Onkyo m504

Gestart door Simon_Jaarsma, oktober 17, 2018, 15:06:48

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Simon_Jaarsma

Ik heb hier een onkyo m504 met een probleem. 2 van de grote voeding Elko's hebben gelekt. Daardoor ging de versterker niet uit protectie.

Nu heb ik ze allemaal vervangen. De polariteit zitten goed net als de kabels. Wanneer ik hem nu voorzichtig opdraait met de variac gaan de vu meters dansen ronde de 100v.

Is het normaal dat dit gebeurt omdat het een 230v apparaat is en de relais nog niet zijn ingeschakeld? Of is er nog iets mis?

Alvast bedankt

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

VintageStereo op YT

HAL9000

Laat dat duidelijk zijn dat er iets goed mis is  :schater: . Even voor de duidelijkheid schakelt de eindversterker nu wel in? zo niet? NIET meer aanzetten.  Deze VU meters hebben weinig te maken met het vermogen van de eindversterkers. Deze werken op het signaal van de voorversterker naar de eindversterker. Er zit sowieso kortsluiting bij de VU meters. Deze modellen worden heel erg warm. ik heb laatst nog een M5090 gehad, merendeel van de elko's waren 0uF door uitdroging. Als een elko uitdroogt kan je een brom horen, die brom kan jij nu wellicht zien op die VU meters die naar max schieten.

Dit is natuurlijk allemaal gok werk, meten is weten.  :yes:
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

Simon_Jaarsma

Citaat van: HAL9000 op oktober 17, 2018, 15:59:40
Laat dat duidelijk zijn dat er iets goed mis is  :schater: . Even voor de duidelijkheid schakelt de eindversterker nu wel in? zo niet? NIET meer aanzetten.  Deze VU meters hebben weinig te maken met het vermogen van de eindversterkers. Deze werken op het signaal van de voorversterker naar de eindversterker. Er zit sowieso kortsluiting bij de VU meters. Deze modellen worden heel erg warm. ik heb laatst nog een M5090 gehad, merendeel van de elko's waren 0uF door uitdroging. Als een elko uitdroogt kan je een brom horen, die brom kan jij nu wellicht zien op die VU meters die naar max schieten.

Dit is natuurlijk allemaal gok werk, meten is weten.  :yes:
Na hem aangesloten te hebben op 230v schakeld hij in prima. Het linker kanaal geeft echter nog steeds 10w aan

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

VintageStereo op YT

HAL9000

Citaat van: Simon_Jaarsma op oktober 17, 2018, 16:04:19
Na hem aangesloten te hebben op 230v schakeld hij in prima. Het linker kanaal geeft echter nog steeds 10w aan

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

ja ik zag het op de foto, allebei de kanalen geven we l''groen'' aan terwijl link 1.5VDC aangeeft. Daar gaan je tweeters absoluut kapot van. Even alles door solderen en die kleine elko's vervangen. Ik meen dat Deze DC automatisch wordt geregeld.  violent1
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

Simon_Jaarsma

Net het vervangen van voeding Elko's en een paar kleine op de power Amp board. En alles door gesoldeerd te hebben werkt hij weer!!



Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

VintageStereo op YT

HAL9000

Ben blij dat het advies geholpen heeft  :yes:  HB.  Deze onkyo's worden loei heet, alles wat heet word kan gaan slijten. En zeker elko's en tin bindingen zijn hier heel erg vatbaar voor. 
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

Simon_Jaarsma

Citaat van: HAL9000 op oktober 19, 2018, 09:55:55
Ben blij dat het advies geholpen heeft  :yes:  HB.  Deze onkyo's worden loei heet, alles wat heet word kan gaan slijten. En zeker elko's en tin bindingen zijn hier heel erg vatbaar voor.

Klopt! ik pak de voorversterker binnenkort ook. Die kan ook wel nieuw spul gebruiken. En de eind nog even afstellen
VintageStereo op YT