Bedwingen kamer akoestiek

Gestart door niwdE, augustus 23, 2018, 21:04:19

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Marvin

Je kan en moet je ruimte natuurlijk wel een beetje aankleden zodat die luidsprekers zich in ieder geval een beetje welkom voelen.
Om dezelfde reden is het ook niet erg gastvrij ze voor straf, zonder dat ze iets verkeerds hebben gedaan, ongeïnteresseerd zomaar ergens in een hoek te neer te zetten. 🤨[emoji12]
Ik zeg niets nieuws natuurlijk, maar de basis moet wel een beetje kloppen.

Als je dat een beetje voor elkaar hebt is wat DSP, of zoals hier gewoon een EQ, echt geen afbreuk hoor.
Je moet er geen wonderen van verwachten, maar het kan zeker wel even één van de vele puntjes op één die vele i's zijn waar we allemaal mee proberen te perfectioneren.
Hoe minder er aangepast hoeft te worden hoe beter zo'n systeem werkt, is mijn ervaring.


pameijer

Alles is relatief, lekkere dooddoener maar toch. Ik heb van de week een boekenkast en nog een klein kastje uit de woonkamer gehaald, samen met 1,5 m2 aan CD-wand. Ik merkte meteen dat de ruimte holler klonk, de boekenkast stond direct rechts van de speakers aan de zijwand. Maar eerlijk gezegd kon ik qua geluidskwaliteit op de luisterplek op de bank weinig tot geen verschil merken. Ik zal wel doof zijn....
Anthem MRX1120 / Sony UBP-X800M2 / Technics SL2000 + NAD PP2i/ Apple TV 4K + Nvidia Shield + Vero 4K+/ Vu+ Duo2 / LG 55C7 / JVC X7900 met iVisions Cinema 4K 260 cm / AVI ADM9.1RS actives front en center + AVI DM5 rears + 4x Micca M8C + Rythmik E15

niwdE

Je oren/hersenen, je "aurale perceptie" (ahum) compenseert vanzelf tot jij het goed vind klinken.
Jij bij een ander, of een ander bij jou hoort gelijk dat het anders klinkt, maar na een tijdje niet meer.
Dan heeft je perceptie het genormaliseerd.

Mij viel dat dreunen alleen maar op toen ik door de kamer ging lopen.

Je kunt in een huiskamer fysiek niet zoveel doen, behalve een speciale muziekker laten ontwerpen en bouwen.
Marantz SR5012, CD5005, NA6005
Jamo S628 voor, S626 achter, J112 sub
LG OLED, PS4Pro
Muziek uit de 10e t/m 21e eeuw