pm66se ki-signature & Sonics Anima's?

Gestart door rick3, september 03, 2018, 21:13:46

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

rick3

Dag allen,
Ik ben al een tijdje de gelukkige eigenaar van de Marantz pm66se ki.
Nu heb ik er de Sonics Anima speakers bij - ook een fijne speaker. Maar ik lees her en der dat deze speaker eigenlijk een wat zwaardere versterker zou moeten hebben om eea optimaal aan te sturen.

Specs Anima:
Nominal impedance: 8 ohms.
Sensitivity: 86dB/m/2.83V/m.

Is bovenstaande combi een optimale match of kan ik toch beter op zoek naar een zwaardere Marantz volgens jullie?

Grts,
Rick

thanatos

#1
Ze dippen naar de 3.6 Ohm in het middengebied.

De PM66 is geen monster amp, maar je luidsprekers hebben dat ook niet nodig. Op een Buizenbak zouden ze het wat lastig krijgen.

Maar een versterker die goed zijn vermogen verdubbeld bij halvering belasting zou wel een push kunnen geven aan je speakers.

Mijn ervaring is dat een beetje drive toch wel wat uitmaakt.

Ik zou de Marantz uit deze serie verder laten voor wat het is. een PM17/14 zou mooi zijn.

Bron : https://www.stereophile.com/content/sonics-anima-loudspeaker-measurements



Ik lees nu dat het een ontwerp van Joachim Gerhard is. Dat is de man achter de oude Audio Physic speakers. Heeft met ups en downs mooie speakers gemaakt. Ik heb nog met de AP Tempo 2 gespeeld.

TurboMarco

Rick ,
Wat vind je zelf van deze combi ? ,en hoe luid wens je te kunnen draaien ?

(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

rick3

Dank voor de uitleg!!

En een PM80 bijvoorbeeld, zou dat een verbetering zijn of is dat niet enorm?

Qua luidheid wens, deze heb ik eigenlijk niet.
Het is meer dat ik soms het idee heb dat ik 'm nu wat verder moet opendraaien wil ik het geluid 'volledig' en 'dichtbij' (aanraakbaar) hebben.
Is dit iets wat met een zwaardere versterker zou kunnen verbeteren of werkt het zo niet?

Thanks en fijne dag!
Rik

thanatos

Een PM80 zou ik niet zomaar aan beginnen. Gevoelige versterkers die als ze origineel zijn snel problemen zullen geven. De bouwkwaliteit is dusdanig slecht dat servicen ook niet zonder risico is.

Kijk in ieder geval naar een MK2 ivm de STK module.

SB_Marantz

Je schrijft dat je de versterker ''nu?'' wat harder moet zetten voordat......
Was dat voorheen niet dan?

Ik heb de specs van de speakers bekeken, de speaker is niet ''moeilijk'' en dus met elke willekeurige versterker prima aan te sturen. (Binnen de grenzen van de versterker. onder het clipping point dus)
Het enige wat ik niet kon vinden is de continue belastbaarheid van de speaker.


Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

rick3

Nee het is niet ineens dat ik de versterker harder moet zetten, dit heb ik niet goed verwoord.

Aangezien ik mijn PM66SE KI ook behoorlijk goed heb laten servicen de afgelopen jaren denk ik dat ik er nog maar even meer door draai haha. Misschien eens een zwaardere versterker proberen te lenen en dan naast elkaar zetten zodat het eventuele verschil beter is te ontdekken - ik ben wel benieuwd :)!

THANKS!


SB_Marantz

Mocht je zin hebben in conus koppen wil ik ''The mighty one'' (Zie avatar) wel ter beschikking stellen  :schater:

Nee, zonder dollen.
Met een zwaardere versterker schiet je niets op zolang je maar binnen de grenzen blijft van de huidige.
Is de 2 x 50 Watt voldoende voor je?
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

thanatos

Met perse zwaarder schiet je niet op. Maar met een versterker die anders reageert op belastingen zeker wel.

De PM66 is ook al de nodig jaartjes oud en zal zeker al slijtage kennen. Dit is ook iets om mee te nemen.

Een zwaardere versterker heeft een grotere voeding (trafo, buffer) en zal door lagere interne impedantie makkelijker en sneller de gevraagde energie kunnen loslaten. Dit resulteert vaak in net even meer drive, duidelijk merkbaar/meetbaar enz.

thanatos

Citaat van: SB_Marantz op september 04, 2018, 09:14:44
Mocht je zin hebben in conus koppen wil ik ''The mighty one'' (Zie avatar) wel ter beschikking stellen  :schater:

Nee, zonder dollen.
Met een zwaardere versterker schiet je niets op zolang je maar binnen de grenzen blijft van de huidige.
Is de 2 x 50 Watt voldoende voor je?

de 500 kunnen conussen mee laten roken heur  :lol:

SB_Marantz

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM