twijfels over nieuwe 7012

Gestart door toetertje20, september 13, 2018, 12:28:44

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

CBdicX

#15
Citaat van: RHK op november 26, 2018, 19:00:17
Optische kabel stuurt wel degelijk Dolby Digital en DTS door, echter geen Dolby trueHD en DTS -HD Master Audio.
Ik heb bij mijn LG een coaxiale kabel in gebruik en krijg prima de 5.1 signalen door naar de SR7008 dia het dan 1 op 1 5.1 weergeeft. Dus het hoeft niet persé met een HDMI aansluiting te gebeuren.  Ik heb ook een Horizon box, ik krijg er geen DTS uit, maar als die bestaat, houd ik mij aanbevolen. Los van het feit dat die box softwarematig een drama is. Ook Marantz is geen koploper v.w.b.t softwarematige handshakes met ARC aansluitingen op de tv. Voorzover mijn ervaringen hiermee.  8-)

Klopt, optisch en coax kan tot 5.1 en is prima te gebruiken met oa de Ziggo box of TV uitvoer.
Een nadeel van de Ziggo box is dat 5.1 beduidend zachter word door gegeven dan 2.0, daar zit zo'n 4-5 dB verschil in, dus makt zappen grote audio sprongen.
Vandaar dat ik de Ziggo box op 2.0 heb staan, zo zijn nagenoeg alle zenders op het zelfde volume en laat dan DSU of NeuralX de upmixing doen.
Jammer dat optisch en coax gelimiteerd is tot 5.1, dus zijn wij gebruikers in handen van dat crappy ARC, en reeds vanaf het begin niet goed gecertificeerd, als wij 7.1 en hoger willen  :-(
En nee, DTS met de Horizon box bestaat niet, hopenlijk als Ziggo de Horizon box een flinke trap verkoopt en met een goed beeld en audio merk in zee gaat (dus niet Samsung die de Horizon maakt) krijgen de gebruikrs op zijn minst "echt" DD+, TrueHD en DTS Master zal er qua bandbreedte wel niet in zitten, maar wie weet.......

RHK

Citaat van: CBdicX op november 26, 2018, 19:47:04
Klopt, optisch en coax kan tot 5.1 en is prima te gebruiken met oa de Ziggo box of TV uitvoer.
Een nadeel van de Ziggo box is dat 5.1 beduidend zachter word door gegeven dan 2.0, daar zit zo'n 4-5 dB verschil in, dus makt zappen grote audio sprongen.
Vandaar dat ik de Ziggo box op 2.0 heb staan, zo zijn nagenoeg alle zenders op het zelfde volume en laat dan DSU of NeuralX de upmixing doen.
Jammer dat optisch en coax gelimiteerd is tot 5.1, dus zijn wij gebruikers in handen van dat crappy ARC, en reeds vanaf het begin niet goed gecertificeerd, als wij 7.1 en hoger willen  :-(
En nee, DTS met de Horizon box bestaat niet, hopenlijk als Ziggo de Horizon box een flinke trap verkoopt en met een goed beeld en audio merk in zee gaat (dus niet Samsung die de Horizon maakt) krijgen de gebruikrs op zijn minst "echt" DD+, TrueHD en DTS Master zal er qua bandbreedte wel niet in zitten, maar wie weet.......

En zo is het, ik heb het bronnivo van de Horizonbox dus ook opgekrikt met 6db, krijg dan wel een redelijk 5.1 signaal binnen. Hopelijk wordt het met de nieuwe 4K box van Ziggo beter. Die komt in het voorjaar van 2019 uit.
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

Marvin

Je kan je afvragen waarom het journaal in TruHD zou moeten worden doorgestuurd. Zelfde natuurlijk voor de zoveelste B film van 15 jaar oud.   
DD5.1 lijkt me meer dan genoeg. 
Zal wel een aardige duit per maand extra gaan kosten om zoveel bandbreedte per kanaal in te plannen.

pdufrenne


Wat ik me afvraag:
Als we een HT Receiver met een traditionele stereo versterker vergelijken, doen we dat dan met "Audyssey" aan of uit? En hetzelfde voor "MultEQ"?
Audyssey heeft nogal wat invloed op het uiteindelijke geluid.
Ik lees wel eens ervaringen waarin wordt geklaagt dat met "Audyssey" alle speakers hetzelfde doet klinken.
Andere zijn niet echt tevreden over de bas weergave na het inregelen van "Audyssey".

