Bezuinigen op speakers

Gestart door Maxx Dolor, oktober 15, 2018, 22:32:31

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Maxx Dolor

In mijn zoektocht naar nieuwe speakers loop ik tegen enkele tegenstrijdige gedachten aan. Jaren ben ik aan het finetunen geweest voor mijn 5.1 opstelling. De adviezen o.a. van deze site gevolgd en small aangesloten. Klinkt lekker op mijn 4x Kef Q7 en 1x Q9. Sub is een Rel R-505.

Welnu heb ik wel interesse in andere speakers.(B&W) Echter waarom zou ik veel investeren in een dure speaker als de sub het laag voor z'n rekening neemt? Blijkbaar beoordeel ik de speakers op de lage tonen. Of is het bij een duurdere speaker weer logischer om alles op large aan te sturen. Er zijn ook goedkopere B&W in die serie, maar wil ook geen spijt krijgen.

Ik wil geen discussie uitlokken over small/large. Het gaat me er alleen om of deze instelling de keuze van een nieuwe speaker beïnvloedt.

Vinyl_Fuchs

#1
Citaat van: Maxx Dolor op oktober 15, 2018, 22:32:31
In mijn zoektocht naar nieuwe speakers loop ik tegen enkele tegenstrijdige gedachten aan. Jaren ben ik aan het finetunen geweest voor mijn 5.1 opstelling. De adviezen o.a. van deze site gevolgd en small aangesloten. Klinkt lekker op mijn 4x Kef Q7 en 1x Q9. Sub is een Rel R-505.

Welnu heb ik wel interesse in andere speakers.(B&W) Echter waarom zou ik veel investeren in een dure speaker als de sub het laag voor z'n rekening neemt? Blijkbaar beoordeel ik de speakers op de lage tonen. Of is het bij een duurdere speaker weer logischer om alles op large aan te sturen. Er zijn ook goedkopere B&W in die serie, maar wil ook geen spijt krijgen.

Ik wil geen discussie uitlokken over small/large. Het gaat me er alleen om of deze instelling de keuze van een nieuwe speaker beïnvloedt.
Als het goed klinkt, waarom veranderen?
Ben intussen wel van mening dat akoestiek/ luisterruimte i.c.m. luidspreker uitermate bepalend zijn voor het eindresultaat.
Main set up:
Vv.: Nat Audio Plasma R; E.v. 2x Nat Audio Se1 Mk II; Sacd-speler: Sony scd555 ES met art-speakmod.; Platenspeler: Denon SL 7D; Element: Denon DL-A100; Phono: ASR Audio Basis Exclusive X2; Marantz ND8006; AKG Q701; LS: Klipsch La Scala ALK.

Maus

De speaker doet veel meer dan alleen het laag. En het laag is naar mijn ervaring, altijd het meest afhankelijk van de bron en de plaatsing in de ruimte. Het lijkt me niet handig alleen dáár een speaker op te beoordelen.

Als je sub voldoet kun je prima uit de voeten met speakers die niet zoveel laag produceren.

thanatos

Speakers doen echt veel meer. Ze ontlasten met het laag in HT setup zal de weergave wel ten goede komen.

De Kef Q7 vond ik een enorme schreeuw speakers. Heel fel afgestemd.

Ipv B&W kijk eens naar de nieuwe Elac reeksen. Andrew Jones doet daar de ontwikkeling tegenwoordig en dat resulteert in een van de beste speaker:geld ratio in mijn ogen. De Debute en de Uni-Fe serie presteren erg goed.


govi73

#4
Ik heb dezelfde Sub en een kleinere speaker dan jij, namelijk de q5. Die Rel kun je hi and low aansluiten. Gebruik voor stereo hi en ht low.Zo haal je optimaal voordeel uit je speakers. In stereo worden zo dan nergens "geknepen", maar netjes ondersteunt door de sub. Stereo heb je dan automatisch op large staan. HT zet je op small.

Frits Denon

Voor mij is juist de detaillering van mid en hoog belangrijk. Dat bepaald het beeld wat je krijgt. Het laag komt wel, of van de speakers of van de sub, laag is niet richting gevoelig.

Heb laatst mijn Hepta Ace's verkocht en daarvoor op de set beneden aangesloten met en zonder sub. Met sub vond ik en de koper het erg goed klinken, Niet zo goed als met de grotere Four Tunes, maar als ik die er niet had staan en ook niet had gehad, was ik zeker zo blij geweest met de Ace's als hoofdsysteem. En dan had ik ze zeker niet verkocht. :-D

Ga het binnenkort ook eens testen met de opvolger van de Ace de Explorer, heb daar nog een setje van boven staan.

TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

Maus

Citaat van: Frits op oktober 21, 2018, 16:26:05
laag is niet richting gevoelig.

Nooit geweten.. Ik hoor helaas altijd waar de sub staat.

Frits Denon

Citaat van: Maus op oktober 21, 2018, 16:28:09
Nooit geweten.. Ik hoor helaas altijd waar de sub staat.

Dan heb je of: bijzonder gevoelige oren, of je sub neemt nog veel hogere frequenties mee.
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

Marvin

Laag is omnidirect, maar evengoed zeker wel te lokaliseren.
Dé reden dat ik er 2 heb staan.

AkTeVox

Citaat van: Maus op oktober 21, 2018, 16:28:09
Nooit geweten.. Ik hoor helaas altijd waar de sub staat.

Moderne kledingzaken zijn tegenwoordig uitgerust met een flink uit de kluiten gewassen geluidssysteem. Voor mij is het min of meer een sport geworden om de verborgen sub te lokaliseren.  :-D :-D :-D

Maus

Mijn Klipsch staat op de laagst mogelijke frequentie, recht achter de bank. Voor de bank in het midden gaat niet, links of rechts hoor ik een richting. Dan maar in het midden erachter...

Ooit, toen ik nog stage liep (16/17jr), hoorde ik een vreemde fase verschuiving in een 20 jaar oude theater installatie. De technici die er minstens net zo lang liepen, verklaarde me voor gek. Toch bleek het hoog uit fase te staan uit één van de vier topkastjes.. Niemand die het opmerkte... :)

Frits Denon

TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

xander32

Het vervelende is dat als je het eenmaal hebt gehoord, je het blijft horen. Ik herken dat, heb dan ook nog maar weinig stereo sets (2.1) mogen horen waarbij een subwoofer naadloos was geïntegreerd, waarbij deze 'verdween in het geluidsbeeld'. Ik raak er steeds meer van overtuigd dat daardoor in de meeste gevallen een sub meer kwaad dan goed doet in een stereo set. Maar ach ja, als de eigenaar het een waardevolle toevoeging vindt.

Wellicht dat ik daarom ook zo blij ben met de dc unit van mijn speakers, dat deze voor mij 'juist' klinkt betreffende de timing.


Citaat van: Maus op oktober 21, 2018, 16:28:09
Nooit geweten.. Ik hoor helaas altijd waar de sub staat.

xander32

... ik ben wel benieuwd of anderen dezelfde ervaringen hebben? Of men de bevindingen van Maus en mij herkennen?

De track Firestarter van de Prodigy is voor mij steevast een leuke; deze zit vol met een soort van bass sweeps. Hoe vaak ik die op een stereo set met sub al heb horen lopen van de hoofdspeakers naar de sub ...


Excuses aan de ts; ik besef mij dat ik zijn draadje min of meer kaap  redface.

Maus

Het is wel interessant op zich, voor de TS.