Keuze element.

Gestart door BVB, oktober 28, 2018, 12:42:08

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

BVB

Op dit moment werk ik met 2 Technics 1210 MK2 draaitafels, de elementen zijn Shure M44G.
Ik ben echter niet kapot van de geluidkwaliteit van deze Shure's.
Nu word me van allerlei kanten de Ortofon Concorde Club MK2 aanbevolen als zijnde een DJ element met HIFI kwaliteiten.
Maar ik twijfel of dat wel zo is.
Wellicht is het verstandiger om een HIFI element aan te schaffen.
Heeft iemand hier ervaring mee en is het mogelijk om met een HIFI element een que te zetten (het beginpunt van een track opzoeken)
Er is eigenlijk weinig te vinden hierover en een element aanschaffen is best prijzig, dus ik zou niet graag een miskleun maken.  :wink:

thanatos

Hangt een beetje af waar je het voor gaat gebruiken. Voor DJ werk is die Ortofon wel de betere keuze. Robuust en inderdaad beter geschikt om tegen de richting in te gebruiken.

Een regulier hifi element is stukken kwetsbaarder. Die zou ik niet voor DJ werk gebruiken.

BVB

Citaat van: thanatos op oktober 28, 2018, 14:21:00
Hangt een beetje af waar je het voor gaat gebruiken. Voor DJ werk is die Ortofon wel de betere keuze. Robuust en inderdaad beter geschikt om tegen de richting in te gebruiken.

Een regulier hifi element is stukken kwetsbaarder. Die zou ik niet voor DJ werk gebruiken.

Dank voor je reactie!
Heb je ook ervaring met het verschil in geluidkwaliteit tussen een DJ en een HIFI element?
Het is niet de bedoeling om de set voor DJ werk te gebruiken, echter zou het wel prettig als je een plaat "scherp" kan zetten.
Maar ik ben bang dat met een HIFI element de boel kapot gaat, hetzij de naald, hetzij de plaat.
Dat zou zonde zijn!  8-)

Maus

Ik heb een Concorde Pro S en dat is wel een leuk elementje, zeker voor het geld. Als je denkt dat je de speler stil gaat zetten met de naald er nog op, kun je beter zoiets nemen, die kan tegen achteruit draaien. De speler staat weliswaar stil maar een paar mm achteruit en je dure hifi element kan zomaar stuk zijn.

Als je het (graag) wilt kan ik wel een opname maken onder een Pioneer PLX1000... En ook een met de Ortofon 3m Bronze..

BVB

Ja, dat zou zonde zijn, het zou dus slim zijn om die Shure's te houden voor (zeg maar) het DJ gebruik en een HIFI element alleen voor het afspelen.
Ik hou me aanbevolen voor die opnames, heel benieuwd of ik daar veel verschil in hoor.
Mijn oren zijn niet audiofiel maar ik kan wel waarnemen wat goed klinkt of minder klinkt.  :yes:

Maus

Ik weet niet waar je mee luistert maar de verschillen zijn groot :) Ik zal eens kijken wat ik kan maken.

BVB

Ow...ok....Thanks!  Ik luister met mijn koptelefoon (Sennheiser) via een Marantz PM80 of Marantz SR2000.
Me dunkt dat die voldoende zijn om dat verschil waar te nemen.
Ben heel benieuwd, dank dat je de moeite wilt nemen!  :yes:

Maus

Als je vanaf je PC luistert met de interne geluidskaart is daar nog veel winst te behalen..
Welke Sennheiser heb je? Ik draai meestal met de HD660S...

Ik heb de opnames gemaakt, zo even de eerste de beste plaat naar voor gevist. Er is wel iets mis met mijn phono pre hoor ik net, want het rommelt wat in de zachte passages, alsof er gaten in vallen. Maar het geeft een aardige indruk. Voor mij grootste waarneembare verschillen: Details in de hoge tonen, rustiger in het laag vooral, wat evenwichtiger. Desalniettemin is die Bronze ook niet het beste element wat er te vinden is, wel iets wat ik op het moment van aankopen even snel kon vinden, want ik zat zonder.


http://www.filedropper.com/concordeprosdemo

http://www.filedropper.com/ortofon2mbronzedemo

BVB

#8
Goedemorgen!
Dank voor de samples Maus!
Ik heb ze beluisterd via de pc met een Sennheiser HD598.
Allereerst wil ik benadrukken dat die Concorde Pro S helemaal niet verkeerd klinkt!
Maar die Bronze is wel even een ander verhaal, klinkt idd relaxter en stabieler.
Bass is rustiger, minder punchy als bij de Pro S, middel klinkt wat minder overheersend en het hoog is bijzonder levendig en helder.
En nogmaals, die Pro S klinkt ook helemaal niet verkeerd, veel beter dan mijn Shure's!!
Tja......ik denk dat ik toch maar eens in een winkel moet gaan luisteren alvorens ik iets ga kopen.
Zo ff wat via internet bestellen lijkt me dan niet verstandig.
Maar wat een sound man.....Top!
Bedankt voor de moeite!!  :yes:

PS: van wie is die track, heerlijk nummer!

Maus

Kijk ook eens op youtube, daar zijn ook demo's te vinden die een leuke indruk geven van de verschillen.

Maus

Nummer is van The Walkabouts, Lights will stay on.

Probeer ook eens een sample te vinden van een AT95, die schijnen ook goed te zijn voor 30 euro.

BVB

Hey thanks!
Goeie tips, ga daar zeker naar kijken!
Als ik zoek op die AT95 lees je daar veel lovende ervaringen over.
Voor die prijs kan ik me daar geen buil aan vallen.
Dank voor de samples en de tips, ik ga er mee aan de slag.  :lol:

thanatos

Die AT95 is een prima element voor het geld. De AT440MLA vond ik ook een mooi element.

BVB

Citaat van: thanatos op oktober 30, 2018, 09:35:04
Die AT95 is een prima element voor het geld. De AT440MLA vond ik ook een mooi element.

OK, dank voor je ervaring!
Ik zie dat ik die ook compleet met headshell kan kopen.
Scheelt weer een hoop pielwerk!  :-)

Maus

Is zo gebeurd, en past soms mooi bij je speler. Wel netjes afstellen :)