Luxman L10 reparatie.

Gestart door HAL9000, oktober 12, 2018, 17:24:29

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

HAL9000

Ik heb voor het eerst een Luxman L10 op de tafel gehad. Dit is best een bijzondere versterker, dual mono opgebouwd  2x55Watt bij 8 ohm, en heel erg plat! Deze versterker werkte het linker kanaal niet, men heeft er al een zitten rommelen. Vervolgens zijn ze er niet uit gekomen en verkocht.



Best wel een bijzonder ontwerp, ik zag al onmiddellijk dat er hier en daar wat warmte is geproduceerd waardoor verschillende componenten er niet meer zo fris en jong uitzagen. Vooral de voeding is goed gaar.


Stomme goedkope J.D elko's



Ik heb alle elko's vervangen bij de voeding en eindversterker. Phono heb ik ook gerepareerd daar knetterde een kanaal.

Nieuwe torren



Na inspectie bleken er verschillende onderdelen los te zitten bij links. Ik heb alles doorgesoldeerd, nieuwe elko's geplaatst en nieuwe relais geplaatst.



Ik mis een paar foto's helaas. Dit is het eind resultaat.















Ik heb een berg Luxman in de loop der jaren gerepareerd en beluisterd, ik zal heel eerlijk dat ik deze niet erg bijzonder vind. De duo bèta's klinken veel beter en de oudere L en Q series klinken veel voller en levendiger dan deze versterker. De voorversterker van deze L10 is bijna niet bestaand, er zit zelf een extra opamp print bij om het volume wat op de krikken.  :gaap: Ik had er meer van verwacht.
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

Simon_Jaarsma

Ook deze weer top opgeknapt!  HB HB Jammer van de v versterker ik vindt hem er wel leuk uit zien. Ik vindt luxman over het algemeen niet een overwelvend geluid te hebben. R1500 viel ook tegen veel te veel bass  :no: :no:
VintageStereo op YT

AkTeVox

Mooi werk Jon!
Deze L10 lijkt sterk op de Marantz SC500 voorversterker.

HAL9000

Citaat van: AkTeVox op oktober 12, 2018, 17:53:18
Mooi werk Jon!
Deze L10 lijkt sterk op de Marantz SC500 voorversterker.

Dank!

Ja nu je het zegt!  Ik heb liever een sc-500 + sm-500 dan  :yes:
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

SB_Marantz

#4
Citaat van: AkTeVox op oktober 12, 2018, 17:53:18

Deze L10 lijkt sterk op de Marantz SC500 voorversterker.

Intern verre van!
Sterker nog: De SC-500 is een dijk van een pre-amp hoe goedkoop deze ook was.

Wie een setje weet en weg wil doen hou ik me aanbevolen. 8-)
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

AkTeVox

Was na de PM250 mijn 2de versterker die ik met mijn eerste verdiende centjes kocht. Ik meen me te herinneren dat de SC500 ongeveer 300 euro kostte en de SM500 450 euries.  Ik vond het wel jammer als je met de SM eens gas gaf de lichtjes van de VU's vrolijk op het ritme mee flikkerden. Verder een leuke combi.