marantz pm80 mkII probleempje

Gestart door freakyenzo, september 11, 2018, 12:10:51

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

freakyenzo

Beste forumlezers,

ik zit al een tijdje met een probleem met mijn marantz pm80 mkII versterker. het is een geweldige versterker. maar sinds een tijd heeft hij last van een aantal problemen. aangezien ik zelf niet veel van versterkers af weet, en puur een muziek enthousiast zou ik graag mijn probleem delen. hopelijk weet iemand op dit forum wat het probleem kan zijn.
feitelijk 2 problemen (foto bijlage voor verduidelijking:

op het linker kanaal 2 zit ruis. wanneer ik de muziek al op redelijk normaal volume afspeel komt er een ruis uit de speaker (en bijna geen geluid), vooral uit de midrange en tweeter,
en verder heb ik het idee dat de woofer minder geluid maakt (er komt wel geluid uit de woofer). wanneer ik een andere speaker aansluit op dit kanaal, waarvan ik weet dat deze geen ruis
geeft (links rechts verwissel) dan komt er eveneens ruis uit de mid range, wat erop wijst dat de ruis vanuit de versterker komt, dus een foutief iets in de versterker. wat zou dit kunnen zijn?
ander kanaal? andere ingangsbron?

op het rechter kanaal 1 wordt de woofer volume veel minder goed doorgegeven. Er zit veel verschil in volume tussen het geluid uit de woofer van
speaker links en de woofer van speaker rechts. wanneer ik de speakers links rechts verwissel dan verplaatst het probleem mee naar de andere speaker,
wat dus wijst op een foutief iets in de versterker. iemand enig idee wat dit kan zijn?

ik heb 2 verschillende ingangskanalen geprobeerd. hierbij treed bij allebij de kanalen allebij hetzelfde probleem op. dus geen verandering van het probleem door een ander inganskanaal.

weet iemand wat dit probleem kan zijn?
ik heb de versterker 2e hands gekocht een paar jaar geleden. ik weet niet of deze al ooit een service beurt heeft gehad... zou het kunnen dat wanneer ik de versterker een beurt geef dat deze problemen dan verholpen kunnen zijn? waar zou ik dat kunnen laten doen? en wat zou zoiets kosten?

hopelijk ben ik duidelijk in mijn probleem omschrijving. het is een geweldige versterker, welke ik bijna dagelijks gebruik. ik gebruik er overigens vintage philips (sound project) 3 weg speakers bij: type SC6456/01 4 ohm 40 watt, in stereo.

alvast bedankt
Nick

pdufrenne


Duidelijk een probleem met de eindtrap(en) van je versterker.

Voorlopig de luidsprekers NIET meer aansluiten en de versterker uitlaten!

Ik laat het verder aan de ervaren techneuten over om met jouw contact op te nemen voor een revisie.

AV Receiver: Marantz SR6007
TV: Samsung UE50JU6870
Blue-Ray: Sharp BD-HP22S
CD Speler: Marantz CD5400
Luidsprekers: Tannoy  (o.b.v. Tannoy 637)
Surround: Mission 700
Center: Infinity Alpha

Rob46

En die hebben wij zeker hier. Bijvoorbeeld: :yes: HAL9000 en SB Marantz :yes:

Rob46


thanatos

Klinkt als een probleem in de versterker.

De PM80 is niet een van de beste wat uit de stal van Marantz komt. Veel slechte solderingen en als klap op de vuurpijl beruchte serie slechte condensatoren gebruikt.

Je klachten kunnen dus leeftijd gerelateerd zijn. Servicen is het advies, hou er wel rekening mee dat door de slechte print kwaliteit de slagingskans aanzienlijk kleiner is.

Ik neem ze voor revisie projecten niet meer aan. Eventueel kijken of de klacht te verhelpen is kan wel. Ik zit in het Westland. Zuid-holland.

freakyenzo

Citaat van: pdufrenne op september 11, 2018, 12:29:53
Duidelijk een probleem met de eindtrap(en) van je versterker.

