twijfels over nieuwe 7012

Gestart door toetertje20, september 13, 2018, 12:28:44

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

toetertje20

Is de 7012 op het gebied van stereo direct nog veranderd in geluidskwaliteit?

Ik had de 7009 maar die vond ik voor afspelen van muziek maar matig.
Ik heb daarna een paar receivers gehad, die op dat gebied echt beter presteerden.
Maar, ik heb nu een arcam avr400, en ik mis toch een paar functies die ik b.v. op
de 7009 had.

De 7012 schijnt een andere dac aan boord te hebben, maar klinkt hij nu beter
dan b.v. de 7009? Ik heb een mooie aanbieding gehad en twijfel dus.

Het gaat dus hoofdzakelijk om 2 kanaals muziek, of 5.1 surround.

Stadium III

Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

CBdicX

Dit is een plat gelopen pad, ik zou niet weten waarom een receiver het slechter zou doen dan een stereo versterker in de stereo stand op de receiver.
Ik kan wel een lijst van voordelen op noemen in het voordeel van de receiver, andersom niet.
En qua (stereo) geluid zijn de huidige moderne receivers niet meer te vergelijken met een aantal jaar geleden.
En dat een stereo bak van 2000 euro het "beter" zou doen dan een receiver van 2000 euro in stereo, is al lang achter haalt.

TurboMarco

Ik heb een HT versterker van 15 jaar oud ,ik heb over het stereo gebeuren iig niets te klagen .

(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

toetertje20

Citaat van: CBdicX op september 13, 2018, 19:58:37
Dit is een plat gelopen pad, ik zou niet weten waarom een receiver het slechter zou doen dan een stereo versterker in de stereo stand op de receiver.
Ik kan wel een lijst van voordelen op noemen in het voordeel van de receiver, andersom niet.
En qua (stereo) geluid zijn de huidige moderne receivers niet meer te vergelijken met een aantal jaar geleden.
En dat een stereo bak van 2000 euro het "beter" zou doen dan een receiver van 2000 euro in stereo, is al lang achter haalt.

Niet dat mijn vraag ging over een ht vs stereo versterker, maar jij zegt dus dat een 7012 in stereo net zo
goed klinkt als b.v. een pm14 of pm11?

Mijn vraag is, klinkt een 7012 anders of zelfs beter dan een 7009?

CBdicX

Citaat van: toetertje20 op september 13, 2018, 22:03:24
Niet dat mijn vraag ging over een ht vs stereo versterker, maar jij zegt dus dat een 7012 in stereo net zo
goed klinkt als b.v. een pm14 of pm11?

Mijn vraag is, klinkt een 7012 anders of zelfs beter dan een 7009?

Even duidelijk, dit is MIJN mening !

Ik denk inderdaad dat wil je verschil HOREN tussen een receiver versus een stereo amp, dan moet je ze ZIEN.
Zo simpel werkt het menselijk brein nu eenmaal bij 95% van de mensen.
Zien schakelen tussen 2 apparaten zal je brein beïnvloeden, zeker als er ook nog eens een behoorlijk prijskaartje aan hangt (vandaar de blinde testen).
In basis versterkt een versterker (en een receiver), klaar, meer niet.
En of dat nu met HDAM 2 of 3 gebeurt, het zal wel los lopen.
En dan kan je Ken Ishiwata er ook nog eens naar laten kijken, maar hij zal een stel slecht klinkende speakers echt niet goed kunnen laten klinken, hoeveel poen er ook tegen aan gegooid word.

Denk dat de 7012 niet anders zal klinken in zowel stereo als HT dan de 7009.
Wel zal de 7012 op andere vlakken de 7009 voorbij gaan, maar hoorbaar nagenoeg niet.
Verschil in DAC's is dermate klein dat het vaak alleen meetbaar is, hoorbaar is weer wat anders.
Ga er maar vanuit dat D&M nooit slechte DAC's of audio componenten heeft gebruikt, zou niet verstandig zijn.
Het word dus gerommel in de marge, geen sprongen vooruit.
Denk dat de allereerste Philips CD speler nu nog steeds prima klinkt, ondanks een achterhaalde DAC die nu geen HiRES certificaat zal krijgen  :wink:

Maar goed, het is dus mijn mening, denk dat er zat lieden op dit forum zijn die hier absoluut niet mee eens zijn dus trek zelf je plan, maar de speakers zijn de smaak makers, niet de versterkers.


