superscope Website: www.superscopeaudio.nl

MarkG

Het heeft even geduurd, maar hier alsnog de foto's van deze nogal onbekende CD-150 van Marantz.
Eindelijk weer eens wat tijd genomen om deze nog eens op de werkbank te zetten.









Een Sony laser, maar ik heb geen idee welk type.






Burr Brown PCM53JP-V DAC


Type plaatje achterop.


Ik heb em helaas nog niet aan de praat gekregen, mede ook omdat ik er geen service manual van heb kunnen vinden.
Misschien weet er iemand hier meer over dit type. Bijvoorbeeld wat voor een type laser dit is?
Dan kan ik misschien op basis daarvan een service manual vinden van een vergelijkbare speler.  :lol:

Storing:
Wat de speler nu doet, is hij ziet de CD, spindle motor gaat draaien.
Snelheid van de CD wordt steeds verder opgeschroefd en de tracking motor duwt de laser verder naar het midden van de CD. Tandwiel slaat dan door.
TOC kan niet gevonden worden, of misschien zelfs het inloop spoor.

Schakelaar voor begin positie werkt goed. Als ik de laser in het midden zet, gaat deze netjes bij aanzetten naar de beginstand.
Die een beetje verbuigen in verschillende standen, heeft geen effect.

Vinyl_Fuchs

Nice, mooie foto's en cd-speler.  Waar is de trafo?
Main set up:
Vv.: Nat Audio Plasma R; E.v. 2x Nat Audio Se1 Mk II; Sacd-speler: Sony scd555 ES met art-speakmod.; Platenspeler: Denon SL 7D; Element: Denon DL-A100; Phono: ASR Audio Basis Exclusive X2; Marantz ND8006; AKG Q701; LS: Klipsch La Scala ALK.

JohnWx

Citaat van: Vinyl_Fuchs op december 15, 2019, 18:28:58
Nice, mooie foto's en cd-speler.  Waar is de trafo?

Klein achter loopwerk
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

MarkG

Citaat van: Vinyl_Fuchs op december 15, 2019, 18:28:58
Nice, mooie foto's en cd-speler.  Waar is de trafo?
Dank je wel!

Citaat van: John Wx op december 15, 2019, 21:38:14
Klein achter loopwerk
Yep, klein trafootje achter het loopwerk.
Het is een 120V versie, 17W dus heeft niet zo'n grote trafo nodig.

MarkG

Het is me nog niet gelukt om deze toch wel zeldzame speler aan de praat te krijgen.
Ik wil ook een beetje ruimte maken, dus mocht iemand interesse hebben in deze speler?
Mag voor een flesje Bacardi Oakheart geruild worden...  :-D  clown1

Maus

Ik heb interesse, mits je niets versteld of op andere wijze niet-repareerbaars hebt gedaan :) Geen idee welke regio je woont?

MarkG

Dat snap ik, is niet aan gerommeld hoor.
Alleen de schakelaartjes die vol zaten met tin whisker schoongemaakt.
Kom zelf regelmatig apparaten tegen die bijna of helemaal "stuk gerepareerd" zijn.  :schater:
Heb dat soort apparaten ook liever niet.

Ik woon in de regio Arnhem.