Sony TA N77ES

Gestart door Maus, september 30, 2018, 23:08:17

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Maus

Ik hou hier een topic bij, over deze niet alledaagse versterker, de Sony TA N77ES.
Er is wat onderhoud nodig om te voorkomen dat er meer stuk gaat. Tevens wat optische dingetjes aanpakken.

Ik ben nog niet erg ervaren met dit soort dingetjes, dus ik doe niet gelijk alles.

De lijst tot nu aan toe:
- Diverse onderdelen in de Fertan roestbehandeling gezet, waaronder de trafo. Verder een aantal frame onderdelen, bodemplaat etc.
- Schoonmaken, er lag redelijk veel stof in.
- Koelpasta brokkelde af rondom de eindtorren, bij het schoonmaken bleken de mica isolatieplaatjes niet meer herbruikbaar (blaasjes ertussen, scheurtjes), ik heb vanavond gelijk nieuwe besteld.
- Ruststromen afstellen.
- Voedingskabel vervangen, die is niet helemaal hmm hmm meer..


















thanatos

Als je nu toch zover bent.

Controleer even met een loep de soldeer verbindingen.

Tussen de powertorren / solderingen zie ik veel oude flux resten zitten. Deze even wegkrabben of met IPA schoonmaken. Dit pakt stof en vocht etc en met de loop van jaren kan dat geleidend worden met problemen van dien.

Cpnotroleer of vervang de elco's die dicht bij transistoren staan. Ik zie er zo al een paar op de foto's. Deze TR worden goed warm en drogen de omliggende elco's heel snel uit. Nu je de print toch los hebt is het relatief goedkoop en nuttig die mee te nemen.

Let goed op met nieuw koelpasta dat je geen geleidende hebt, sommige geschikt voor PC's hebben geleidende eigenschappen. Je kan ook ipv mica ook voor siliconen gaan als de TR geheel vlak zijn aan de achterkant. Scheelt je smeren met koelpasta. Meestal kom je hier wel mee weg, tenzij je een drive-in show er mee wilt gaan draaien  :-D

Mooie bak en goed bezig

Maus

Dank voor je tips. Kan ik veilig Panasonic FC's nemen? Onderin op de verticale print zitten een aantal groene elco's, misschien zijn dit speciale varianten voor in de signaalweg?
Als ik dan toch bezig ga, kan ik net zo goed alles pakken, zoveel zijn het niet.

Deze koelpasta heb ik na een aantal reviews.
http://www.thermal-grizzly.com/en/products/16-kryonaut-en

thanatos

Die groenen zijn Nichicon Muse, die zou ik ook meenemen want vaak zijn van die types de kleinere waardes ook al sterk verlopen. Zitten meestal in de signaalweg. Daar kun je mooi de Nichicon Fine Gold series voor nemen.

Wbt de Panasonic FC dat zijn low ESR typen 105Gr. Ik zou even kijken wat voor type er nu in zit. Even google los laten dan zie je zo of het Low ESR type of voor algemeen gebruik. Dan zou je Panasonic NHG kunnen nemen bijvoorbeeld.

Nu je toch alles los hebt kun je het net zo goed even meenemen. Kleine moeite en betrouwbaarheid neemt met sprongen toe.

SB_Marantz

Ik zou helemaal geen mica gebruiken maar silpads.
Hoef je ook niet kliederen met geleidingspasta.
Verder idd alle soldeerverbindingen hertellen.
Pana FC is behoorlijk low esr....geen verkeerde elektrolyt maar er zijn andere die beter passen in de signaalweg.
Ultra low esr types gebruik je in de voeding. ;-)
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

SB_Marantz

Citaat van: thanatos op oktober 01, 2018, 22:32:13
Die groenen zijn Nichicon Muse,

Ik noem deze Nichicon lek.  :schater:
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Maus

Ik ga straks aan de slag en hou jullie op de hoogte. In ieder geval weer wat geleerd, bedankt!

Maus

Citaat van: SB_Marantz op oktober 01, 2018, 22:35:02
Ik zou helemaal geen mica gebruiken maar silpads.

Hebben die dezelfde waarden als mica's met koelpasta? Ik heb de mica's al binnen maar montage kan toch pas als ook de elco's vervangen zijn.

thanatos

Mica met koelpasta hebben een iets betere thermische geleiding. Het monteren is iets bewerkelijker.

Siliconen pads kunnen alleen bij transistoren met een volledig vlakke kant. TO-3 met cirkeltje in het midden bv daar kun je geen siliconen gebruiken. omdat bij aandraaien ze kunnen scheuren. In dit geval niet van toepassing.

Gewoon houden zo als het is, maakt geen verschilt verder.

Maus

Ik ga heel voorzichtig doen met de pasta.. vooral niet teveel denk ik.

De mica's zijn binnen, zijn nu wel allemaal losse waar eerst plaatjes uit één stuk tussen zaten, voor 3 torren tegelijk. Word even puzzelen dan :)

thanatos

dun en egaal aanbrengen. Je kan er ook een penseel voor gebruiken als je pasta dun genoeg is.

Is inderdaad even prutsen en schoon werken lukt je nooit  :-D

SB_Marantz

Citaat van: Maus op oktober 03, 2018, 22:34:47
Ik ga heel voorzichtig doen met de pasta.. vooral niet teveel denk ik.



De mica's zijn binnen, zijn nu wel allemaal losse waar eerst plaatjes uit één stuk tussen zaten, voor 3 torren tegelijk. Word even puzzelen dan :)
[/quote]



Nee, het hoeft er ook niet tussenuit te spuiten tijdens het aandaaien van de schroefjes.

Verder gewoon goed op maat knippen, desnoods aftekenen.
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Maus

Wat is jullie adres voor de elco's? Ik kan die gold series alleen maar bij Mouser vinden op dit moment, en zelfs dat lukt niet helemaal.

Simon_Jaarsma

Citaat van: Maus op oktober 07, 2018, 21:50:40
Wat is jullie adres voor de elco's? Ik kan die gold series alleen maar bij Mouser vinden op dit moment, en zelfs dat lukt niet helemaal.

RS electronics en Farnell als je via goorthandel kan.

Anders: Elektro andijk Conrad AST elektronica en reichelt elektronik
VintageStereo op YT

Maus

Nergens meer de fine gold te krijgen, van de genoemde winkels. Google geeft ook weinig hoop.

Wat zijn andere opties?