Sony TA N77ES

Gestart door Maus, september 30, 2018, 23:08:17

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

thanatos

Hoeveel V moeten die 4700uF zijn en welke afmetingen ? misschien heb ik wat liggen.

die 22.000uF 80V als ze goed zijn lekker laten zitten. Kostbaar om te vervangen en als ze nog netjes meten gaan ze misschien nog wel 20 jaar mee. Die grote jongens slijten vaak niet zo hard.

Maus

Ik mis alle punch in het laag die de kleine Quad 606 wel heeft. Vandaar dat ik twijfel aan de voeding.

De 4700uf mogen maximaal 40x40 zijn 80v.

thanatos

80V heb ik niet liggen in 4700uF jammer.

Heb je een ESR tester ? uF testen met een MM krijg je pas een indicatie als ze sterk zijn teruggelopen

De output ook op een scope bekeken ? 1 kHz blokgolf en je ziet zo of er reden is om dieper te zoeken.

Vaak is bij meer controlere er een strakker en sneller laag waar te nemen. Klinkt al snel als minder vol..

Maus

Het laag is er wel, maar de kick voorafgaand aan de baslijn is er vrijwel niet.

Als ik de scope eraan hang moet er dan ook een belasting aan hangen? Ik heb geen dummy. Tevens geen ESR meter... Heb er naar gekeken, maar lees op circuitsonline ook tegenstrijdige berichten dat de elco's alsnog niet meer optimaal kunnen zijn ondanks de mening van de tester.

thanatos

De vraag is of het zoveel gaat uitmaken op dynamiek gebied een iets terug gelopen buffer/voeding. Uiteindelijk in de details wel maar grofweg genomen moet het gewoon goed zijn.

Als ESR en capaciteit goed is geloof ik het meestal wel. Die 22.000 is niet alleen voor de pieken op te vangen. Dat kan ook wel met wat minder op huiskamer niveau maar ook om de AC rimpel te onderdrukken. Beste meet je onder spanning de AC rimpel over de C is die mooi laag <60mV AC doet hij zijn werk nog goed.

Belasting is optimaal om die te hebben bij output op een scope te beoordelen. 4 8 12 ohm is prima. 5 - 10W weerstand is al prima als je geen vermogen gaat verstoken iig (let op de temperatuur!)

Maus

Ik heb wellicht wat flinke remweerstanden uit frequentieregelaars. Wie weet kan ik die gebruiken. Ik hou je op de hoogte dank voor de hulp

thanatos

is het nog goed gekomen ?

Maus

Ik heb de hoofd voedingselco's vervangen, was zo gebeurd al moest ik 2 van de 4 gaatjes iets opboren omdat ze vroeger een andere maat M5 hadden dan nu.. Ging er nét niet door.
Dit geeft een aardige verbetering. Het lijkt erop dat de opwarmtijd veel korter is, laag is vrijwel direct goed. Voorheen duurde het wel een half uur voordat er een beetje leven in kwam. Dit is onafhankelijk van mij, door 2 andere personen ook gezegd.

Ik heb zojuist 4 stuks 6800uf Vishays binnen voor op de stuurprint. Hier zitten 4x 4700uf varianten op, en in de TA80ES zitten hier 6 stuks van in. 6x 4700 = 28.200uf, 4x 6800 = 27.200uf, Ontloopt elkaar dus niet zoveel. Hopelijk passen ze er een beetje in, de pootjes zijn anders maar ik had weinig keus, zit met de korte inbouwhoogte (40mm)...

Metingen heb ik nog niet gedaan, heb ook nog geen weerstand gebouwd.

thanatos

Klinkt goed!

Dan waren ze in de voeding / buffer inderdaad aan vervanging toe.

Super  8-)

Maus

Ik bewaar ze wel, vanwege de originele houder waar ze in zitten, maar ook omdat ik ze nog eens door een van jullie door wil laten meten hoe goed of slecht ze nou echt zijn.

Ik heb niet de meest makkelijke speakers momenteel, 89dB, met een vrij zware woofer.

thanatos

Dan zou de ESR flink terug gelopen moeten zijn. Als de interne weerstand oploopt laten ze ook minder makkelijk de opgeslagen energie los.

Ik heb al jaren plezier van Peak metertjes : https://www.eleshop.nl/peak-electronics-esr70.html Heb het hele skittles rijtje compleet.

Inmiddels wel al 2x bedrading moeten vervangen en kijk met een schuin oog naar een mooie nieuwe Keysight ESR tester..

Maus

Ik heb erover gedacht, maar de prijs vs de prijs van nieuwe onderdelen bekeken, leek het me verstandig dit geld gewoon in nieuwe condensatoren te stoppen. De Sony word bloedheet, dus ze zullen wel redelijk wat te lijden hebben gehad.

Tevens las ik op CO twijfelachtige reacties op zo'n meter, je schijnt niet alles te kunnen meten ermee.

thanatos

Citaat van: Maus op november 13, 2018, 23:38:19
Tevens las ik op CO twijfelachtige reacties op zo'n meter, je schijnt niet alles te kunnen meten ermee.

Correct. Maar de grootste indicatoren dat er wat mis is kun je zeker zien. Wil je ze goed testen heb je apparatuur van hele andere orde nodig. Niet interessant voor de normale man.

Zeker als het een geliefd 'blijvertje' is is het de investering wel waard.

Maus

Ik denk dat dit wel een blijvertje is, maar je weet nooit wat er op je pad komt, of eventuele financiële nood ooit. Dan is het gewoon een maandinkomen inmiddels wat er staat. Ik vrees niet dat het gebeurd maar ik zeg nooit nooit.

Er staat nog meer op de planning een Yamaha P2200 maar dat is wat meer werk denk ik, zit ook iets lomper in elkaar.


Maus

Laatste elco's ook vervangen. Nu zijn ze allemaal nieuw. :D