marantz 1050 zekeringen branden door , geen geluid meer

Gestart door benji, november 02, 2018, 10:26:08

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

benji

hallo iedereen,

ik ben echt wel zot van men marantz 1050 en ben niet bereid hem zomaar weg te doen zonder eerst alles geprobeerd te hebben om hem zelf te herstellen of als ik niet over de vereiste skill beschik hem te laten reviseren.

Alleen heb ik hier 0 de ballen ervaring mee en hoop ik dat jullie me hier van op aftand wat op weg kunnen zetten met jullie expertise. 

Voorlopig weet ik enkel dat de 2 glaszekeringen op de printplaat zijn doorgebrand nadat ik hem aan had gezet , en dat er sindsdien geen geluid meer uit de versterker komt.
Ik heb overal gezocht naar de juiste glaszekeringen zijnde : 250v T3,5A 5x20 . Maar tot nog toe enkel via e-bay , of Amerikaanse website met belachelijk hoge verzendkost. Ik neem aan dat ik er goed aan gedaan heb om niet de man van gotron zen advies zomaar te volgen en er een 4A in steken , gezien ik niet genoeg van elektronica afweet  weet ik niet wat de impact hiervan zou kunnen hebben op de brandveiligheid of ergere beschadiging van het toestel . Maar het kan geen kwaad het hier nog eens extra te vragen.

Gezien ik dus geen juiste zekeringen vind ( enkel 3,15A of 4A) heb ik dus nog niet kunnen testen of dit met nieuwe  zekeringen zich terug zou voordoen en dat er een tijdelijk storing is geweest of dat er wel degelijk iets kapot is en kortsluiting heeft veroorzaakt.

Ik zou graag weten hoe en waar ik begin met uitmeten en diagnose , in duidelijk simpele uitleg indien mogelijk aub alvast bedankt voor de hulp , hopelijk kan ik snel terug luisteren naar men muziek.

HAL9000

Hallo Benji,

Als beide zekeringen doorbranden dan is er zeker een fikse sluiten ergens, Vaak als die zekering doorbranden dan is er iets met de eindtransistoren aan de hand. Het beste is alle transistoren systematisch door te meten.
Met een multimeter op diode setting zou je bij een enkele kortsluitingen moeten meten.
Zie je overigens ergens verbrande weerstanden zitten?
Bij dit model zijn de iets langere transistoren de 9mm D666 B647 vaak rot. Die hebben ook zwarte oxide beschadigde pootjes.  :no:
Er zitten ook een 3-tal weerstanden in die ernstig verlopen, en zodoende de voeding kunnen ontregelen!.

Jon  byebye
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

benji

dank je voor je antwoord , ik ga dit alvast eens nakijken en dan kom ik er hier op terug met meer info  alvast bedankt groeten benjamin

Maus

Overigens is er niets bijzonders aan die zekeringen die kun je overal halen :)

NB

Bij bijvoorbeeld allekabels.nl zijn zekeringen in alle soorten & maten aan te schaffen.
Kamer set:
Marantz PM 6007 - Q Acoustics 3050 - Infinity Alpha 10 - Yamaha CDS303 - Marantz cd 5000-
Pioneer DV-50LX- Bluetooth receiver BLS- B11.
Sennheisser HD 700 en Sennheiser IE 800.

Slaapkamer:
PM 6004, Mistral Bow 3, Philips cd 723, Dab+tuner.