Schema Marantz 2220 Euro

Gestart door Asmar, november 10, 2018, 18:00:01

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Asmar

Hallo, ik ben nieuw op dit forum hier en zal me dan ook even netjes voorstellen.

58j. jong, "gebeten" door soldeerbout op 7-jarige leeftijd, hoogfrequent had toen ook al mijn interesse, 1e radio op 10jarige leeftijd, eigengemaakte mengpaneel met draaitafels en een Marantz 22?? (van de ouders) brachten toen al serieus leven in de brouwerij..., 30 jaar ervaring in de Electro& besturingstechniek, scala aan zelfgebouwde meetapparatuur, radio tx/rx apparatuur...38j amateur licentie......

Nu ik over meer vrije tijd beschik wil ik mijn Marantz 2220 terug in orde brengen en dit is al voor 80% gelukt doch zoek het juiste schema van dit Europese-type, vandaar mijn verzoekje , kan mij iemand hieraan helpen.?
(ik heb de div kopieën al die op het net aanwezig zijn van de Amerikaanse versie)

Vinyl_Fuchs

Citaat van: Asmar op november 10, 2018, 18:00:01
Hallo, ik ben nieuw op dit forum hier en zal me dan ook even netjes voorstellen.

58j. jong, "gebeten" door soldeerbout op 7-jarige leeftijd, hoogfrequent had toen ook al mijn interesse, 1e radio op 10jarige leeftijd, eigengemaakte mengpaneel met draaitafels en een Marantz 22?? (van de ouders) brachten toen al serieus leven in de brouwerij..., 30 jaar ervaring in de Electro& besturingstechniek, scala aan zelfgebouwde meetapparatuur, radio tx/rx apparatuur...38j amateur licentie......

Nu ik over meer vrije tijd beschik wil ik mijn Marantz 2220 terug in orde brengen en dit is al voor 80% gelukt doch zoek het juiste schema van dit Europese-type, vandaar mijn verzoekje , kan mij iemand hieraan helpen.?
(ik heb de div kopieën al die op het net aanwezig zijn van de Amerikaanse versie)
Gaat wel lukken met al die techneuten alhier.
Main set up:
Vv.: Nat Audio Plasma R; E.v. 2x Nat Audio Se1 Mk II; Sacd-speler: Sony scd555 ES met art-speakmod.; Platenspeler: Denon SL 7D; Element: Denon DL-A100; Phono: ASR Audio Basis Exclusive X2; Marantz ND8006; AKG Q701; LS: Klipsch La Scala ALK.

thanatos

Citaat van: Asmar op november 10, 2018, 18:00:01
Hallo, ik ben nieuw op dit forum hier en zal me dan ook even netjes voorstellen.

58j. jong, "gebeten" door soldeerbout op 7-jarige leeftijd, hoogfrequent had toen ook al mijn interesse, 1e radio op 10jarige leeftijd, eigengemaakte mengpaneel met draaitafels en een Marantz 22?? (van de ouders) brachten toen al serieus leven in de brouwerij..., 30 jaar ervaring in de Electro& besturingstechniek, scala aan zelfgebouwde meetapparatuur, radio tx/rx apparatuur...38j amateur licentie......

Nu ik over meer vrije tijd beschik wil ik mijn Marantz 2220 terug in orde brengen en dit is al voor 80% gelukt doch zoek het juiste schema van dit Europese-type, vandaar mijn verzoekje , kan mij iemand hieraan helpen.?
(ik heb de div kopieën al die op het net aanwezig zijn van de Amerikaanse versie)

Ik heb geen EU schema, maar welke info mis / zoek je ?

Asmar

#3
Wel, als ik een apparaat open maak en zie een afwijking tegen over de schema`s wil ik altijd weten waarvoor, waarom en hoe ....

In dit geval het zekeringenblok die is bijgeplaatst op de zijkant van het eindtrappenblok is wel duidelijk waarom, echter ik wil de originele waarden hiervan achterhalen dit van alle zekeringen, omdat het originele labeltje met waarde aanduiding deels is vergaan door de tand der tijd ...







thanatos

De EU / multi voltage modellen zie je dat er meer gezekerd is. Waarde, dan zou iemand die er een heeft even meoten kijken. Maar zou uitgaan van wat er in zat.

Marantz was niet service manual / schema trouw. Het klopt vaker niet dan wel. Ik ga meestal uit van wat er in zit. Je kunt wel zien aan de type componenten en solderingen of het uit de fabriek zo was of later gemodificeerd.

