Audiofiele zekering in Marantz PM8005

Gestart door Samro, oktober 08, 2018, 20:07:40

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Samro

Hallo, omdat ik een andere versterker heb gekocht moest de PM8005 toch van zijn plek, en heb ik gelijk gekeken of er erg veel stof in zat..Dat viel erg mee na goed 2 jaar! Maar omdat ik nog een Create Audio, (audiofiele Gold/Rhodium plated zekering) liggen had van 5A, heb ik die er maar in gedaan om te beoordelen of de klank dan ook beter is. Nu zag ik dat er een gewone zekering in zat van 3.15A, dus de 5A mag eigenlijk niet: nonono. Maar even uitproberen kan altijd! En wat denk je? Het klinkt zeker een klasse beter! Groter beeld, en een duidelijk opener klank is het resultaat  :angel: Morgen de andere versterker maar eens proberen.   

niwdE

Interessant.

Komt het door de vergulding van de contacten, of is het draadje in het buisje ook van goud of rhodium?

De keten is tenslotte net zo zwak als de zwakste schakel.
Marantz SR5012, CD5005, NA6005
Jamo S628 voor, S626 achter, J112 sub
LG OLED, PS4Pro
Muziek uit de 10e t/m 21e eeuw

Samro

Het draadje is van zilver denk ik, maar de kapjes zijn gold en de andere kant rhodium. Het zijn z.g.n nano zekeringen. Ik zal nog proberen om een T3.15A te vinden. Dan beoordelen hoe het dan klinkt. Zoals gezegd 5A mag eigenlijk niet, maar die had ik nog van een Pioneer eindversterker liggen die klonk er ook een klasse beter op weet ik nog wel.
Citaat van: niwdE op oktober 08, 2018, 20:20:08
Interessant.

Komt het door de vergulding van de contacten, of is het draadje in het buisje ook van goud of rhodium?

De keten is tenslotte net zo zwak als de zwakste schakel.

Paul

Speelt die nu waarschijnlijk in Klasse A.   :evil: clown1
Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

renes59

#4
Citaat van: Samro op oktober 08, 2018, 20:07:40
En wat denk je? Het klinkt zeker een klasse beter! Groter beeld, en een duidelijk opener klank is het resultaat  :angel:
Dingen die bij de opname bepaald worden veranderen door een zekering, jaja maak dat de kat maar wijs. Jij zult het wel horen maar alleen jij hoort het.
Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

Paul

@renes59  Ook audio is een geloof je hoeft er alleen niet voor naar de kerk. :wink:
Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

renes59

Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

xander32

Ik ben geen fan van Marantz i.c.m. rhodium :no:. In eerste instantie klinkt het lekker helder en open, maar al snel gaat het tegen staan. Luistermoeheid  :yes:.

niwdE

#8
Laat de waan nou maar bestaan.

Ik zag laatst deze netsnoeren van 12.300 Euro's, die moeten natuurlijk natuurlijk een veel breder en ruimtelijker audio beeld geven:
https://www.iear.nl/product/audioquest-dragon-high-current-30-m/
nu staan de instrumenten 20 meter i.p.v 2 meter uit elkaar in het stereo beeld, en factor 10 zal toch wel te horen zijn?

natuurlijk niet vergeten de installatiedraad vanaf de wandcontactdoos naar de meterkast ook door zilver te vervangen, de electriciteitsmeter, en niet te vergeten de hoogspanningsleidingen vanaf de centrale.
En dan maar hopen dat de netstroom niet vervuild is door kerncentrales ...

