Audiofiele zekering in Marantz PM8005

Gestart door Samro, oktober 08, 2018, 20:07:40

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Rob46

#75
Citaat van: renes59 op november 09, 2018, 18:54:32
Plaatsing van de instrumenten wordt beter?, een interlink doet iets veranderen wat tijdens de opname vastgelegd wordt, grote nonsens. Er wordt aandachtiger/intensiever/geconcentreerder geluisterd want er is iets veranderd en horen we dat dan ook? Ja, verduld er vallen dingen extra op, we horen het! Wat opvalt was er al maar viel nog niet op, nu wel met alle aandacht.
We hebben ook nog koolstoflampen, groene stiften, bepaalde lak, houten knoppen, onderleggers, stekkerblokken enz enz  in het flauwekullaatje liggen. Haal ze eruit, probeer het uit, breng ze hier ter sprake, hebben we dat weer gehad kunnen we weer een paar jaar verder zonder al die nonsensverhalen.

Maar deze 'draadjes' doen toch ook iets met het geluid beste liefhebber van de buizentechnologie? Of zijn alle buizen hetzelfde? Of is dit geen goede 'vergelijk'? De interlink doet niets met de oorspronkelijke opname, maar wel met het doorgeven daarvan....


Vinyl_Fuchs

Citaat van: Rob46 op november 09, 2018, 21:42:47
Maar deze 'draadjes' doen toch ook iets met het geluid beste liefhebber van de buizentechnologie? Of zijn alle buizen hetzelfde? Of is dit geen goede 'vergelijk'?


Daar gaan hogere spanningen door, Rob.
Main set up:
Vv.: Nat Audio Plasma R; E.v. 2x Nat Audio Se1 Mk II; Sacd-speler: Sony scd555 ES met art-speakmod.; Platenspeler: Denon SL 7D; Element: Denon DL-A100; Phono: ASR Audio Basis Exclusive X2; Marantz ND8006; AKG Q701; LS: Klipsch La Scala ALK.

Rob46

Citaat van: Samro op oktober 08, 2018, 20:07:40
Hallo, omdat ik een andere versterker heb gekocht moest de PM8005 toch van zijn plek, en heb ik gelijk gekeken of er erg veel stof in zat..Dat viel erg mee na goed 2 jaar! Maar omdat ik nog een Create Audio, (audiofiele Gold/Rhodium plated zekering) liggen had van 5A, heb ik die er maar in gedaan om te beoordelen of de klank dan ook beter is. Nu zag ik dat er een gewone zekering in zat van 3.15A, dus de 5A mag eigenlijk niet: nonono. Maar even uitproberen kan altijd! En wat denk je? Het klinkt zeker een klasse beter! Groter beeld, en een duidelijk opener klank is het resultaat  :angel: Morgen de andere versterker maar eens proberen.

Enfin, uitkomst is voor de topic starter volgens mij helder. Op slot dan maar......?

Maus


Een topic op slot snap ik nooit. In de kroeg krijg je ook geen plakkertje zodra de ander het zat is :)


Citaat van: Vinyl_Fuchs op november 09, 2018, 21:46:11
Daar gaan hogere spanningen door, Rob.

En daar ga je juist de mist in, want lagere spanningen zijn naar verhouding veel gevoeliger voor storing. En de storing moet weggefilterd worden, en dat geeft soms nadelige effecten. Dat is meetbaar.

Daarom gebruik ik graag een goede link die afgeschermd is evenals een goede voedingskabel. Naar mate je daarmee verder gaat kom je steeds meer dingen tegen, leer je luisteren naar je set en snap je welke verschillen mogelijk zijn. Ik ben in het stadium aanbeland dat de stroomvoorziening in de muur de zwakkere schakel is, teveel interferentie van geschakelde voedingen op dezelfde groep. Hier komt dan op termijn ook een eigen groep voor wat voor mij een redelijk kleine ingreep is.
Een kabel welke slecht gemonteerd is met veel te dun draad (lees, het standaard snoertje) geeft veel mogelijkheid tot storing van buitenaf, het signaal komt naar verhouding nog eens moeilijk door het stekkertje heen omdat de draad matig gemonteerd is aan de stekker. Als je geen idee hebt welke storing er allemaal in de lucht zit, pak dan eens een AM radiootje en ga door het huis wandelen. Kom eens in de buurt van routers en andere digitale schakelende apparatuur.

We kennen allemaal wel het bekende geluid van een bellende telefoon in de buurt van een audiocomponent. De telefonie is veranderd waardoor we dit bijna niet meer hebben, de audio is zo snel niet veranderd. Ik begin maar niet eens over harmonischen welke je kunt ervaren, hierdoor.