Asmar

Dank voor je respons thatanos, na wat gepriegel het originele labeltje losgemaakt en alle stukjes van deze puzzel onder de "loupe" gelegd, en vergeleken met de huidige zekeringen (die gezien de lichte oxidatie) waarschijnlijk origineel zijn, waarden kwamen overeen dus dit is een probleem minder.
Ben nu de verlichting aan het aanpassen met de bekende led-buislampjes doch het resultaat is niet egaal zoals verwacht, (ben hier wel kritisch op), doch heb hier op de experimenteerbank en equivalente die ik aan het testen ben...later wel meer...

thanatos

Met de LED lampje wel warm white type gebruiken. De standaard wit en blauw geven een te fel en onnatuurlijk resultaat.

En voor het mooiste werk ook even het kalkpapier vervangen.

Asmar

#7
dit exemplaar was reeds voorzien van nieuw kalkpapiertje en led buisverlichting, doch bepaalde posities van deze schaalverlichting zijn "overbelicht", andere posities gezien de montage van dit type lamphouder zijn dan te donker....tenslotte wil ik een egaal verlicht display, ben misschien kritisch ...

Na een paar uurtjes experimenteren met led-strips die ik had gekregen van een R&D-afdeling kwam ik tot een heel goed resultaat, in totaal zijn 12 leds gebruikt, lichtkleur ~4200k. Let wel deze led`s hebben enkel een  stroombegrenzer, dus geen PWM-aansturing of dergelijke dit om storingen te voorkomen...

De voeding voor deze led-strip wou ik persé dezelfde aftakking van de trafo voor gebruiken, echter een spanning gemeten van 6,5Vac is aan de "lage" kant..., ik wou zo weinig mogelijk onderdelen gebruiken, een spanningsverdrievoudiger met enkel 3-diodes en 3 elco`s doet het voortreffelijk, enige variatie in de gekozen capaciteit waarden brengt je op de goede uitgangsspanning.

Als ik mij niet vergis heeft Saul Marantz in zijn vroegere ontwerpen ook spanningsverdubbelaars gebruikt, doen we hem met dit ook weer eer aan....

Nog een paar afbeeldingen van voor en na de verlichtingsmodificatie.



tbanis55

Goed werk !  en natuurlijk veel luisterplezier !

BTW:  mijn 2270 wijkt ook af van het "originele" schema.
Ook hier een zekering blok i.p.v. 1 enkele schroef/paneel-zekering .
Ook de elco's van de voeding hebben een grotere capaciteit.
Op het printje van de muting zit een rint-potmeterje i.p.v. een fixed weerstand.

Ongetwijfeld zijn er nog meer modificaties .

V.w.b. mijn 2218 (EU-versie)  die heeft 2x 28W i.p.v. 2x 18W.  Vermoedelijk door een zwaardere voeding.

Zo zie je maar weer,
gr
Ton

Asmar

Hé Ton, dank voor je commentaar, in real-live is het resultaat van de verlichting nog mooier dan op de foto`s.

Globaal gezien vallen de afwijkingen wel mee van dit toestel, doch informeren resulteert meestal in je voordeel.

Vind wel opmerkelijk dat het uitgangsvermogen van jouw 2018, 2x28watt afgeeft, ...verhogen van de spanning van de balanseindtrap en verlagen van de belastingsimpedantie kan je uitgangsvermogen verhogen doch wordt begrenst door de dissipatie van de gebruikte torren, maar goed, in jouw geval mooi meegenomen!

Deze 2220 geeft al wel redelijk geluid, is daarnet getuned op de juiste frequentie, verder zijn de oorspronkelijke hemelsbrede middenfrequent filters vervangen door smallere, doch (gezien mijn kritische instelling) nog niet 100% naar mijn zin, verder rest mij vanaf dit laatste punt alles nog op de meetbank aan te sluiten en evt. afregelen, dan de voorversterker en eindtrappen "doorfluiten", bekijken en beluisteren.

(Daarna kunnen de andere 2220, 2225, en 2235b onder mijn handen genomen worden, zijn allen door de vorige eigenaars na tientallen jaren off-line "even" aangesloten geweest om te testen...)

Maak mij maar lekker met je 2270!

enne ik heb evenveel plezier van deze te herstellen als te luisteren naar deze toestellen ...

gr.

Luc.