Met welke hoofdtelefoon 🎧 (-keten) speel je 🎶 ?

Gestart door xander32, september 30, 2018, 16:31:08

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

TurboMarco

#75
Citaat van: renes59 op maart 03, 2019, 10:16:48
Ik zie hier zo'n Dragonfly voorbij komen. Heb er 1 een week kunnen beluisteren, voegt voor mij niets toe aan de laptop waar de koptelefoon aanhangt. De basis is en blijft bij mij Spotify/laptop en aan de kwaliteit daarvan verandert de Dragonfly niets.
Veel koptelefoons gaan dan ook prima samen met laptops/desktops .
Het kan wel voorkomen dat een usb dac/amp niet naar behoren functioneert omdat de usb voeding niet optimaal is ,denk daarbij aan een slechte voeding van een desktop of die van een laptop ,bij een laptop moet je in ieder geval het apparaat aan het lichtnet hangen .

CiteerPlease note that the Dragonfly, being powered solely by the USB port of the computer, is VERY sensitive to the quality of the USB power being supplied.  I used my Dragonfly on a laptop with a completely dead battery.  While in use, the wall AC-charger had to be plugged in or the computer wouldn't even boot. 

The system sounded SO BAD with the Dragonfly, that I replaced speakers (twice) before noticing that the Dragonfly was the problem.  I probably could have solved the problem with an external USB "powered hub," but I sold the Dragonfly before thinking of that.

Bottom line is - For the Dragonfly to perform at its best, the computer MUST supply sufficient voltage and a sufficiently clean DC voltage via its USB port.  If not, then the Dragonfly sounds absolutely atrocious!  If you have ANY doubt about the quality of the power to your computer's USB ports, then buy a good quality powered USB hub and be prepared to be AMAZED at the sound quality difference!


Read more at https://www.stereophile.com/content/audioquest-dragonfly-usb-da-converter-specifications#5JLCCReR4KjxFULz.99
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

xander32

Volgens mij hebben wij het over twee heel verschillende zaken. Ja, er zijn apparaatjes die middels het omzetten van een signaal een draadloze verbinding tot stand brengen, dat gaat over een soort van transport van locatie a naar b van een signaal, welke wellicht in technisch opzicht ook een dac te noemen is, maar dat zijn niet de dacs welke een analoog muzieksignaal omzetten naar een digitaal muzieksignaal met als doel een kwalitatief beter geluid tot stand te brengen. En daar ging het om in mijn reactie op Jowa.

Citaat van: TurboMarco op maart 03, 2019, 09:58:09
Een bt signaal is ook digitaal ,net zoals wifi en die moeten omgezet worden naar een analoog signaal ,dus een dac  :wink:

TurboMarco

Citaat van: xander32 op maart 03, 2019, 10:33:00
Volgens mij hebben wij het over twee heel verschillende zaken. Ja, er zijn apparaatjes die middels het omzetten van een signaal een draadloze verbinding tot stand brengen, dat gaat over een soort van transport van locatie a naar b van een signaal, welke wellicht in technisch opzicht ook een dac te noemen is, maar dat zijn niet de dacs welke een analoog muzieksignaal omzetten naar een digitaal muzieksignaal met als doel een kwalitatief beter geluid tot stand te brengen. En daar ging het om in mijn reactie op Jowa.
Een dac is enkel bedoeld om een digitaal signaal om te zetten naar een analoog signaal ,niet om het geluid te verbeteren maar een pure noodzaak ,een digitaal signaal is niet te horen door ons .

Ik vermoed dat je de definitie van een dac niet kent ,dac staat voor digital to analog convertor .
Dus ieder apparaat wat een digitaal signaal naar een analoog signaal omzet is een dac ,er is dan ook altijd een dac nodig om een digitaal signaal om te zetten naar een analoog signaal .

Dat er wat mis kan gaan met het omzetten heb ik eerder beschreven ,zie voorbeeld van de usb voeding .
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

xander32

... ik vermoed dat jij mij donders goed begrijpt, maar om redenen dat anders doet voorkomen  :wink:. Maar dat past schijnbaar bij je, zwart-wit  :yes:.

Citaat van: TurboMarco op maart 03, 2019, 10:40:44
Een dac is enkel bedoeld om een digitaal signaal om te zetten naar een analoog signaal ,niet om het geluid te verbeteren maar een pure noodzaak ,een digitaal signaal is niet te horen door ons .

Ik vermoed dat je de definitie van een dac niet kent ,dac staat voor digital to analog convertor .
Dus ieder apparaat wat een digitaal signaal naar een analoog signaal omzet is een dac ,er is dan ook altijd een dac nodig om een digitaal signaal om te zetten naar een analoog signaal .

