Marantz SR4000 revisie.

Gestart door HAL9000, oktober 12, 2018, 17:50:40

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

HAL9000

Ik heb weer eens een marantz SR4000 op de tafel gehad. Dit is de laatste reeks marantz receivers waarbij marantz nog prominent in het midden staat. Daarna word het links weggemoffeld door philips. Deze receivers zijn STK module bakken. De eindversterker bestaat uit 3 hybride IC's die het vermogen beheren. Een kanaal lag eruit, de STK0050 mono versterker was kapot. En ook was er forse waterschade zichtbaar.  nopompom



Op eerste gezicht ziet alles er nog redelijk uit voor 38 jaar. Alleen bij nader inspectie vond ik overal corrosie.





Ook veel paarse rot elko's van matsushita, alle pootjes zijn altijd groen.  nopompom



Op dit print zit, FM/AM en phono. Zit best een goede tuner in!


Ik heb hemel en aarde moeten bewegen om echte hybride ic's te vinden. Ik heb mijn neus al eens flink gestoten tegen die Chinese shit die na twee keer aanzetten al kapot gaat.


voorversterker oud.


Nieuwe elko's


Hier ook nieuwe elko's en hier en daar de bindingen door gesoldeerd.

Het eind resultaat:


Nieuwe elko's relais, STK modules, en alles schoongemaakt.





Zijn best leuke receivers, niet erg bijzonder qua klank. Een beetje donkere wolk boven deze receivers is wel dat die STK rot kunnen worden. Merendeel kan nog wel besteld worden, echter komt er een tijd dat ze op zijn. En dan moet je er een class D versterker van maken  :schater:



Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

Simon_Jaarsma

Mooi werk weer Jon!  HB HB De SR 6000 is in vele malen groter gebouwd lijkt het wel. Klank is inderdaad niet super maar ook niet slecht!
VintageStereo op YT

i2Paq

Omdat de SR1010 mijn eerste "echte" versterker is geweest keek ik altijd  :kwijl: naar de SR6000.

Deze heb ik niet zo lang geleden ook een tijdje gehad, ook de SR1010 wegens nostalgische gevoelens.

Op de 1 of andere manier bleek de magie van het gevoel wat ik al die jaren bij de SR6000 heb gehad verdwenen.

Dat was best wel een verdrietig moment toen ik mij hiervan bewust werd  :oops:
Het feit dat licht sneller gaat dan geluid kan mogelijk verklaren dat iemand een helder licht lijkt, totdat hij begint te praten...

HAL9000

Citaat van: i2Paq op oktober 15, 2018, 09:09:25
Omdat de SR1010 mijn eerste "echte" versterker is geweest keek ik altijd  :kwijl: naar de SR6000.

Deze heb ik niet zo lang geleden ook een tijdje gehad, ook de SR1010 wegens nostalgische gevoelens.

Op de 1 of andere manier bleek de magie van het gevoel wat ik al die jaren bij de SR6000 heb gehad verdwenen.

Dat was best wel een verdrietig moment toen ik mij hiervan bewust werd  :oops:

Ik kon laatst nog een SR6000DC kopen voor 100,- helemaal werkend, zelfs de lampjes nog. Het zijn beetje gekke receivers. Het ontwerp die goedkope STK eindversterkers. Ik moet wel zeggen dat na revisie die SR4000 prima werkt! en de Klank is ook goed.  :yes:
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

i2Paq

#4
Wat mij vooral verbaasde was dat de SR1010 en de SR6000DC zo weinig wogen.

Als ik een 2216 pak dan weegt die meer dan de SR6000DC, de SR1010 weegt helemaal "niets".

Voelt zo "goedkoop".
Het feit dat licht sneller gaat dan geluid kan mogelijk verklaren dat iemand een helder licht lijkt, totdat hij begint te praten...

Simon_Jaarsma

Citaat van: i2Paq op oktober 15, 2018, 12:17:52
Wat mij vooral verbaasde was dat de SR1010 en de SR6000DC zo weinig wogen.

Als ik een 2216 pak dan weegt die meer dan de SR6000DC, de SR101 weegt helemaal "niets".

Voelt zo "goedkoop".

Klopt voor een goede 70wpc is hij zeer ligt. Ik zag de mijne een week gelden in Duitsland voor €40. Hij wordt wel zeer warm voor een versterker die op idle staat.
VintageStereo op YT

HAL9000

Citaat van: Simon_Jaarsma op oktober 15, 2018, 14:21:29
Klopt voor een goede 70wpc is hij zeer ligt. Ik zag de mijne een week gelden in Duitsland voor €40. Hij wordt wel zeer warm voor een versterker die op idle staat.
Dan is er zeker iets defect in de eindversterker. Er zitten 3 STK modules. Even goed voelen welke van de 2 STK0080 erg warm worden of als ze beide warm worden. Dan kan de STK3062 wellicht defect zijn.  violent1

jon
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!