Ikzelf kijk film in Surround en luister muziek in Stereo op mijn SR6007, met "Audyssey" aan en vindt dit prima klinken.

AV Receiver: Marantz SR6007
TV: Samsung UE50JU6870
Blue-Ray: Sharp BD-HP22S
CD Speler: Marantz CD5400
Luidsprekers: Tannoy  (o.b.v. Tannoy 637)
Surround: Mission 700
Center: Infinity Alpha

RHK

Zoals jij zegt, met Audyssey klinkt het goed. Ikzelf heb Audyssey Flat gekozen, dan klinken de fronts beter.
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

CBdicX

Citaat van: pdufrenne op november 26, 2018, 21:26:03
Wat ik me afvraag:
Als we een HT Receiver met een traditionele stereo versterker vergelijken, doen we dat dan met "Audyssey" aan of uit? En hetzelfde voor "MultEQ"?
Audyssey heeft nogal wat invloed op het uiteindelijke geluid.
Ik lees wel eens ervaringen waarin wordt geklaagt dat met "Audyssey" alle speakers hetzelfde doet klinken.
Andere zijn niet echt tevreden over de bas weergave na het inregelen van "Audyssey".

Ikzelf kijk film in Surround en luister muziek in Stereo op mijn SR6007, met "Audyssey" aan en vindt dit prima klinken.

Waarom zou je kiezen voor geluid zonder ruimte correctie ?
Ongecorrigeerd luister je naar de kamer waar je in zit, met kamer correctie luister je naar de speakers en minder naar de kamer.
Van Yamaha weet ik dat deze een Stereo receiver heeft met kamer correctie, andere zouden moeten volgen lijkt mij.
Speakers blijven ondanks Audyssey wel hun "handtekening" behouden.
Een heldere Duitse speaker zal na Audyssey niet opeens gaan klinken als een warme Engelse speaker, of schreeuwerige Amerikaan  :wink:

Dat de bas weegave (via een subwoofer) door Audyssey aan de voorzichtige kant word afgeregeld is een feit, veel gebruikers zetten na de Audyssey run de sub(s) rond de 3 dB harder.
Voor mij klinkt + 3dB ook prettiger in films, voor TV en Internet Radio gebruik ik LFC wat ik dan op 4 zet.
Zeker bij een aantal TV zenders is het bass gedeelte behoorlijk opgepompt.


CBdicX

Citaat van: marvin op november 26, 2018, 20:56:01
Je kan je afvragen waarom het journaal in TruHD zou moeten worden doorgestuurd. Zelfde natuurlijk voor de zoveelste B film van 15 jaar oud.   
DD5.1 lijkt me meer dan genoeg. 
Zal wel een aardige duit per maand extra gaan kosten om zoveel bandbreedte per kanaal in te plannen.

Zelf vind ik er wel verschil in zitten tussen AC3 en bijvoorbeeld TrueHD betreft vocalen, die met ongecomprimeerd geluid toch een stuk duidelijker zijn, mits er gebruik gemaakt word van een behoorlijk Center, anders doe je al dat fijne Center geluid teniet.
En die B film wil ik toch wel lekker helder en duidelijk horen........  :wink:  :-D

Die bandbreedte krijgen de kabelaars nu wel tot hun beschikking nu analog TV van de kabel af is.
Heb eens gelezen dat 1 analoog TV kanaal de ruimte in neemt van 3 Full HD zenders met Dolby Digital geluid !
Nu met deze vrijgekomen ruimte kunnen ze alles naar Full HD zetten (nu nog veel SD en ED, en geen HD) en sporadisch 4K.
Ben benieuwd wat er aan geluid uit de hoed getrokken gaat worden door oa Ziggo met hun 4K box die medio 2019 op de markt komt, en ze nemen gelukkig afscheid van Samsung, dit word Virgin V6.