Dat er wat mis kan gaan met het omzetten heb ik eerder beschreven ,zie voorbeeld van de usb voeding .

Vinyl_Fuchs

#79
Leest als een soap. Kijk eens goed naar wat Jowa zegt. Dit is tijdelijk: dus waarom zo'n usb-dingetje aanschaffen. En natuurlijk kun je via laptop mp3 beluisteren op een dure koptelefoon. En als dat voor jou voldoet: prima toch. Maar Jowa sluit die koptelefoon straks op zijn set aan met event./ indien nodig een extra koptelefoonversterker. En als dat niet beter klinkt dan via een laptop, dan..........
Main set up:
Vv.: Nat Audio Plasma R; E.v. 2x Nat Audio Se1 Mk II; Sacd-speler: Sony scd555 ES met art-speakmod.; Platenspeler: Denon SL 7D; Element: Denon DL-A100; Phono: ASR Audio Basis Exclusive X2; Marantz ND8006; AKG Q701; LS: Klipsch La Scala ALK.

xander32

... ik deed enkel, met de beste bedoelingen, een suggestie om voor het tijdelijke het geluid mogelijk wat op te pimpen, voor een m.i. te overzien bedrag. Maar dat laatste is aan een ieder zelf om te beoordelen.
Meer was het niet.

Citaat van: Vinyl_Fuchs op maart 03, 2019, 11:20:54
Leest als een soap. Kijk eens goed naar wat Jowa zegt. Dit is tijdelijk: dus waarom zo'n usb-dingetje aanschaffen. En natuurlijk kun je via laptop mp3 beluisteren op een dure koptelefoon. En als dat voor jou voldoet: prima toch. Maar Jowa sluit die koptelefoon straks op zijn set aan met event./ indien nodig via een extra koptelefoonversterker. En als dat niet beter klinkt dan via een laptop, dan..........

Vinyl_Fuchs

Citaat van: xander32 op maart 03, 2019, 11:27:50
... ik deed enkel, met de beste bedoelingen, een suggestie om voor het tijdelijke het geluid mogelijk wat op te pimpen, voor een m.i. te overzien bedrag. Maar dat laatste is aan een ieder zelf om te beoordelen.
Meer was het niet.
Was ook geen aanval op jou. Maar het leek weer meer op welles nietes spelletje.
Main set up:
Vv.: Nat Audio Plasma R; E.v. 2x Nat Audio Se1 Mk II; Sacd-speler: Sony scd555 ES met art-speakmod.; Platenspeler: Denon SL 7D; Element: Denon DL-A100; Phono: ASR Audio Basis Exclusive X2; Marantz ND8006; AKG Q701; LS: Klipsch La Scala ALK.

TurboMarco

Citaat van: xander32 op maart 03, 2019, 10:46:01
... ik vermoed dat jij mij donders goed begrijpt, maar om redenen dat anders doet voorkomen  :wink:. Maar dat past schijnbaar bij je, zwart-wit  :yes:.
Het verhaal dac is nu eenmaal zwart/wit ....of enen en nullen ,daar kan je niets aan veranderen .

Het klankmatige aspect ,en zeker die van de Dragonfly is te herleiden naar de versterker die daar in zit ,ik meen gelezen te hebben dat deze in staat is tot 150 mW te leveren ,en daar kunnen koptelefoons baat bij hebben .

Verder ben ik alleen maar ingegaan op jouw vragen .

Ik vermoed nogmaals dat jij die materie niet begrijpt ,en ook niet de materie omtrent de Dragonfly zoals duidelijk vermeld bij stereophile gelezen hebt ,noch in de materie verdiept hebt m.b.t de wireless receivers waar ik voorbeelden van gegeven heb ,en dat vind nou zo jammer want dan kan je toch moeilijk ervaringen uitwisselen ,en nog veel vervelender iemand op weg helpen .

Ik laat in ieder geval niets anders voorkomen dan dat het feitelijk is .

CiteerLeest als een soap
Zoals je wilt , voor mij is het verschaffen van informatie niet soap gerelateerd .

En als iemand panty's over de kop wil trekken om een betere geluidservaring te krijgen moet hij/zij dat lekker zelf weten .


(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Vinyl_Fuchs

Die panties geven wel een warmer gehoor.  :lol:
Marco, jouw kennis staat buiten kijf. Een vraagje: het verder ontwikkelen van dac chip's is weggegooid geld?
Main set up:
Vv.: Nat Audio Plasma R; E.v. 2x Nat Audio Se1 Mk II; Sacd-speler: Sony scd555 ES met art-speakmod.; Platenspeler: Denon SL 7D; Element: Denon DL-A100; Phono: ASR Audio Basis Exclusive X2; Marantz ND8006; AKG Q701; LS: Klipsch La Scala ALK.

