Audiofiele zekering in Marantz PM8005

Gestart door Samro, oktober 08, 2018, 20:07:40

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Maus

Citaat van: SB_Marantz op oktober 13, 2018, 11:06:42
Ik zeg gewoon logisch nadenken en bedenken hoe kort het menselijk geheugen in staat is een klankbeeld te onthouden.

Ik vraag het me af. Als het werkelijk zo zou zijn, zou ik me denk ik iedere ochtend opnieuw voorstellen aan de vrouw die naast me ligt.
Ik hoor aan de motor van de 2cv als ze aan komt rijden, of ze met mijn of haar eigen eend op pad is geweest.

Tip draai de fases van de speakers eens om (een kant) en doe nog eens de 5s test. Wedden dat je het hoort? ;)

Kempenaartjes

#46
Een discussie ga ik hier niet aan. Wel heb ik besloten eenzelfde zekering te bestellen en na 4 dagen vanuit Hongkong in huis en dat voor maar €8,50.
Eerste voordeel: eerste keer dat ik mijn versterker van binnen zag. Ringtrafo toch groter dan verwacht :-D
Tweede voordeel: mocht zekering eruit klappen dan weet ik hem te zitten.
Derde voordeel: alles eromheen weg kunnen stoffen.

Ja mensen.... dat al voor €8,50!

Nu de muziek: luisterend naar bekende nummer zoals o.a. Phillipe Chretien met Noir, Marie Boine en Melanie de Biasio.
Er is een duidelijk verschil hoorbaar en sluit mij aan bij Samro. Maar het is wel weer even wennen.
Zelf ben ik van mening, door hulp van medeforummers, dat plaatsing en akoestiek LS kunnen laten dansen.
Het heeft lang geduurd maar we beleven nu al enige tijd muziek. Wat een feest!
Dat de zekering een verandering brengt in deze beleving is duidelijk. Een verbetering? Eerder een gewenning.
Maar is dat niet zo bij  beluisteren van andere  LS of versterkers?
We laten alles rustig op ons inwerken. Mochten we terug willen dan is dat zo gepiept.
Eerste indruk is dat het helder klinkt, prettig helder? We gaan het meemaken.

Hieronder wat foto's van de zekeringen en inside.






Paul

Goed dat deze upgrade in jouw set een duidelijke meerwaarde heeft.  :wink:
Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

Marvin

Citaat van: Kempenaartjes op november 08, 2018, 18:37:28
Een discussie ga ik hier niet aan.
Dat is nou juist het hele idee van een forum, een discussie aangaan.

i2Paq

Citaat van: Kempenaartjes op november 08, 2018, 18:37:28
Wel heb ik besloten eenzelfde zekering te bestellen en na 4 dagen vanuit Hongkong in huis en dat voor maar €8,50.

Als het maar geen fake is.....  shutup
Het feit dat licht sneller gaat dan geluid kan mogelijk verklaren dat iemand een helder licht lijkt, totdat hij begint te praten...

Kempenaartjes

Misschien wederom een snelle beslissing........ de originele zekering zit er weer in!

Gisteravond hebben we samen muziek beluisterd en allemaal bekende nummer. Conclusie, de verandering is geen verbetering maar eerder een verslechtering. Het lijkt alsof het midden en hoog omhooggetrokken wordt en het laag was grotendeels verdwenen.
Vandaag hebben we weer enkele nummers beluisterd en toch maar besloten de zekeringen te wisselen.
Hierna genoten we weer met het beleven van muziek. Voller.... veel voller en met gebruikmaking van de andere zekering vonden we het geluid te helder. Zelfs neigde het naar schel.
Niet om uren aan te horen.

Tja, kan aan de zekering liggen en idd misschien fake. Maar...... we hebben het geprobeerd en weten nu dat een audiofiele zekering een verandering in geluid geeft. Iedereen kan daarmee bepalen of de verandering een verbetering is of zoals wij, een verslechtering.