pameijer

Ik heb een PM15S2/SA15S2 combi direct kunnen vergelijken met een SR7005/UD7007 combi. Direct schakelen, zelfde CD in de beide spelers, ik hoorde geen verschil tussen beide sets. De premium is daarna in de verkoop gegaan en van het geld heb ik weer andere nutteloze dingen kunnen kopen  HB

Ik denk ook niet dat je veel verschil zult horen tussen de SR7009 en SE7012, eigenlijk geen verschil. Lekker die Arcam houden dus en je geld uitgeven aan iets nuttigers. Akoestisch plafond ofzo.... :angel:
Anthem MRX1120 / Sony UBP-X800M2 / Technics SL2000 + NAD PP2i/ Apple TV 4K + Nvidia Shield + Vero 4K+/ Vu+ Duo2 / LG 55C7 / JVC X7900 met iVisions Cinema 4K 260 cm / AVI ADM9.1RS actives front en center + AVI DM5 rears + 4x Micca M8C + Rythmik E15

xander32

#7
Alle versterkers en receivers zijn éēn(heidsworst)  :yes:. Daar zijn enkel technische verschillen, maar die leiden nooit tot hoorbare verschillen. Men neme een instap receiver van een Yokilocy merk en men is klaar voor 't leven (d.w.z. de levensduur van 't apparaat). Ik zeg doen 👍🏻.

Erg jammer dan dat je er zo wellicht zo'n dure, nieuwerwetse 7012 hebt staan, je kan je veel geld besparen. Een gewaarschuwd mens ...

geoffreyvanvugt

Ik dacht ook altijd dat een losse stereoversterker een betere stereo klank zou geven. Dus ik had mijn cd speler via rca apart aangesloten op mijm pm7003. De pm7003 sturen mijn fronts aan. Als dan ht gebruikte dan schakelde ik de pm7003 naar eindtrap aangesloten op mijn sr7011. Rob (Stadium III) heeft mij ervan overtuigd dat het op deze manier niet hoeft en dat het omslachtig is. Nu gebruik ik de sr7011 gewoon ook als stereoversterker wel met de pm7003 als eindtrap. Dus de sr7012 kan een prima stereo geluid neerzetten..
Marantz SR7011
Marantz PM7003
Sony UBP-X800
Pro Ject Debut III Esprit
Dune HD Solo Lite

Front - Jamo Concert VII
Surround - Jamo Concert V
SurroundBack - Jamo Concert V
Center - Jamo Concert II​​
Height Front/Back - Jamo 28
Subwoofer - Jamo Sub 360

Gottl00

Heb je nu al een nieuwe 7012 gekocht? Ik heb in augustus een 7012 gekocht nadat ik jaren met een 7007 heb gedraaid. De ervaring met de 7012 zijn tot nu toe niet goed. De versterker van de 7007 klonk/klinkt duidelijk beter en ik had technische problemen met de nieuwe 7012 waardoor ik de receiver terug moest sturen voor reparatie. Ik heb de versterker gekocht omdat ik met atmos wil draaien. Heb nu ook 4 plafond speakers en 5.1 op de vloer. Mooie opstelling in combi met atmos. Jammer genoeg kon mijn 7012 dat niet aan. Bij luide passages in series sloeg de versterker in de beveiliging. Dan gaat de versterker uit en zie je het stand-by lampje knipperen. Ook wordt de 7012 erg warm vergeleken bij de 7007.
De 7012 wil ik graag inzetten voor dolby atmos weergave. Daarvoor heb ik de combi van een lg OLED tv en de Marantz gekocht. Alweer jammer, de Marantz in combi met de LG tv kreeg geen goed signaal voor Atmos. Blijkt dat het een technische uitdaging is om een zwaar digitaal signaal (atmos) naar de receiver te sturen via HDMI ARC. De receiver van mij kon het signaal in ieder geval niet verwerken met als resultaat dat het ding slecht af en toe een kleine hoestbui geluid produceerde. Door terug te schakelen op 5.1 kreeg ik toch weer geluid.
Ik hoop dat de versterker gerepareerd wordt. Voorlopig ben ik erg teleurgesteld.
Ik ben ook benieuwd of andere leden vergelijkbare problemen hebben en hebben kunnen oplossen.

Frits Denon

Citaat van: geoffreyvanvugt op september 14, 2018, 08:24:48
Ik dacht ook altijd dat een losse stereoversterker een betere stereo klank zou geven. Nu gebruik ik de sr7011 gewoon ook als stereoversterker wel met de pm7003 als eindtrap. Dus de sr7012 kan een prima stereo geluid neerzetten..