Van een zekering met vergulde contacten kan ik mij nog voorstellen dat die niet zo snel oxideert, maar als die zekering gewoon in vertinde klemmetjes op een printplaat van ordinaire koperen geëtste bedrading gemonteerd wordt, wat is dan het netto effect?
Marantz SR5012, CD5005, NA6005
Jamo S628 voor, S626 achter, J112 sub
LG OLED, PS4Pro
Muziek uit de 10e t/m 21e eeuw

Maus

Een soldeerverbinding is anders dan klemmen. Heb je zelf toevallig speakers met die metalen plaatjes tussen de hoog en laag aansluiting, achterop? Probeer maar eens wat het met je hoge tonen doet als je deze vervangt door stukjes normaal luidsprekerdraad. Het grootste verschil ervaar je als de draad nu aangesloten is op de laag aansluiting, en het hoog via de brugjes loopt.

Samro

Nou het klinkt niet helderder eigenlijk. Beryllium rhodium plated stekkers voor de luidsprekerkabels vond ik wel te helder en te schel klinken op de Marantz/Celestion combinatie.  :-D
Citaat van: xander32 op oktober 08, 2018, 21:37:05
Ik ben geen fan van Marantz i.c.m. rhodium :no:. In eerste instantie klinkt het lekker helder en open, maar al snel gaat het tegen staan. Luistermoeheid  :yes:.

niwdE

Citaat van: xander32 op oktober 08, 2018, 21:37:05
Ik ben geen fan van Marantz i.c.m. rhodium :no:. In eerste instantie klinkt het lekker helder en open, maar al snel gaat het tegen staan. Luistermoeheid  :yes:.

Nou wordt het nog ingewikkelder. Plated connectors hebben toch hooguit een andere Ohmse weerstand, mogelijk iets lager doordat het edele metaal minder of geheel niet oxideert. Als de klankkleur verandert, dan betekent dat toch dat de weerstand niet over het gehele frequentiebereik constant is? Dat is een eigenschap die volgens mij te meten is, en te quantificeren per merk en type zekering/connector, zodat je het wat objectiever kunt maken.

Of is er toch sprake van een impedantie of zelfs een afgestemde kring? Daardoor wordt de klankkleur toch zeker beïnvloed?

Mechanisch zou het allemaal niets uit mogen maken, daarvoor zijn de golflengtes van de audiosignalen veel te groot.
Marantz SR5012, CD5005, NA6005
Jamo S628 voor, S626 achter, J112 sub
LG OLED, PS4Pro
Muziek uit de 10e t/m 21e eeuw

Maus

#12
We gebruiken altijd een normale meter in een stilstaande installatie. Niemand staat er bij stil dan een speaker een mechanisch onderdeel is.

Een auto op een rollenbank, of een auto op de weg met wind, oneffenheden en dergelijke, gedraagt zich ook anders.

edit : foutje van mijn kant ,ik drukte op de verkeerde button   :oops:

TurboMarco

Citaat van: Maus op oktober 08, 2018, 21:49:16
Een soldeerverbinding is anders dan klemmen. Heb je zelf toevallig speakers met die metalen plaatjes tussen de hoog en laag aansluiting, achterop? Probeer maar eens wat het met je hoge tonen doet als je deze vervangt door stukjes normaal luidsprekerdraad. Het grootste verschil ervaar je als de draad nu aangesloten is op de laag aansluiting, en het hoog via de brugjes loopt.
En dan komt het signaal alsnog bij één printplaatje uit  :-) ,wellicht dat het iets zou uitmaken indien er sprake is van een hard wired crossover .

Ik heb het trouwens wel geprobeerd hoor ,maar geen verschil gehoord .
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

TurboMarco

Citaat van: Maus op oktober 08, 2018, 22:16:08
We gebruiken altijd een normale meter in een stilstaande installatie. Niemand staat er bij stil dan een speaker een mechanisch onderdeel is.

Een auto op een rollenbank, of een auto op de weg met wind, oneffenheden en dergelijke, gedraagt zich ook anders.

edit : foutje van mijn kant ,ik drukte op de verkeerde button   :oops:
Ik meet altijd met een spectrum analyzer ,ik vertrouw daar meer op dan mijn oren  :yes:
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)