Nu luisteren we weer naar onze dansende LS :-D

renes59

#51
Je kunt mij nog veel meer vertellen maar zulke grote veranderingen als hierboven beschreven kunnen niet, door wat voor stuk draad dan ook, tot stand komen. Dit is dan een stukje draad van +/- 2 cm van een zekering. Ik denk dat je jezelf wat wijs maakt. Voor mij grote nonsens wat hierboven beschreven wordt.
Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

Kempenaartjes


Rob46

#53
Kleine nuance. Zekeringen, interlinks en luidsprekerkabels. Persoonlijk was ik best wel sceptisch als het om verbeteringen, of zelfs een achteruitgang in de weergave van geluid kan geven. Was, want ik heb de laatste jaren wel positieve ervaringen als het om bijvoorbeeld experimenteren van interlinks gaat. Een beetje out of the box acteren door te proberen kan geen kwaad. Voorbeeld: vorige week geen standaard interlink, maar eens een interlink uit het hogere segment van Audioquest tussen de Marantz ND8006 en AVM PA3.2 gehad. Tja, ik heb met 3 personen echt wel verschil gehoord. Verschil in mijn situatie zat hem met name in de plaatsing van de instrumenten. De duurdere versie was echt beter in plaatsing en de instrumenten klonken bovendien gedefinieerder. Dus een viool bijvoorbeeld 'tastbaarder'. Het geheel gaf een nog muzikalere geluidsweergave wat het luisteren naar de muziek nog leuker maakte dan het al was/is. En ach; natuurlijk mag je er alles van vinden en erin geloven of niet. We gaan er van uit dat audio/muziekliefhebbers die niet in de zekeringen en/of kabelmythes geloven, dat op basis van gestaafde argumenten, sterker nog, ervaringen kunnen verdedigen. Aan de andere kant, als je dit niet kan, maar vaak genoeg blijft zeggen dat het niets uitmaakt, dan ga je daar ook in geloven. En dat mag :wink:

Rob46

Citaat van: Maus op oktober 16, 2018, 00:08:34
Ik vraag het me af. Als het werkelijk zo zou zijn, zou ik me denk ik iedere ochtend opnieuw voorstellen aan de vrouw die naast me ligt.
Ik hoor aan de motor van de 2cv als ze aan komt rijden, of ze met mijn of haar eigen eend op pad is geweest.

Tip draai de fases van de speakers eens om (een kant) en doe nog eens de 5s test. Wedden dat je het hoort? ;)

Deze vergelijking ontgaat mij even...... :?

Paul

Als het voor jouw een duidelijk verschil maakt dan is het een upgrade hoe dan ook. Jouw kerk hoeft nog niet de mijne te zijn.

Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

Maus

Citaat van: Rob46 op november 09, 2018, 18:01:19
Deze vergelijking ontgaat mij even...... :?

Er zijn mensen die beweren dat je maar een paar seconden geluid kunt onthouden. Ik doelde erop te zeggen dat je stemmen ook uit duizenden kunt onthouden.

Maus

Citaat van: Kempenaartjes op november 09, 2018, 14:40:38
Nu luisteren we weer naar onze dansende LS :-D

Heb je tijdens de test de fase van de stekker in de gaten gehouden?

Marvin

Citaat van: Rob46 op november 09, 2018, 17:56:27
Aan de andere kant, als je dit niet kan, maar vaak genoeg blijft zeggen dat het niets uitmaakt, dan ga je daar ook in geloven. En dat mag :wink:
Als je je centen ergens aan gespendeerd hebt wil je graag geloven dat er verandering optreedt.
Dooddoeners heb ik ook wel een tasje vol van hoor.

Maus

Ik heb voornamelijk de ervaringen bij anderen opgedaan zonder te weten welke kabel duurder is, dus horen zonder zelf iets aan uit te geven.