Ervaringen beamers

Gestart door Maus, september 25, 2018, 22:58:09

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Maus

Hallo allemaal

Wij hebben nog steeds een mooie glasbuis tv welke nog prima functioneert. Kan ook niet anders met een gebruik van slechts enkele avonden per jaar. Wat dat betreft prima kwaliteit, inmiddels de 20 jaar gepasseerd.

Even wat vermaak voordat ik begin..
De afgelopen kerstvakantie was mijn schoonmoeder een paar dagen op bezoek, zij zat met vrouwlief samen op de bank te breien of haken toen ik thuis kwam uit mijn werk. Starend naar een blauw scherm met alleen geluid, gingen ze door alsof er niets aan de hand was. Op mijn vraag of dat beeld al lang blauw was... 'euh ja, telkens doet hij het weer maar nu blijft hij blauw....'
Afijn, een half uur later lag de TV voorover op de grond met een soldeerbout ernaast, want de ferme MEP  violent1 werkte zelfs niet meer, telkens sprong het beeld weg. Met grote ogen keken de dames toe hoe ik rechtstreeks de fout vond in de scart aansluiting op de print -ik wist van het probleem-, deze soldeerde en de tv weer netjes dichtschroefde. Ze keken helemaal raar op dat het ding daarna gewoon weer werkte, en nu nog steeds.

Afijn, leuk zo'n aquarium op de kast maar het kost meer ruimte dan dat hij nuttig is, we willen een beamer..
Maar... Waar begin je. Ik heb een ouwe Sony beamer maar dat is net een straaljager als je hem aanzet, met het energieverbruik van een locomotief, en het formaat van een verhuisdoos. :roll: Overdreven natuurlijk, maar die beamer is geen optie. Dat moet inmiddels beter kunnen denk ik?

Hebben hier mensen ervaring met kleine(re) beamers?
De enige 'maar' is dat hij redelijk kort op de muur hangt, zelf ruim 1,5/2m. De beelddiagonaal hoeft dan weer niet enorm te zijn, een meter of anderhalf breed (2m diagonaal?) is ruim voldoende.
En dan welke merken zijn geschikt? Ik ben niet zo'n fan van al die nieuwe merken, liever een Brother/Canon/Sony/Epson etc. Ik heb al wat vage merken voorbij zien waaien  :angel:
Alvast bedankt :)

Stadium III

Ik heb al meerdere keren Sony gezien
In mijn ogen niks mis mee
Hou wel rekening mee dat bij een beamer hoe donker in huis ,hoe mooier beeld je krijgt

Wat is de kijkafstand ?
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

pdufrenne


Voor korte afstand projectie zou je eens kunnen zoeken op "short throw beamer".
Deze kunnen nagenoeg tegen de projectie muur geplaatst worden en kunnen dan toch een grote projectie diagonaal realiseren.
AV Receiver: Marantz SR6007
TV: Samsung UE50JU6870
Blue-Ray: Sharp BD-HP22S
CD Speler: Marantz CD5400
Luidsprekers: Tannoy  (o.b.v. Tannoy 637)
Surround: Mission 700
Center: Infinity Alpha

Maus

Dank voor de tips. De short throw ken ik inderdaad.

Sony is ongetwijfeld goed, maar wel prijzig. Daarbij kom ik ze weinig tegen bij de grote winkels, De voorkant van de bank staat op ca 2m van de muur. Ja, klein huisje ;)

Marvin

Dan kan die beamer dus op een 2,5 meter, dat is ver genoeg om dat scherm van Stadium als iPad weg te zetten.

En als het om een paar avondjes per jaar gaat is dat ouwe scherm van hem wellicht handiger voor je.

Maus

Een scherm heb ik vooralsnog niet nodig, we hebben een witte muur. 2.5m haal ik niet, er hangt een lamp boven de salontafel..

Marvin

Ja, die moet dus weg.
Dat snap je zelf ook wel. [emoji23]

Marvin

Ik had het over z'n scherm in de vorm van z'n 'ouwe' tv. 60"

Maus

Oh, die! Nee we willen de TV juist weg hebben omdat hij lillek is. Een platte tv ook ;D :D

Marvin

Ja ik kan het enkel beamen, scheelt een stuk zonder tv aan de muur.

Maus

Je kunt het beamen. Ik hoop ik ook binnenkort ;D.

Marvin

Ja die was leuk hè!? [emoji23]
Ik wil eind van het jaar een andere beamer, tegen die tijd zal het HT forum ook wel weer ontploffen met upgrades.
Mijn eerste gedachten gaan uit naar een Epson, maar denk dat dat met hetzelfde onderbuik gevoel is als de jouwe.

Maus

Ik ben niet zo zeer bang dat ie stuk gaat, meer de support achteraf.

Zo ligt hier een dure Fiio audiospeler welke op android loopt. Het ding is qua hardware best ok, klinkt goed. Nu de software... Hij is traag, hij heeft geen mogelijkheid tot uitschakelen van de klasse A(?) versterkers dus de accu is zonder gebruik in 2 dagen leeg, de support is krapjes.
Om dus niet weer een vage chinese beamer in huis te halen, ga ik liever voor een grote fabrikant.