SM-5

Gestart door xander32, oktober 19, 2018, 08:01:15

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

xander32

https://www.wenwaudio.nl/marantz-sm-5.html





Specifications Marantz SM-5 power amplifier

RMS-output at 8/4 Ohm: 100/200W
Bridge-modus, RMS at 8 Ohm: 400W
Dynamic output at 8/4/2 Ohm: -135/210/300W
Total harmon distortion: 0,005%
Damping factor: 300
Signal-to-noise ratio CD/Phono(MC/MM): 120dB
Frequency Response: 10Hz - 100kHz
Channel separation (1kHz-10kHz): 92/75dB
Dimensions (wxhxd) mm: 454x180x412
Weight kg: 32

Number of inputs: 2
Phono: -
Tape in/out: -
Rec-out: -
Goldplatet RCA connectors: all
Speakerterminals: screw, gold platet
Goldfinish: standard

i2Paq

Wat een saaie doos (letterlijk)!
Het feit dat licht sneller gaat dan geluid kan mogelijk verklaren dat iemand een helder licht lijkt, totdat hij begint te praten...

Vinyl_Fuchs

Ik zou er geen nee tegen zeggen: 33kg aan power.
Main set up:
Vv.: Nat Audio Plasma R; E.v. 2x Nat Audio Se1 Mk II; Sacd-speler: Sony scd555 ES met art-speakmod.; Platenspeler: Denon SL 7D; Element: Denon DL-A100; Phono: ASR Audio Basis Exclusive X2; Marantz ND8006; AKG Q701; LS: Klipsch La Scala ALK.

MarkII

#3
Jeey, wat een mooi apparaat. Nu nog een tweede en de BB-05 battery powered voeding, de SC-05 en dan ben je compleet.
Als ik dit zou aanschaffen dan heeft mijn huis wel een extra heipaal nodig om dat allemaal te kunnen dragen, maar ook weer een radiator of twee minder met zulke dikke klasse A versterkers :-)

Setje van het plaatje staat te koop overigens in DE

https://www.audio-markt.de/_markt/item.php?id=4263308697

HAL9000

Apart set, heb het nog nooit gezien. Die eindbak word momenteel mee gehannest. Heb die overal zien staan.
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

Ohm Ivo

Die sm5 ziet er qua specificaties en uiterlijk behoorlijk uit als de PM15 uit 1995 die ik gehad heb. Is volgens mij geen klasse A. SN van 120db bij phono mm en mc lijkt me erg rooskleurig, eerder rond 73 resp 80 db oid.
Mooie set, volgens mij redelijke prijs als hij in goede staat is.

Groet van Evert

MarkII

#6
Citaat van: Ohm Ivo op december 09, 2018, 13:15:29
Die SM5 ziet er qua specificaties en uiterlijk behoorlijk uit als de PM15 uit 1995 die ik gehad heb. Is volgens mij geen klasse A. SN van 120db bij phono mm en mc lijkt me erg rooskleurig, eerder rond 73 resp 80 db oid.
Mooie set, volgens mij redelijke prijs als hij in goede staat is.

De PM15 is de geintegreerde versie van de SM-5. En volledig Klasse A, een kachel dus maar dan ook goed gedimensioneerd qua koellichamen. Zelfde opbouw alleen voor en eindversterker geintegreerd. Netzoals de PM80 de geintegreerde versie is van de SC80 en de SM80.
http://www.thevintageknob.org/MARANTZ/SCSM80/SCSM80.html
Maar ik denk dat ik deze SM5/PM15 lijn de mooiste vind van Marantz. Dik, degelijk, volledig discreet opgebouwd, mooie componenten zoals de bijzondere Panasonic potmeter, geen fratsen zoals, puur zoals het zou moeten zijn. En dan ook niet onaardig om te zien :-)

Waarom heb jij eigenlijk jou PM15 weg gedaan als ik vragen mag?

Ohm Ivo

Tja, ik blijf er toch bij dat de SM-5 géén klasse A heeft. Voor 110/220/420W aan 8/4/2 ohm (ik kan me die specificaties nog herinneren uit een folder die ik toen nog had) zijn de koelribben veel te klein. Ook de powerconsumption van 500W is veel te laag voor pure klasse A. Hij is vrijwel identiek gebouwd als de PM-15 die geen klasse A heeft (behalve een heel klein beetje, zoals alle ab-versterkers).

Prachtige lijn en de volumeknop voelde heerlijk in de hand, met precies de juiste balans tussen soepelheid en weerstand. Bij het inschakelen vlogen regelmatig de stoppen eruit; de enorme voedingselko's laadden te snel op. Toen duidelijk werd dat we gingen emigreren naar Portugal heb ik besloten om de pm-15 weg te doen en de pm-14 te houden Ik heb nog een eigen foto met beide versterkers gebroederlijk naast elkaar). Daar waar we naar toe gingen wist ik dat de stroomvoorziening brak was en ik vreesde dat ik die grote bak niet eens zou kunnen gebruiken. Inmiddels wonen we op onszelf en is de stroom prima.

Groet van Evert

Marantzer

PM-11S1, SA-15S2, B&W CM10, SBT & BOTW

MarkII

Citaat van: Marantzer op december 10, 2018, 11:48:26
Geen Klasse-A inderdaad:

http://www.thevintageknob.org/marantz-sm-5.html

Inderdaad, wat ik mij dan afvraag of Marantz dan ooit "echte" klasse A versterkers heeft uitgebracht?

thanatos

Een tot 200W bij 4 ohm stabiele Class A is wel iets zwaarder dan 32kg en groter ivm de benodigde heatsinks.

Mooie bak, maar gewoon een A/B die waarschijnlijke door de schakeling zijn eerste wattjes in A speelt.

Marvin

Ik vind dit een vreselijk brute installatie.

Vinyl_Fuchs

Citaat van: marvin op december 10, 2018, 14:08:19
Ik vind dit een vreselijk brute installatie.
Me too. Als ie in het zwart was geweest helemaal toppie.
Main set up:
Vv.: Nat Audio Plasma R; E.v. 2x Nat Audio Se1 Mk II; Sacd-speler: Sony scd555 ES met art-speakmod.; Platenspeler: Denon SL 7D; Element: Denon DL-A100; Phono: ASR Audio Basis Exclusive X2; Marantz ND8006; AKG Q701; LS: Klipsch La Scala ALK.

SB_Marantz

Citaat van: Vinyl_Fuchs op oktober 19, 2018, 17:00:35
Ik zou er geen nee tegen zeggen: 33kg aan power.

Ik word eerder warm van een model 500 (The mighty one), SM-700/800 en 1000.  :wink:
Ook andere zoals de 250(M) 170dc etc.



Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Marvin

Niet lopen zeuren, dit ziet er gewoon bruut uit. [emoji23]