TurboMarco

Citaat van: Vinyl_Fuchs op maart 03, 2019, 12:02:03
Die panties geven wel een warmer gehoor.  :lol:
Marco, jouw kennis staat buiten kijf. Een vraagje: het verder ontwikkelen van dac chip's is weggegooid geld?
Of het in het algemeen weggegooid geld is laat ik mij niet over uit ,ik ben wel van mening dat de rek er een beetje uit is aangaande ontwikkeling .
Ik heb een jaar geleden (geloof ik) een testrapport gelezen van de Chromecast in vergelijk met een veel duurdere streamer waarbij de dac's onder de loep werden genomen ,de uitkomst was best wel verrassend in het voordeel van de Chromecast die niet of nauwelijks onder deed voor het exemplaar die 10x duurder was ,dus is dan mijn conclusie dat dac's hedendaags veel goedkoper geproduceerd kunnen worden .
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Vinyl_Fuchs

Citaat van: TurboMarco op maart 03, 2019, 12:13:44
Of het in het algemeen weggegooid geld is laat ik mij niet over uit ,ik ben wel van mening dat de rek er een beetje uit is aangaande ontwikkeling .
Ik heb een jaar geleden (geloof ik) een testrapport gelezen van de Chromecast in vergelijk met een veel duurdere streamer waarbij de dac's onder de loep werden genomen ,de uitkomst was best wel verrassend in het voordeel van de Chromecast die niet of nauwelijks onder deed voor het exemplaar die 10x duurder was ,dus is dan mijn conclusie dat dac's hedendaags veel goedkoper geproduceerd kunnen worden .
Zit er trouwens een maximum aan samplingrate? Een dac chip is echter nog geen dac. Dus overige circuit zullen toch nog een degelijke invloed hebben op de uiteindelijke werking van een dac?
Main set up:
Vv.: Nat Audio Plasma R; E.v. 2x Nat Audio Se1 Mk II; Sacd-speler: Sony scd555 ES met art-speakmod.; Platenspeler: Denon SL 7D; Element: Denon DL-A100; Phono: ASR Audio Basis Exclusive X2; Marantz ND8006; AKG Q701; LS: Klipsch La Scala ALK.

xander32

Goed voor het besef (lees: mijn besef) dat platte tekst soms onvoldoende is om hetgeen de ander bedoelt en/of jezelf bedoelt, duidelijk te maken  :yes:.

Citaat van: Vinyl_Fuchs op maart 03, 2019, 11:31:27
Was ook geen aanval op jou. Maar het leek weer meer op welles nietes spelletje.



Marco, waar de term dac voor staat is zeker niet nieuw voor mij, maar in de context zou mijn bedoeling voor jou toch duidelijk moeten zijn, daar zit m.i. de bottleneck. Niet in mijn kennis van de materie. Dat ik niet strikt de juiste bewoordingen gebruik omdat ik buiten de basiskennis weinig affiniteit heb met die materie, heeft jou wellicht op het verkeerde been gezet?

Mijn aanname is /was dat de Dragonfly een betere dac en versterker zal zijn dan die in de laptop, hetgeen gezamelijk een beter geluid zou opleveren. Dat wou ik Jowa meegeven als suggestie, een suggestie voor een (tijdelijke) geluidsverbetering, voor een m.i. niet onoverkomelijke investering.
We hebben het er nog wel een keer over, maar dan face to face, tijdens een M&G bij jou of bij mij ☕️.


Citaat van: TurboMarco op maart 03, 2019, 11:44:00
Het verhaal dac is nu eenmaal zwart/wit ....of enen en nullen ,daar kan je niets aan veranderen .

Het klankmatige aspect ,en zeker die van de Dragonfly is te herleiden naar de versterker die daar in zit ,ik meen gelezen te hebben dat deze in staat is tot 150 mW te leveren ,en daar kunnen koptelefoons baat bij hebben .

Verder ben ik alleen maar ingegaan op jouw vragen .

Ik vermoed nogmaals dat jij die materie niet begrijpt ,en ook niet de materie omtrent de Dragonfly zoals duidelijk vermeld bij stereophile gelezen hebt ,noch in de materie verdiept hebt m.b.t de wireless receivers waar ik voorbeelden van gegeven heb ,en dat vind nou zo jammer want dan kan je toch moeilijk ervaringen uitwisselen ,en nog veel vervelender iemand op weg helpen .