Het verschil zit dus in de PM7003 als eindtrap (Lees: stereo versterker), dat is echt iets anders dan de versterker(s) in de 7012. Ik heb een SR6009 gehad en die kon qua stereo weergave niet tippen aan mijn Denon PMA 1500ae. Voor mij toen een van de redenen om weer "vooruit" te gaan naar stereo. Moet er wel bij zeggen dat luisteren naar muziek bij ons op de 1ste plaats komt.
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

CBdicX

#11
Citaat van: Gottl00 op november 25, 2018, 19:59:49
Heb je nu al een nieuwe 7012 gekocht? Ik heb in augustus een 7012 gekocht nadat ik jaren met een 7007 heb gedraaid. De ervaring met de 7012 zijn tot nu toe niet goed. De versterker van de 7007 klonk/klinkt duidelijk beter en ik had technische problemen met de nieuwe 7012 waardoor ik de receiver terug moest sturen voor reparatie. Ik heb de versterker gekocht omdat ik met atmos wil draaien. Heb nu ook 4 plafond speakers en 5.1 op de vloer. Mooie opstelling in combi met atmos. Jammer genoeg kon mijn 7012 dat niet aan. Bij luide passages in series sloeg de versterker in de beveiliging. Dan gaat de versterker uit en zie je het stand-by lampje knipperen. Ook wordt de 7012 erg warm vergeleken bij de 7007.
De 7012 wil ik graag inzetten voor dolby atmos weergave. Daarvoor heb ik de combi van een lg OLED tv en de Marantz gekocht. Alweer jammer, de Marantz in combi met de LG tv kreeg geen goed signaal voor Atmos. Blijkt dat het een technische uitdaging is om een zwaar digitaal signaal (atmos) naar de receiver te sturen via HDMI ARC. De receiver van mij kon het signaal in ieder geval niet verwerken met als resultaat dat het ding slecht af en toe een kleine hoestbui geluid produceerde. Door terug te schakelen op 5.1 kreeg ik toch weer geluid.
Ik hoop dat de versterker gerepareerd wordt. Voorlopig ben ik erg teleurgesteld.
Ik ben ook benieuwd of andere leden vergelijkbare problemen hebben en hebben kunnen oplossen.

Ik weet niet wat jij bedoelt met dat Atmos een "zwaar" digitaal signaal is ?
Digitaal is gewoon 00000 en 11111 meer niet.
En de 7012 of welke digitale receiver dan ook kan ieder digitaal signaal probleemloos verwerken, tenzij er iets fout is aan de bron zijde, de LG in het ARC gebruik.
ARC is en blijft een storings gevoelig verhaal wat de heren fabrikanten hopen op te lossen met eARC.
(maar dan moet de reciever en bron beide eARC ondersteuning hebben !)
Ieder merk benaderd ARC op een iets verschillende wijze wat storingen cq instel problemen veroorzaakt, helaas.
Maar heeft totaal niets met de receiver te maken van welk merk dan ook.
ARC problemen zijn simpel te omzeilen met het gebruik van de optische kabel.

Meeste TV's zullen via optisch 2.0 uitsturen maar daar maakt de receiver weer 5.1 / 7.1 of 5.1.4 /7.1.4 van.
En maak je geen zorgen, tussen een 2.0 upmix via DSU of NeuralX zal jij amper enig verschil horen met een "gesleutelde" Atmos versie van oa Netflix.
Want dit zijn geen 100% Atmos versies, dat zou veel te veel bandbreedte in beslag nemen, Netflix zal ten alle tijden een gecomprimeerde versie uitsturen die dan wel het Atmos sleuteltje bij zich draagt dus jou receiver dit als Atmos zal zien.

Dat jou 7012 warmer word dan de 7007 is ook te verklaren in een zwaardere belasting voor het HDMI bord wat aan de achterzijde van de receiver zit.

Ben benieuwd wat er dan vervangen gaat worden in jou 7012...........

Gottl00

Als reactie op CBdicX: je geeft eigenlijk al antwoord op je eerste vraag over zwaar digitaal signaal.... Bandbreedte. Je twijfels over dat mijn 7012 defect is begrijp ik niet helemaal. Een dergelijke kwaliteitsreceiver mag niet uitschakelen bij scenes in films waar het geluid hard binnen komt. Dat deed de 7012. Nu ik weer met mijn "oude" 7007 draai is alles weer helemaal top.
Je pleidooi voor de optische kabel vind ik niet de oplossing. Juist omdat die optische uitgang alleen 2.0 uitstuurt. Je ziet dat iedereen afscheid neemt van die optische interface. De signalen die nu wel relevant zijn worden via HDMI verstuurd. Ik kies er graag voor om niet naar een kunstmatig opgewaardeerd signaal te luisteren. Ik hoor bijvoorbeeld het verschil tussen de LG tv via tv direct waar de receiver zelf een 5.1 signaal van maakt en de output uit de Horizon (DTS). Ik kies graag voor de horizon vanwege het veel betere geluid.
Maar zoals je al eens eerder reageerde op andere onderwerpen... Het is jouw mening.  :wink:

