Marantz 2216B wegvallen linker kanaal, reinigen potmeters heeft kort geholpen

Gestart door Walker, oktober 08, 2018, 13:35:06

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Walker

Hallo,

Ik heb een Marantz 2216B receiver. Deze is ooit deels gereviseerd geweest. Toen en nu, zijn er problemen met het wegvallen/kraken van het linker kanaal en waren er problemen dat de toon soms wat helderder en dan weer doffer werd. Zoals ik hier hebben kunnen lezen https://marantzforum.nl/forum/index.php/topic,15225.0.html heb ik alle potmeters gereinigd met Kotankt Cleaner 390 en nagespoeld met IPA.

Alle problemen waren opgelost! Het mooie geluid was weer terug. Maar voor korte duur helaas. Het wegvallen/kraken is weer terug. Moet ik de volume- en balanspod nog een keer reinigen? Tips en adviezen zijn van harte welkom. Dank.

Simon_Jaarsma

Reinigen met ultrasoon is een aanrader als ze niet schoon willen blijven.
VintageStereo op YT

Walker

Dank je. Dat betekend dat ik ze eruit moet halen. Zijn er nog vervangende potmeters te krijgen voor dit model? Dat lijkt mij dan makkelijker.

thanatos

Vervangende zijn zo goed als onmogelijk te vinden.

Ik zou de schoonmaak procedure herhalen. dwz goed inzetten met sterke contact reiniger (bv kontact 60). Even laten inwerken en zeker een keer of 50 goed bewegen. Dan schoonspoelen met wat IPA en een drupje Deoxit faderlube gebruiken oid.

Ultrasoon is snel veel werk. Zeker bij een selector switch bijvoorbeeld.

Maus

Wel het mooiste. Is ipa niet te droog, en daardoor weer problemen?

SB_Marantz

Uitbouwen en de ultrasoon in is de enige juiste manier in deze kwestie.
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

pdufrenne

Citaat van: SB_Marantz op oktober 09, 2018, 10:11:50
Uitbouwen en de ultrasoon in is de enige juiste manier in deze kwestie.

Beste SB_Marantz,

Wat gebruik je als ultrasoon vloeistof?
Voor het reinigen van de potmeters.

AV Receiver: Marantz SR6007
TV: Samsung UE50JU6870
Blue-Ray: Sharp BD-HP22S
CD Speler: Marantz CD5400
Luidsprekers: Tannoy  (o.b.v. Tannoy 637)
Surround: Mission 700
Center: Infinity Alpha

Walker

Oké, dank. Ik heb dus meerdere opties. Ik zal de potmeters nog een keer met contactspray schoonmaken. Werkt dit niet op lange termijn, dan zal ik op de bekende Chinese site een ultrasoon apparaat bestellen.

Maar ik wordt zo wel op kosten gejaagd, en is het misschien beter om 'm hier bij één van de forumleden grondig na te laten kijken/reviseren.
Er zijn ooit reparaties uitgevoerd, maar gereviseerd is die niet echt als ik zo op het forum rondkijk.

Maus

Ik heb ook een reiniger die je mag gebruiken hoor. Rotterdam.
Ze zijn nogal prijzig dus om er nou een te kopen voor één schakelaar?
Alleen niet de juiste vloeistof voor schakelaars.

Walker

Dank voor het aanbod. Ik woon echter niet in de buurt van Rotterdam. Vooralsnog doet de receiver het weer vanzelf. Mochten er weer problemen zijn dan meld ik mij weer.

thanatos

Citaat van: Maus op oktober 08, 2018, 23:39:07
Wel het mooiste. Is ipa niet te droog, en daardoor weer problemen?

IPA spoelt alles mooi weg en zo kan de contact reiniger geen schade aanrichten op lange termijn. De faderlube heeft een lichte olie en smeert daardoor goed. Als het een open schakelaar is dan werkt deze methode minstens zo goed als ultrasoon.

Ultrasoon is makkelijk bij 'gesloten' potmeters of als je ze goed kan demonteren. Een ouderwetse open selector switch met 30+ draden er aan desolderen is tijdrovend.

Bij een ultrsoon wel een professioneel gebruiken. Sierraden dingetje heeft weinig nut. Ik gebruik er ook een Stammopur oplossing bij icm demi water. Geen opstelling voor iemand die slechts zelden wat schoon te maken heeft. Mijn Sonorex RK100 kost nieuw rond de €650,- dus dat is wat overdreven. Maar forumleden mogen gerust hun potmeters hier komen schoonmaken hoor.. koffie verzorg ik  :-D


Paul

Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

tbanis55

Potmeters gaan niet uit zichzelf stuk. Oorzaak is vaak een lekke condensator.
Hierdoor komt er gelijkspanning op waardoor de kool wegbrandt.
Inspuiten helpt maar tijdelijk.

gr.
Ton

Maus

Ik heb ook een echte ultrasoon. In principe gekocht voor carburateurs..
4 oude auto's en 2 brommers voor de deur. Dan wil je zoiets wel.

thanatos

Citaat van: tbanis55 op oktober 10, 2018, 21:55:41
Potmeters gaan niet uit zichzelf stuk. Oorzaak is vaak een lekke condensator.
Hierdoor komt er gelijkspanning op waardoor de kool wegbrandt.
Inspuiten helpt maar tijdelijk.

gr.
Ton

Echt defect of erg vervuild zijn wel 2 dingen. Vaak tref je ze met een lekkere vetlaag er omheen aan van eerdere pogingen met WD40 oid  :-D Dan goed schoonmaken en als blijkt dat de potmeter echt defect is dan is vervangen de enige optie inderdaad.

Het is een veel voorkomende klacht, bij veel vintage versterkers zitten veel potmeters/schakelaars hard in de signaalweg. Echt defecte potmeters zie ik niet heel veel. Meestal hebben ze dan een klap er op gehad en zijn ze fysiek beschadigd.