Voorlopig de luidsprekers NIET meer aansluiten en de versterker uitlaten!

Ik laat het verder aan de ervaren techneuten over om met jouw contact op te nemen voor een revisie.

ah ik wist niet dat dit schade kon hebben. ik zal de versterker voorlopig niet meer gebruiken.
ik denk dat ik de versterker dan laat servicen. ik woon zelf in de buurt van eindhoven, en studeer in nijmegen. is er iemand die in de buurt woont?
@thanatos, bedankt voor je reactie. wat bedoel je precies met dat de slaginskans kleiner is? zou je het aanraden om hem te servicen? ik dacht dat marantz altijd wel degelijk spul had geproduceerd. ik gebruik mijn versterker overigens nooit in klasse A, aangezien ik merk dat hij dan erg warm wordt. ik denk dat ik de versterker daarmee goed doe:)

ik wacht even of er reparateurs meekijken, die reparatie aanraden (of wat anders) en dat zouden willen doen...

thanatos

De bouwkwaliteit van deze serie is juist enorm slecht. Dit maakt het lastig om goede reparaties uit te voeren.

SB Marantz zit in Cuijk en kan je goed helpen. Stuur een PM naar hem of hij tijd heeft  :-)

freakyenzo

bedankt:) ik heb hem een bericht verstuurd

zwollywood

Citaat van: freakyenzo op september 12, 2018, 20:29:40
bedankt:) ik heb hem een bericht verstuurd
Alternatief is https://www.audioservice.nl in Elst. Daar heb ik een paar keer een pm80 en pm80 mkii laten repareren. Kostte niet de hele wereld. Overigens boeit 't niet zo dat de bouwkwaliteit wat minder zou zijn. Dat valt best mee. Er is alleen gekozen voor dunnere meerlaags printplaten en die zijn nu eenmaal wat kwetsbaarder. Het geluid van een goedwerkende pm80 is erg goed, dus wat mij betreft is hij een reparatiepoging waard. Versterker voor de liefhebber, net als de (nog) oudere series van Marantz.

thanatos

#9
Audio Service Elst moet je met een boog omheen. Erg duur, leveren half werk. En ja uit eerste hand zijn er verhalen te over. Garantie werk wat daar heen gaat is een ander verhaal, dat moet voldoen aan standaarden.

Meerlaagse printplaten zijn niet het probleem. Ik werk bedrijfsmatig aan multi layer boards loodvrij gesoldeerd.

De banen die op deze printen zijn geëtst zitten zeer slecht vast. Bij aanraken vliegen de eilanden er al af en bij 'krokante' modellen splinteren de printsporen er zo af als slecht gehechte verf.

En ja, ik werk oa met professionele Pace rework station en soldeer al 22 jaar beroepsmatig..

NB

Citaat van: zwollywood op september 13, 2018, 17:50:22
Het geluid van een goedwerkende pm80 is erg goed, dus wat mij betreft is hij een reparatiepoging waard. Versterker voor de liefhebber, net als de (nog) oudere series van Marantz.

Dat kan ik beamen. Ik vond het geluid v/d PM 80 ook erg prettig. 
Kamer set:
Marantz PM 6007 - Q Acoustics 3050 - Infinity Alpha 10 - Yamaha CDS303 - Marantz cd 5000-
Pioneer DV-50LX- Bluetooth receiver BLS- B11.
Sennheisser HD 700 en Sennheiser IE 800.

Slaapkamer:
PM 6004, Mistral Bow 3, Philips cd 723, Dab+tuner.