CBdicX

#13
Citaat van: Gottl00 op november 26, 2018, 10:15:47
Als reactie op CBdicX: je geeft eigenlijk al antwoord op je eerste vraag over zwaar digitaal signaal.... Bandbreedte. Je twijfels over dat mijn 7012 defect is begrijp ik niet helemaal. Een dergelijke kwaliteitsreceiver mag niet uitschakelen bij scenes in films waar het geluid hard binnen komt. Dat deed de 7012. Nu ik weer met mijn "oude" 7007 draai is alles weer helemaal top.
Je pleidooi voor de optische kabel vind ik niet de oplossing. Juist omdat die optische uitgang alleen 2.0 uitstuurt. Je ziet dat iedereen afscheid neemt van die optische interface. De signalen die nu wel relevant zijn worden via HDMI verstuurd. Ik kies er graag voor om niet naar een kunstmatig opgewaardeerd signaal te luisteren. Ik hoor bijvoorbeeld het verschil tussen de LG tv via tv direct waar de receiver zelf een 5.1 signaal van maakt en de output uit de Horizon (DTS). Ik kies graag voor de horizon vanwege het veel betere geluid.
Maar zoals je al eens eerder reageerde op andere onderwerpen... Het is jouw mening.  :wink:

Jammer dat jij niet mee neemt in je verhaal dat signalen uitgestuurd door een TV allemaal een compressie hebben (kunstmatig opgewaardeerd), nagenoeg niets word 1 op 1 via de kabel of internet verzonden.
Het enige "juiste" signaal is van Blu-ray / 4K BD, de rest is allemaal geknutseld om bandbreedte te beperken.
Geluid (ongecomprimeerd) is de grootste snoeper van bandbreedte, zelfs meer dan beeld.
Even ter verduidelijking, de Horizon box doet geen DTS !
Dit is AC3 (Dolby Digital) en dan nog beperkt 5.1, niet alle kanalen sturen 5.1 uit, zelf het merendeel doet 2.0
Beter zou Digital Plus zijn met de verhoogde bitrate en tot 13 kanalen, maar ook dit zal misschien in de toekomst verbetert worden nu de analogen TV kanalen van de kabel zijn, tot dan is het de minst mogelijke audio kwaliteit, en ook geknutseld beeldkwaliteit, helaas.
De persoon die het verschil hoort tussen DD 5.1 en DD 5.1 gemaakt vanuit 2.0 moet ik nog tegen komen, zeker met de huidige kwaliteit upmixers zoals DSU - NeuralX en Auromatic.
Op het AVS forum is er een groeiende groep mensen die zelf de voorkeur geven aan upmixen (vanuit PCM) tov Atmos of DTSX.
Geluid wat "hard binnen komt" kan ik mij geen voorstelling van maken wat dat dan is ?
Als jij het volume van de media box, media speler, BD speler of wat dan ook op mixmaal zet, ga je vanzelf het volume van de receiver verlagen.
100% uitsturen vanuit de bron, mocht dat gedaan worden, is nooit goed, dan werkt de bron in het vervormings gebied van zijn versterker, 50% of minder is ok.
Er zit op de 7012 ook de mogelijkheid om het ingangs volume te beperken.
Maar uitschakelen doet een receiver alleen bij een "kort sluiting" en dan is het uit en weer aan zetten, en klaar.

Maar goed, jij jou idee, laat wel weten hoe het afloopt met de 7012, ben benieuwd wat er aan de hand is.

RHK

Optische kabel stuurt wel degelijk Dolby Digital en DTS door, echter geen Dolby trueHD en DTS -HD Master Audio.
Ik heb bij mijn LG een coaxiale kabel in gebruik en krijg prima de 5.1 signalen door naar de SR7008 dia het dan 1 op 1 5.1 weergeeft. Dus het hoeft niet persé met een HDMI aansluiting te gebeuren.  Ik heb ook een Horizon box, ik krijg er geen DTS uit, maar als die bestaat, houd ik mij aanbevolen. Los van het feit dat die box softwarematig een drama is. Ook Marantz is geen koploper v.w.b.t softwarematige handshakes met ARC aansluitingen op de tv. Voorzover mijn ervaringen hiermee.  8-)





Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*