Maar goed, wij dwalen een beetje af van het Topic betreft oa de happerende 7012.

blueznl

Ik kom altijd zoveel verhalen over ARC, Toslink en eArc tegen... Heb me er een keer heel erg in verdiept, en daarbij twee dingen gemerkt: ieder merk doet het anders, en standaarden... ach  :-o

Maar voorzover ik heb kunnen uitvissen...

ARC doet max 5.1 compressed, net als TosLink. ARC KAN meer doen, maar dat is geen standaard formaat. ARC is zowieso een drama met veel apparaten, vaak krijg je er niet meer uit dan 2.0. Uncompressed, dat dan weer wel  8-)

Heb je een Netflix app op je TV, dan is het zowieso compressed, dus dan maakt het niet uit dat er TosLink tussen zit.

Helaas hebben heel veel TV's allerlei beperkingen wegens kopieer beveiligingen, en komt er (tenzij het een ingebouwde app is) alleen maar 2.0 uit via Toslink en ARC.

Heb het met een paar verschillende TV's uitgeprobeerd, omdat ik maar niet begreep waarom mijn PS4 geen 5.1 produceerde VIA de TV. Uiteindelijk begreep ik het dus wel, min of meer, een beetje, hoop ik...

(https://ninelizardsblog.blogspot.com/2018/04/waarom-hdmi-nog-steeds-zuigt-dutch.html)




Spikes25

Even een reactie op de beveiliging van de SR, ik zou in jou geval toch even contact opnemen Marantz, je verhaal is helder. Of contact met de reparatie dienst van Marantz in Elst, Misschien een defect HDMI board, zwakke schakel.
Maar Toetertje, ik ben wel benieuwd of het is opgelost, en wat de oorzaak was.

Dan het verschil dat er geen hoorbaar verschil is tussen versterkers cq receivers of onderling. Ben ik het deels mee eens.
In een thuis situatie geluisterd naar twee merken versterkers, Primare en een Densen Beat 100.  Ik zag die twee grote gouden draaiknoppen van de Densen, en op voorhand ging mijn voorkeur uit naar de Primare. Echte naar een luister sessie veranderde al snel mijn keuze. De Densen was hoorbaar voor mij de winnaar. Een paar jaar daarna kocht ik een Harman Kardon receiver ( staat nu ook op zolder stof te happen)  Gelijk gekocht met een vloerstaande KEF speakers. Mijn vriend uitgenodigd met zijn Densen, eerste geluisterd naar de Harman Kardon, daarna, de Densen aangesloten, ik kan je verzekeren, een wereld van verschil.
Het vreemd is, als je de densen openschroeft, dat er een klein printplaatje in zit, een ringkern trafo, thats it.... Dan vraag ik me af, waarom bij ander merken, 30 printplaten zijn gehuisvest, maar goed dit ter zijde.
Ik ben er van overtuigd, dat er onderling tussen de SR's van Marantz geen  of weinig verschil hoorbaar is.