Al deze kleine nadelige dingen van goedkope kabels (nog even los van eventuele slechte apparatuur) kan een slechte invloed hebben op de weergave. Om even terug te komen op een eerdere posting:

Citaat van: renes59 op november 09, 2018, 18:54:32
Plaatsing van de instrumenten wordt beter?, een interlink doet iets veranderen wat tijdens de opname vastgelegd wordt, grote nonsens.

De interlink veranderd niets, de interlink laat méér door dan de goedkope, in een tuinslang loopt precies zoveel water als door het smalste stukje kan. Als de wand van slechte kwaliteit is kan warm water snel afkoelen en andersom.  Waarom gebruiken we een coax kabel voor TV signaal? Als een draad een draad is, kun je met elk snoer je TV aansluiten. Het simpelweg aanknijpen van de stekkertjes en vaster draaien van de schroefjes van je coax kabel kan het verschil maken tussen strak beeld, of beeld wat telkens blijft hangen of regelmatig blokjes weergeeft. Kun je dan begrijpen dat het met audiosignaal ook mogelijk is?

Stel men neemt een draagbare radio en luistert naar een CD. De muziek komt, als het donker zou zijn en je hem aan moest wijzen, allemaal uit één richting. Je kunt met je gehoor redelijk goed richting bepalen.
Als ik nu deze CD in een fatsoenlijke audioset draai, kan ik de precieze plaats van de luidsprekers al minder goed aanwijzen, we hebben namelijk niet meer één plaats waar het vandaan komt en ook geen 2, maar het kan ook nog tussen de speakers 'staan'. Ik neem aan dat je bij één zanger niet 2 zangers hoort, links en rechts, maar één zanger in het midden tussen je speakers.

De plaatsing kan met de juiste apparatuur o.a. hoogte weergeven en heel gemakkelijk geluiden ver 'buiten' de speakers weergeven. Het geluidsbeeld word breder dan de speakers in werkelijkheid staan. Luister eens naar Roger Waters - Amused to death. Daar zitten een aantal leuke effecten in, een TV die aangezet word 'buiten' de standplaats van de speakers, een hond in de verte, etc.
Daarnaast hebben we nog diepte. Als je je ogen dichtdoet kun je horen of de bassist voor of achter de gitarist staat. Je kunt de piano precies aanwijzen, ookal is deze door beide kanalen gemixd, je kunt een achtergrondkoor plaatsen/aanwijzen.

Goed, als je dit eenmaal hebt, kun je dit verder tweaken met kabels. Mijn persoonlijke ervaring is dat dit soort effecten sterker overkomen met betere interlinks. Ik ga niet zo ver dat ik honderden euro's uitgeef aan een RCA kabel, wel gebruik ik instapmodellen Audioquest/VdHul/Chord, puur omdat dit een grote stap vooruit is ten opzichte van de standaard kabel. Bijkomend voordeel kan zijn dat er meer details doorkomen, bijvoorbeeld een hihat klinkt 'echter', de aanslag op de gitaar is duidelijker, een beetje het verschil met een MP3 van youtube vergeleken met de CD. Het effect is minder groot, maar in die richting kun je zoeken.

Mijn ervaring is verder dat een betere voedingskabel aan de voorversterker een rustiger geheel geeft. Ik hoor niet vaak directe verschillen tussen de opstellingen, ik heb er even voor nodig, wel luister ik voornamelijk heel vaak hetzelfde. Als ik na 10 minuten de neiging krijg om het uit of zachter te zetten, weet ik, dan is er niet voldoende rust. Op mijn gemak lees ik me in in de mogelijkheden, probeer ook zelf veel uit te meten omdat ik daar de mogelijkheid toe heb ivm werk, en trek daar conclusies en mogelijke oplossingen uit. Een voedingskabel kan ik nog niet verklaren, echter hebben we op de werkvloer ook onverklaarbare problemen gehad met simpele voedingskabels in heel andere toepassingen, waar helaas wel de laagspanningsdelen (afgeschermd!) last van hadden.

Rob46

#79
 :gp:  :yes:

De betere voedingskabel voor de vv vind ik een interessante. Dit blijkt bij mijn AVM, volgens ervaringsdeskundigen,  een positieve uitwerking te hebben. Waarschijnlijk is de ene vv daar 'gevoeliger' voor dan een ander merk? Ik moet nog eens kijken naar een andere kabel. Ik heb Belden maar deze zijn in gebruik bij de monoblokken.

renes59

#80
Citaat van: Rob46 op november 09, 2018, 21:42:47
Maar deze 'draadjes' doen toch ook iets met het geluid beste liefhebber van de buizentechnologie? Of zijn alle buizen hetzelfde? Of is dit geen goede 'vergelijk'? De interlink doet niets met de oorspronkelijke opname, maar wel met het doorgeven daarvan....