HAL9000

Deze versterkers zijn het altijd wel waard om te repareren reviseren, alleen zie ik in de toekomst de bui al hangen dat die STK modules niet meer beschikbaar zullen zijn. De PM80MKII is juist een die discrete is opgebouwd, wezenlijk gezien zal die het eeuwige leven kunnen hebben met wat periodieke service.
Ik gebruik geen ''pace rework station'' heb dat professioneel wel gehad op werk. Je moet gewoon erg voorzichtig solderen.   :yes:

ik vraag mij af hoelang een PM10 ruby mee gaat   :schater:  :roll:
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

Vinyl_Fuchs

#12
Citaat van: HAL9000 op september 13, 2018, 21:48:43
Deze versterkers zijn het altijd wel waard om te repareren reviseren, alleen zie ik in de toekomst de bui al hangen dat die STK modules niet meer beschikbaar zullen zijn. De PM80MKII is juist een die discrete is opgebouwd, wezenlijk gezien zal die het eeuwige leven kunnen hebben met wat periodieke service.
Ik gebruik geen ''pace rework station'' heb dat professioneel wel gehad op werk. Je moet gewoon erg voorzichtig solderen.   :yes:

ik vraag mij af hoelang een PM10 ruby mee gaat   :schater:  :roll:
Als ik zo de verhalen lees over loodvrije tin, niet zolang als apparaten met loodhoudende tin.
Main set up:
Vv.: Nat Audio Plasma R; E.v. 2x Nat Audio Se1 Mk II; Sacd-speler: Sony scd555 ES met art-speakmod.; Platenspeler: Denon SL 7D; Element: Denon DL-A100; Phono: ASR Audio Basis Exclusive X2; Marantz ND8006; AKG Q701; LS: Klipsch La Scala ALK.

thanatos

Huidige soldeer technieken met loodvrij zijn net zo goed als het ouderwetse loodhoudende.

Productie uit china van 10 jaar terug was een drama. Bij gerenommeerde producten echt een heel stuk beter.. Om er goed aan te werken gebruik je andere temperaturen en middelen. Blijft wel PITA tov lood maar gezien de impact op het milieu en eigen gezondheid moeten we wel.

Citaat van: HAL9000 op september 13, 2018, 21:48:43
Deze versterkers zijn het altijd wel waard om te repareren reviseren, alleen zie ik in de toekomst de bui al hangen dat die STK modules niet meer beschikbaar zullen zijn. De PM80MKII is juist een die discrete is opgebouwd, wezenlijk gezien zal die het eeuwige leven kunnen hebben met wat periodieke service.
Ik gebruik geen ''pace rework station'' heb dat professioneel wel gehad op werk. Je moet gewoon erg voorzichtig solderen.   :yes:

ik vraag mij af hoelang een PM10 ruby mee gaat   :schater:  :roll:

STK is nu al een probleem. Fakes uit china rollen overal binnen.. Via reguliere kanalen niks meer te krijgen.

Sommige modellen zijn gewoon erg slecht aan toe en als je complete restauraties gaat uitvoeren loop je risico's. Immers een stuk garantie en duurzaamheid moet je ook kunnen geven. Ik kan dat niet meer met deze serie.

Normale reparatie is dus wat anders en ja, zeker nog wel de moeite.

HAL9000

CiteerSTK is nu al een probleem. Fakes uit china rollen overal binnen.. Via reguliere kanalen niks meer te krijgen.

Sommige modellen zijn gewoon erg slecht aan toe en als je complete restauraties gaat uitvoeren loop je risico's. Immers een stuk garantie en duurzaamheid moet je ook kunnen geven. Ik kan dat niet meer met deze serie.

Ja vooral die power pack STK modules zoals 0050MKII etc die voor marantz SR4000 receivers etc nodig heb (binnenkort ook) daar heb ik een paar keer mijn neus aan gestoten. De STK 3102 of 3152 MK.. heb ik wel allen originelen gehad. Alhoewel er wel ooit één vrij snel defect ging na vervanging.

Mensen kunnen altijd even terug komen mocht er wat met de unit zijn na revisie/reparatie. Ik doe nog wel totale revisies. Had 4 weken geleden een PM80SE. Je houdt altijd de mogelijkheid op een lichte storing dat er een kanaal wegvalt door vuil. Deze units zijn nu 30jaar, ik vind het erger dat een Pm7003KI dit nu ook al kan vertonen! puur omdat de bouw kwaliteit/aandacht er niet is . 
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!