Dan heb ik een vraag over het geluid van Netflix, ik maak ook gebruik van de App op mijn LG TV, en het was mij ook al opgevallen, dat ik een filmpje op Netflix niet kan vergelijken met de DVD. Om dit op te lossen, is het dan beter een bijvoorbeeld, een appel TV aan te sluiten, of een NVIDIA Shield, om maar wat te noemen, of spelen er nog ander factoren mee?
"One good thing about music, when it hits you, you feel no pain."
― Bob Marley

agr64

... ik kijk en luister Netflix via een oude WD Live TV via HDMI en toslink aangesloten om m'n versterker. Heb namelijk geen smart TV en heb op deze manier keurig 5.1 geluid.  Nu heb ik ook een chromecast die op dit moment nog rechtstreeks in de TV zit en ik vraag me nu af of deze aangesloten op m'n versterker via de hdmi ook 5.1 kan geven. Iemand ervaring mee?

toetertje20

Om nog even terug te komen op mijn eigen beginpost, ik heb inderdaad een nieuwe 7012 erbij gekocht.
Achteraf, heb ik daar erg veel spijt van. Hoewel de 7012 t.o.v. de oudere series bij mij veel stabieler is,
klinkt hij net zo muf als de oudere series.
Bij het luisteren naar muziek in b.v. pure direct, kan ik geen momentje van kippenvel ontdekken. Dat heb
ik wel ervaren bij veel andere versterkers / receivers.
Ik ben nu 30 jaar met deze audio hobby bezig, de marantz is een mooie complete allround versterker voor heel veel
mensen. Maar voor een aantal mensen, die wat verder in deze hobby gaan, schiet hij muzikaal te kort.

Ik hoor hier ook een aantal mensen die zeggen dat het allemaal hetzelfde klinkt, soms zou ik willen dat ik het
verschil ook niet hoorde, dat zou het leven een stuk makkelijker en goedkoper maken.  :lol:

Spikes25

Al die " Direct"  functies op de marantz, voor mij hoeft het niet, muziek is inderdaad niet om aan te horen. Ik vind het ook een onzin funtie(s) Zelfs mijn wekker. Radio klinkt dan mooier.
Gewoon alle hulp functies aan zetten, dan klinkt het toch goed of klinkt het dan nog bagger?????

Daarbij komen de keuze van de speakers en akoestiek om de hoek kijken.

Ik weet niet wat jou negatieve ervaringen zijn met muf klinkende Marantz apparatuur? Ik snap dan niet waarom je telkens een marantz product in je huis zet.
Of lees ik het verkeerd?

En wat zijn jouw ervaringen met stabiel zoals je schrijft?

Ik heb in echte audio winkel heel wat versterkers gehoord, er waren maar weinig waarbij de boel neutraal stond ingesteld stond, waarbij ik een goed gevoel had.
Ik vind als je een bijvoorbeeld een bekken hoort, moet die ook klinkt zoals in het echt, en met een treble knop ging het bijna de goed kant op, en wat een ander er van vind, dat interesseert mij dan niet. Bij het eten gebruik je ook zout en peper om de boel op smaak te krijgen.
Ik val nogmaals in herhaling, de Densen Beat 100 ( deze is inmiddels al 10 jaar oud) heeft maar twee knoppen aan de voorzijde, Volume en een keuze knop.....deze versterker heeft mij zonder alle toeters en bellen wel verast.
"One good thing about music, when it hits you, you feel no pain."
― Bob Marley

toetertje20

De redenen dat ik steeds weer voor marantz kies, zijn het uiterlijk, de compleetheid en de menu structuur bevalt mij erg goed.

Met stabiliteit bedoel ik voornamelijk het streaming gebeuren.  Ik heb met deze nog geen problemen gehad.
De vorigen hadden veel problemen met het netwerk.

Spikes25

EERLIJK !!!  uiterlijk speelt altijd mee, maar al het muf klinkt dan ben ik klaar met een merk.

Ik vind Marantz alles behalve muf klinken. Zoals ik al eerder vermelde zet alle toeters en bellen bij.

Er zijn meer merken, waarbij streamers net zo goed of zelfs beter zijn....en ook het uiterlijk er beter uitziet.
Om het bij de bekende merken te houden Sony en Pioneer
"One good thing about music, when it hits you, you feel no pain."
― Bob Marley