Buizen zijn niet hetzelfde. Je hebt gelijkrichtbuizen, zendbuizen, zie hier voor nog veel meer toepassingen en types http://www.roehren-museum.de/deutsch/user/main.php.
Type buizen zijn voor mij wel hetzelfde wat klank betreft, ecc83 is een ecc83, Telefunken, Philips of Siemens het is een ecc83 en doet waar een ecc83 voor ontworpen is. Levensduur en mechanisch is wat anders dan zit er wel verschil in de merken onderling. Heb zelf slechte ervaringen met Russische buizen, misschien dat ze overgestempeld waren. Je hebt lounge handelaars die buizen overstempelen .
Verder geloof ik niet dat interlinks, zekeringen en buizen met elkaar te vergelijken zijn.

@ Maus: Alles wat jij aanhaalt hoor ik, zang in het midden, ditjes en datjes. Zowel met Lakritzschnur of met een DIY interlink zoals op de foto. Maar hier is de opname wel heel erg bepalend en die is soms gewoon waardeloos Wordt er eerst in het midden gezongen, treedt er compressie op trekt de zang weg naar links of rechts.


Jouw ervaringen wil ik wel eens bij mij horen en meemaken, dus zeg ik kom langs en we gaan het uitproberen op mijn set. Rob46 is natuurlijk ook uitgenodigd om het uit te proberen.
Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

Maus

Een geleidend materiaal is gevoelig voor radiostralen. Of dit nu een spriet antenne is op de radio, een signaalkabel in een besturing van een installatie/machine, of opgerold in een buis.

Maus

Citaat van: Rob46 op november 09, 2018, 23:09:37
:gp:  :yes:

De betere voedingskabel voor de vv vind ik een interessante. Dit blijkt bij mijn AVM, volgens ervaringsdeskundigen,  een positieve uitwerking te hebben. Waarschijnlijk is de ene vv daar 'gevoeliger' voor dan een ander merk? Ik moet nog eens kijken naar een andere kabel. Ik heb Belden maar deze zijn in gebruik bij de monoblokken.

Net anders bij sommigen ja. Ik wissel niet gek vaak van voorversterker (nu laatst de eerste sinds 2 jaar) dus ik kan er niet teveel over oordelen hoe andere versterkers dit doen.

Marvin

#83
Roger Waters...
Grappige effecten, maar wat een bout muziek.... [emoji85]
Hou dat nooit lang vol, daarom wel fijn dat er een lijstje online staat op welke secondes er iets interessants gebeurd.... [emoji23]
Een dropveter doet z'n werk goed genoeg, mits er niet al te veel rommel opgepikt wordt ja.
Ben ook wel voorstander voor 'iets' degelijkere touwtjes!
Net zoals de huismuis aangeeft, goede afscherming vind ik belangrijk.
Goeie pluggen erop, ook wel zo fijn.
Dat er merken zijn die een meter koper kunnen verkopen voor de prijs waarvan je in de guldentijd een meter jacht kocht verbaasd mij wel.
Een directe mening over de bevindingen heb ik niet meer zo sterk, of ik uit ze niet.
Doe dit online spelletje al een jaar of tien, telkens komt zo'n discussie eens op laaien.
Ratio en emo botst nu eenmaal, maar samen kunnen ze tot iets groters komen. Maar daar is een forum als dit misschien niet het juiste gereedschap voor.
In het echt zijn we allemaal kloodsakken, dus relax. 
Alles komt goed....

Vinyl_Fuchs

#84
Citaat van: renes59 op november 09, 2018, 23:13:20
Buizen zijn niet hetzelfde. Je hebt gelijkrichtbuizen, zendbuizen, zie hier voor nog veel meer toepassingen en types http://www.roehren-museum.de/deutsch/user/main.php.
Type buizen zijn voor mij wel hetzelfde wat klank betreft, ecc83 is een ecc83, Telefunken, Philips of Siemens het is een ecc83 en doet waar een ecc83 voor ontworpen is. Levensduur en mechanisch is wat anders dan zit er wel verschil in de merken onderling. Heb zelf slechte ervaringen met Russische buizen, misschien dat ze overgestempeld waren. Je hebt lounge handelaars die buizen overstempelen .
Verder geloof ik niet dat interlinks, zekeringen en buizen met elkaar te vergelijken zijn.

@ Maus: Alles wat jij aanhaalt hoor ik, zang in het midden, ditjes en datjes. Zowel met Lakritzschnur of met een DIY interlink zoals op de foto. Maar hier is de opname wel heel erg bepalend en die is soms gewoon waardeloos Wordt er eerst in het midden gezongen, treedt er compressie op trekt de zang weg naar links of rechts.