Ik laat in ieder geval niets anders voorkomen dan dat het feitelijk is .
Zoals je wilt , voor mij is het verschaffen van informatie niet soap gerelateerd .

En als iemand panty's over de kop wil trekken om een betere geluidservaring te krijgen moet hij/zij dat lekker zelf weten .

TurboMarco

Citaat van: Vinyl_Fuchs op maart 03, 2019, 12:28:41
Zit er trouwens een maximum aan samplingrate? Een dac chip is echter nog geen dac. Dus overige circuit zullen toch nog een degelijke invloed hebben op de uiteindelijke werking van een dac?
Jazeker ! het begint met de voeding ,die hoeft niet exotisch te zijn maar wel stabiel ,en dat zijn vrijwel allen ook .
Kijk voor de gein eens wat er in een Dragonfly zit ,praktisch niets en zo ook in een chromecast bijvoorbeeld .
Al die kleine usb sticks met dac,amp worden gevoed door het apparaat waar ze ingestoken worden ,ik kan mij voorstellen dat in bepaalde gevallen dan wel een powered usb hub vereist is ,maar als het goed klinkt zonder al die poespas dan zou ik het zo lekker laten .

Ik zie tegenwoordig ook steeds meer moederborden met een stevig uitgevoerde koptelefoon versterker ,i.p.v de standaard 32 Ohm tot wel 600 Ohm ,eigenlijk kan je alleen maar concluderen dat de versterker de doorslaggevende factor is ,de dac's zijn min of meer bijzaak .

(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Vinyl_Fuchs

Citaat van: xander32 op maart 03, 2019, 12:37:22
Goed voor het besef (lees: mijn besef) dat platte tekst soms onvoldoende is om hetgeen de ander bedoelt en/of jezelf bedoelt, duidelijk te maken  :yes:.



Marco, waar de term dac voor staat is zeker niet nieuw voor mij, maar in de context zou mijn bedoeling voor jou toch duidelijk moeten zijn, daar zit m.i. de bottleneck. Niet in mijn kennis van de materie. Dat ik niet strikt de juiste bewoordingen gebruik omdat ik buiten de basiskennis weinig affiniteit heb met die materie, heeft jou wellicht op het verkeerde been gezet?

Mijn aanname is /was dat de Dragonfly een betere dac en versterker zal zijn dan die in de laptop, hetgeen gezamelijk een beter geluid zou opleveren. Dat wou ik Jowa meegeven als suggestie, een suggestie voor een (tijdelijke) geluidsverbetering, voor een m.i. niet onoverkomelijke investering.
We hebben het er nog wel een keer over, maar dan face to face, tijdens een M&G bij jou of bij mij ☕️.
Snap ik. En inderdaad mag er toch vanuit gaan dat bij veel koptelefoons zo'n dragonfly/ of vergelijkbaar apparaat een beter geluid geeft dan de standaard dac/ versterking  in pc/ laptop. Maar daar gaat het jowa niet om. Verder zal ik als audioman niet snel vanaf enkel desktop/ laptoptablet/ smartphone naar muziek luisteren. Hetzij dan om muziek vanaf YT e.a. te ontdekken/ beluisteren.
Main set up:
Vv.: Nat Audio Plasma R; E.v. 2x Nat Audio Se1 Mk II; Sacd-speler: Sony scd555 ES met art-speakmod.; Platenspeler: Denon SL 7D; Element: Denon DL-A100; Phono: ASR Audio Basis Exclusive X2; Marantz ND8006; AKG Q701; LS: Klipsch La Scala ALK.

renes59

Als ik nu mijn koptelefoon in de laptop steek, in de Dragonfly of in mijn Creative sound blaster maakt voor de kwaliteit/klank van het geluid niet uit. Heb nu een koptelefoon van 40 Ohm en dan maakt het helemaal niets uit, deze wil hard genoeg met alle drie mogelijkheden om doof van te worden.
Een koptelefoon van 600 Ohm is een ander verhaal die wil zonder koptelefoonversterker gewoon niet hard genoeg om te luisteren. De klank verandert niet.
Volgens mij als de ene dac het anders doet dan een andere dan is één van beide niet goed, die laat wat weg of verzint er iets bij en dat wil je niet.
Zoals ik zei zo'n Dragonfly deed in mijn situatie niets, snap dan al die positieve verhalen niet over die dingen, voor mij weggegooid geld. Je moet jezelf niet voor de gek houden en vooral niet alles geloven wat de reclame- en marketingmensen zeggen.
Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.