Jouw ervaringen wil ik wel eens bij mij horen en meemaken, dus zeg ik kom langs en we gaan het uitproberen op mijn set. Rob46 is natuurlijk ook uitgenodigd om het uit te proberen.
Niet bekend met Triode Dick zo te lezen.
Main set up:
Vv.: Nat Audio Plasma R; E.v. 2x Nat Audio Se1 Mk II; Sacd-speler: Sony scd555 ES met art-speakmod.; Platenspeler: Denon SL 7D; Element: Denon DL-A100; Phono: ASR Audio Basis Exclusive X2; Marantz ND8006; AKG Q701; LS: Klipsch La Scala ALK.

TurboMarco

Het heeft naar ik vermoed met het soort muziek te maken ,heb je weleens iemand horen zeggen hoe audiofiel de set is tijdens het luisteren naar Slayer .....ACDC mag ook hoor  :-D

Ik doe dan ook haast in mijn broek wanneer aangehaald word "zoals de muzikant het bedoeld heeft"  :schater:
De meeste muzikanten laten het mixen over aan anderen ,en vaak snappen die het zelf volgens mij nog niet  :lol:
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Vinyl_Fuchs

Citaat van: TurboMarco op november 10, 2018, 00:29:56
Het heeft naar ik vermoed met het soort muziek te maken ,heb je weleens iemand horen zeggen hoe audiofiel de set is tijdens het luisteren naar Slayer .....ACDC mag ook hoor  :-D

Ik doe dan ook haast in mijn broek wanneer aangehaald word "zoals de muzikant het bedoeld heeft"  :schater:
De meeste muzikanten laten het mixen over aan anderen ,en vaak snappen die het zelf volgens mij nog niet  :lol:
Daar heb je zeker een punt: bij muziek met veel en snelle bassen zoek je controle en voelbare "boom" en ik denk dat fijntuning in deze frequentieregionen minder van belang is. Oftewel veel power, "juiste" speakers en akoestiek.

Ik luister bijvoorbeeld op mijn buizenset nagenoeg geen hardrock, grunge. Hiervoor gebruik ik liever mijn garageset.
Main set up:
Vv.: Nat Audio Plasma R; E.v. 2x Nat Audio Se1 Mk II; Sacd-speler: Sony scd555 ES met art-speakmod.; Platenspeler: Denon SL 7D; Element: Denon DL-A100; Phono: ASR Audio Basis Exclusive X2; Marantz ND8006; AKG Q701; LS: Klipsch La Scala ALK.

TurboMarco

Mijn speakers in de huidige situatie zijn naar audiofiele begrippen weinig subtiel ,toch kan ik mij wel vinden in het betoog van Rene aangaande datgene wat je hoort m.b.t het aanwijzen van instrumenten en zo verder .
Zit het in de opname dan hoor je dat ,ja zelfs op een laptop met een koptelefoon.

Men heeft doorgaans een perceptie van hoe het hoort te klinken ,vaak heeft het met de werkelijk niets van doen .
Dat hoeft ook niet als je het mij vraagt ,als je maar voldoening hebt .
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Maus

Citaat van: marvin op november 09, 2018, 23:39:13
Roger Waters...
Grappige effecten, maar wat een bout muziek.... [emoji85]

Ja sorry :D Moest even wat snel verzinnen :schater:

Citaat van: TurboMarco op november 10, 2018, 00:29:56
Het heeft naar ik vermoed met het soort muziek te maken ,heb je weleens iemand horen zeggen hoe audiofiel de set is tijdens het luisteren naar Slayer .....ACDC mag ook hoor  :-D

Ik doe dan ook haast in mijn broek wanneer aangehaald word "zoals de muzikant het bedoeld heeft"  :schater:
De meeste muzikanten laten het mixen over aan anderen ,en vaak snappen die het zelf volgens mij nog niet  :lol:

Er is heel veel goed opgenomen muziek, gelukkig. En de meeste artiesten bemoeien zich wel degelijk met de opname, het is uiteindelijk hun naam die erop komt.

Kempenaartjes

Buizen..... mooi :-D

Even terug on topic.

De audiofiele zekering (AZ) wilden we naar een medeforumlid sturen die ons erop wees de AZ andersom te plaatsen en dat eerst te proberen.
Hup, kabels eraf en kast weer open. De AZ geplaatst en alles weer aangesloten.

Bizar.......weer een ander geluid/beeld. Nog steeds helder, maar niet te helder.... gewoon mooi en muziekaal.
Het laag nog steeds iets minder maar meer gecontroleerd, net als het midden en hoog. Nu een verbetering!
Mari Boine met Das Aiggun Cuozzut was doorslaggevend om de AZ een 2e kans te geven.

Voor het bedrag hoef je het niet te laten en ik raad het aan. Baat het niet dan schaadt het niet.
We laten het even zo en misschien dat de NA8005 ook aan de beurt komt. Gewoon om te ervaren.